eembretsen 1 Postad 21 Mars , 2014 Håller på att dra om all el i båten. Ska ha 4 batterier i båten. Två stycken på 115Ah som underhållsbatterier och två stycken på 75 respektive 72 Ah till start. Det jag funderar över är hur man ska koppla laddningen? Har köpt en C-tek M200.Vill ju ha batterierna Seriekopplade, d.v.s startbatterier för sig och underhållsbaterier för sig. Hur blir det då om Batteriladdaren laddar de båda underhållsbatterierna samtidigt. Men ett av dem är fullt och det andra bara har 50%? Kommer batterierna att påverka varandra och försöka få 75% i båda istället för 50% i ett och 100% i ett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 21 Mars , 2014 Under förutsättning att Du har 12 voltsbatterier och skall ha ett 12 voltssystem så skall batterierna inte vara seriekopplade. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eembretsen 1 Postad 21 Mars , 2014 Under förutsättning att Du har 12 voltsbatterier och skall ha ett 12 voltssystem så skall batterierna inte vara seriekopplade. /Claes Menar såklart att de ska vara parallellkopplade. Annars blir det ju galet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 21 Mars , 2014 Jag har gjort som så att jag har 2 helt separata system. 1 startbatteri på 115 Ah som laddas av motorn 2-taktare från 1990 med ganska dåliga laddnings egenskaper. Sedan har jag på förbrukningsbatteriet (115 Ah) kopplat en CTEK D250S DC-DC laddare som laddar förbrukningsbatteriet när startbatteriets spänning går över 13,8 Volt (Startbatteriet laddas av motorn). På det viset får jag en perfekt 14,4 volts laddning från CTEK laddaren till förbrukningsbatteriet. Sedan skiftar jag batterierna ett par gånger per säsong för att inte startbatteriet skall ta för mycket stryk av den dåliga laddningen från motorn. Angående din fundering om laddningen så kommer spänningen mellan batterierna att vara jämn hela tiden eftersom du parallellkopplat dem. De kommer även att laddas jämt, inget batteri kommer att bli laddat 75% och det andra 25%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser