Steffe105 1 Postad 21 Mars , 2014 Hej har lämnat in min topp för renovering och när jag ändå håller på så tänkte jag byta kamremen. Vad jag förstår så måste man lossa på svänghjulsbulten och ta bort svänghul mm. Men hur låser men motorn på bästa sätt? Tack på förhand för svaren. mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 21 Mars , 2014 Svänghjulet kan du låta vara,dock ta bort remskivan för att få bort plastkåpan som täcker remmen. Lättast är mutterpicka,annars försöka hålla emot med ngt,och på med fast nyckel och ge på den med släggan,de brukar funka. googla kamremsbyte B230,så hittar du hur mycket info som helst.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe105 1 Postad 21 Mars , 2014 Svänghjulet kan du låta vara,dock ta bort remskivan för att få bort plastkåpan som täcker remmen. Lättast är mutterpicka,annars försöka hålla emot med ngt,och på med fast nyckel och ge på den med släggan,de brukar funka. googla kamremsbyte B230,så hittar du hur mycket info som helst.. Jag menade remskivan hehe.Funderade på mutterpickan men när man ska dra åt igen så moste man väll låsa motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 21 Mars , 2014 De räcker gott med kraften från mutterpickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 21 Mars , 2014 Hej, Det finns ett verktyg på Bil...tema som kostar ca 149:- det går att använda på alla kamdrev eller remskivor som har en hållbild där tapparna från verktyget kan komma in... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Mothall-kamaxeldrev-191308/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 22 Mars , 2014 Hej har lämnat in min topp för renovering och när jag ändå håller på så tänkte jag byta kamremen. Vad jag förstår så måste man lossa på svänghjulsbulten och ta bort svänghul mm. Men hur låser men motorn på bästa sätt? Tack på förhand för svaren. mvh stefan När jag i min ungdom jobbade på en Volvoverkstad, och man inte fick plats med muttermaskinen, brukade vi lossa bulten genom att sätta på en hylsa med dragskaft på bulten, och lägga skaftet mot något oömt. Sen körde man på starten någon tiondels sekund, så var bulten lös. När man ska dra fast den, räcker det att slå på skaftet med till exempel en kopparhammare. Är du säker på att remskivan måste bort? Går det inte att lirka ut remmen ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ducati916 0 Postad 5 Juli , 2014 Remhjulet på veven sitter med 6 st M6 bultar. Tas med 10 mm ringnyckel, lednyckel eller litet spärrnyckel. Glöm ej att efter spänna kamremmen varje år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser