Riwallen 1 Postad 17 Mars , 2005 Hejsan!!! Ska lyfta av drevet i helgen och byta bälg. Jag har haft problem med vatten i drevet är det något mer jag ska göra än att byta bälg för att förhindra att det läcker in vatten ( jag har bytt packningar till alla påfyllningshål och avtappningshål )??? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 17 Mars , 2005 Hål i bälgen brukar inte nödvändigtvis innebära att det går in vatten i drevet. Vattnet lägger sig kring knuten och sipprar vidare in i båten. Det kan hända att tex tätningen vid propelleraxeln är skadad. Det bästa är att göra en täthetskontroll av drevet enligt följande: Töm ur oljan. Sug undertryck i drevet och vänta. Försvinner undertrycket har du troligtvis en läcka som behöver åtgärdas. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Mars , 2005 Kolla oljan i drevet, e det vatten i oljan så läcker pakboxarna(ofta vid proppen) E det vatten runt drivknutarna så läcker bälgen. Lite klurigt att kolla vatten i oljan, men oftast blir oljan grå eller mjölkliknande, e det svårt att säkerställa, så häll oljan i en burk eller kopp, låt stå några dar, så kan du se om vattnet/oljan har separerat. En LITEN mängd vatten e ok.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 18 Mars , 2005 Ok med andra ord så ska jag lägga kraften på att byta packboxen vid proppen. Knöligt eller lätt???????????? :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 18 Mars , 2005 Förslag: Lägg kraften på att hitta läckan och åtgärda den. Är du händig och van att skruva kan du göra det själv, annars lämna in drevet för översyn. Reflektion: Det kan vara ett sekundärt problem med propelleraxeltätningen. Stort lagerglapp med radiellt spel i propelleraxeln kan göra så att tätningen inte klarar att hålla tätt även om den är frisk. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 18 Mars , 2005 Det finns även en packbox vid växelföraren. Iaf på 270-dreven. Den läckte på mitt drev och inte vid propaxeln. Inte speciellt svårt att byta. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 18 Mars , 2005 Det är väl där jag har oljepåfyllningen antar jag. Om man tittar på http://ockelbo.plars.org/ så ser man ju ialla fall hur man ska plocka bort drevet synd att han inte har skrivit mer om vad han har gjort med drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 18 Mars , 2005 På 270 finns den packboxen innanför plåten som det står 270 på. Jag har oljepåfyllning ovanpå drevet och nedanför den packboxen jag pratar om. Blev det begripligt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 18 Mars , 2005 Är det ok att länka till andra forum?? Här har det diskuterats iallafall: http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=1837 Och här: http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=1513 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 18 Mars , 2005 Hittade fina sprängskisser www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page1.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser