Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Gorfus

Problem med autopilot Raymarine ST4000

Rekommendera Poster

Jag har en ST4000 kopplat till rorkulten. Det jag märkt de senaste två åren är att den liksom faller ur kurs. Tittar jag på displayen så sakta men säkert diffar gradtalet mot verkligheten. Startar jag om så är det ok igen ett tag men sedan så börjar den att sakta tappa fokus.

 

Jag har ett Gyro som sitter ovanför kölen i det fast monterade bordet i båten, men det kan väl knappast bero på den? Sedan är det väl en GPS kopplad till den (var nu den enheten sitter?).

 

Vad tror ni? Det suger ju liksom i Seglartarmen nu när solen tittar fram..

 

Tacksam för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en ST4000 kopplat till rorkulten. Det jag märkt de senaste två åren är att den liksom faller ur kurs. Tittar jag på displayen så sakta men säkert diffar gradtalet mot verkligheten. Startar jag om så är det ok igen ett tag men sedan så börjar den att sakta tappa fokus.

 

Jag har ett Gyro som sitter ovanför kölen i det fast monterade bordet i båten, men det kan väl knappast bero på den? Sedan är det väl en GPS kopplad till den (var nu den enheten sitter?).

 

Vad tror ni? Det suger ju liksom i Seglartarmen nu när solen tittar fram..

 

Tacksam för all hjälp.

 

Jag har haft två piloter liknande din. En ST2000 - den gamla modellen. Rund styrarm och separat manöverpanel i vilken fluktgatekompassen satt. 

 

Hängde en högtalare till radion, tillfälligt på andra sidan skottet mot där maöverpanelen satt, Om jag försökte ändra kursen när jag gick vissa kurser - har för mig att det var nordlig och sydlig - så girade båten 90 grader. Ja i alla fall kraftigt. :wacko:

 

Tog bort högtalaren och autopiloten fungerade perfekt.

 

På den autopiloten lossnade balansvikten på fluktgatekompassen. Då blev kursen mycket instabil.

 

På in storfidra monterade jag en ST4000. Den lösa fluktgatkompassen i ett perfekt utrymme nästan rakt under masten. Det var nästan omöjligt att deviera autopiloten. Fick till sist det att låsa efter många försök. När jag lite senare på dan tryckte på knappen för att gira 10 grader västerut girade piloten dikt styrbord.

 

Jag hade ställt min bautastora verktygslåda nästan rakt över kompassen. :wacko:  :wacko:  

I spänn mellan benet till bordet i salongen och basinredningen. Ett perfekt ställe - för verktygskådan  :huh:

 

När jag flyttat verktygslådan var det en enkel match att deviera kompassen och autopiloten fungerade perfekt

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu fattar jag. det som jag trodde var ett gyro är alltså en Fluxgate Compass. Den sitter alltså ovanför kölen i centrum av båten vertikalt fastskruvad i bordet. Alldeles i närheten sitter expansionskärlet för tryckvattnet och 70 cm ifrån sitter tryckvattenpumpen. Kommer ihåg i somras när vårt element stod nära och då var det rena snurren. Det som är lite konstigt är ju att expansionskärlet och pumpen har ju suttit där så länge jag haft båten och jag upplever att det funkade mycket bättre för några år sedan.

 

En liten följdfråga: vad gör ett gyro för nytt? Har jag inte det då?

 

http://www.hodgesmarine.com/RAYMARINE-FLUXGATE-COMPASS-MODULE-p/raym81190.htm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog prov och flytta flukgatkompassen.

 

Det är väl lättare än att flytta expansionskärlet och ev. tryckpumpen.

 

Behövs expansionskärlet förresten!? Jag har inget på mitt tryckvattensystem och det fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske tar bort kärlet. Är ändå rostig och tråkig. Så ett Gyro ersätter inte kompassen utan bara stabiliserar ytterligare?

 

Hoppas att det är just expansionskärlet som är boven i dramat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående nyttan med eventuellt gyro, vem behöver ett sånt? Tydligen används en-axlade s.k. rategyros i autopiloter för att snabbt upptäcka minsta pyttelilla tendens till kursändring enligt denna tråd. Det är alltså bara hastigheten i båtens eventuella kursrotation som mäts med stor noggrannhet, inte själva kursens väderstreck. Det sistnämnda sköter magnetkompassen, antingen det är en äldre variant med roterande delar eller en modern fluxgate (som inte har roterande delar som kan "överslänga" i gropig sjö, bara en enkel kardanupphängning för att ständigt hållas horisontell).

Gissar att litet större fartyg med långsamma roderrörelser är en kandidat, är väl lurigt att styra när rodervinkeln påverkar kursen redigt långsamt? En annan kandidat kanske är båtar i polartrakterna, magnetkompassen funkar ju sämre eller inte alls där? Eller har jag missat nåt väsentligt, gärna fler inlägg!?


[såg f.ö. i Toaens länk att treaxliga gyros själva kan ställa in sig relativt de "riktiga" polerna, menar alltså då inte de magnetiska. Tar tydligen sin tid enligt den länken, månne har detta på nåt vänster med Foucaults pendel att göra? Haha, tämligen obegriplig överkurs men men.
Ps. Angående nyttan med expansionskärl i tryckvattensystem så kan de förhindra störande pump-oljud nattetid ifall man bara tappar upp en liten skvätt? Allt enligt denna tråd.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske tar bort kärlet. Är ändå rostig och tråkig. Så ett Gyro ersätter inte kompassen utan bara stabiliserar ytterligare?

 

Hoppas att det är just expansionskärlet som är boven i dramat.

 

Finns det ett gyro till din autopilot!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Det tror jag inte.

 

Tror ni att ett expansionskärl i metall kan störa FluxGate om den sitter 20 cm ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla fram instruktionsboken, finns på Raymarines hemsida. Där finns anvisningar var kompassen lämpligast placeras. Om jag inte minns fel är rekommendationen minst 80 cm från metallföremål. Kan faktiskt vara ganska känsligt. Jag flyttade min i somras och fick prova flera ställen innan den blev helt stabil. Tejpade då fast den på tillfälliga platser när jag testade. Till sist hamnade den mot ett skott bak i ankarstuven (där inget ankare finns). Sedan är det viktigt att kalibrera den rätt. Man ska köra i långsamma cirklar där det tar minst 3 min att komma runt medan den kalibrerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst manualen och bästa plats är just lågt nere i båten nära centrum. Det står mycket riktigt 80cm men jag tycker att det är konstigt att autopiloten blivit sämre allt eftersom. Kan det vara så att det är Fluxgaten som blivit sämre och sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft båten i 5 år och tycker att den inte tappade kurs på samma sätt då. Största förändringen har skett de 2 senaste åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade när jag skrev min fråga på.

 

Dålig kontakt - oxid - glappkontakt!!!???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det DENNA manual för ST4000+ som gäller? Har du andra "SeaTalk"-instrument kopplat till den?

Förmodar att fluxgates normalt inte försämras med åren, har iaf inte sett nåt om detta i forum eller båttidningar. Möjligen har expansionskärlets stål magnetiserats på nåt sätt.
Hur stora avvikelser får du vid deviation, är felen som skall kompenseras stora så antyder väl det att placeringen inte är bra? (Ser f.ö. på sidan 104 att fabriksinställningen för latitud är satt till ekvatorns noll grader, skulle nog kollat och vid behov justerat. Inte för att jag begriper nyttan med att kompassen vet inklinationen, men men.)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...