Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
peteralwin

bensin vs disel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är påväg att köpa en snipa som är bensindriven! är det stor prisskillnad jämfört med disel? 2a handsvärdet bensin vs disel skilljer det sig jättemycket? Snipan är ifrån 70talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på din fråga men som före detta ägare till båt med bensin motor så väljer jag diesel i fortsättningen pga att bensin i svenska hamnar är nästan omöjligt att hitta. Jag vet inte hur många jeepdunkar med bensin jag burit till båten men jag tröttna iaf så när det var dax för båtbyte blev det diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en snipa från 70-talet med originalmotor lär nog priskillnaden vara försumbar. Båda motorerna är ju liksom inne på kvalificerad övertid även om dieselmotorn möjligen kan tänkas ha några fler timmar kvar till pensionen än bensinaren.

 

That said: Stod jag själv i valet mellan 2 likadana båtar, i likvärdigt skick och med likvärdig utrustning till samma pris där den ena hade dieselmotor så skulle dieseln avgöra valet åt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en plast eller träsnipa? I en plastsnipa går det att bygga in och ljudisolera en diesel på ett vettigt sätt, men i träbåtar smiter ljudet ut under durkarna. Då skulle jag föredra den lugnare gången och det behagligare ljudet från bensinaren.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på vad du kan få tag i reservdelar och motorkompetens till - det kan ju behövas fixas en del även om den är välskött

 

F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt? Ja, förutom snipa då. Märke, modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden ligger i inköpspriset och sedan i försäljningspriset.

 

En likvärdig båt med bensin kostar kanske 100" men med diesel 130". Kostnaden under användandet är inte så stor när det gäller bränslepriset och att tjäna in diesel båtens högre pris kommer att bli många distans körning.

 

Du köper en båt med bensin till lägre pris och säljer den till lägre pris.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en leyland commodere diesel från 1964 i vår förra båt.underbar gång tvekade aldrig men drog lite olja,

2006 talade jag med en mek kunnig kompis om oljetörsten om det var något man kunde göra.

Fick följande svar " hur mycket olja drar den på en säsong ? " o " hur låter motorn i övrigt?"

 

Svarade :"8-10liter" resp "underbar" .

 

"Rör ingenting som fungerar bra och köp olja på granngården om du tycker det är dyrt"

 

 

sålde båten 2011 hade aldrig gjort något annat åt motorn än filter o olja, ägaren före hade haft båten i 7 år, det enda han hade kostat på varen ny vattenpump ( 600:-) .

 

Det kryllar av gamla traktorer med 40-50 år gamla dieselmotorer i stort sett orörda.

 

Har mycket svårt att tro på att en bensinmotor är lika driftsäker/långlivad.

Trevlig helg Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker diesel känns tryggare i en båt, jämfört med bensin, ur brandsäkerhetssynpunkt. Explosionsrisk med bensin är jag helnojig för, något som sitter inpräntat sen barnsben. Det är säkert överdrivet, men risken är ju helt klart betydligt mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte uttala mig om hur lång livslängd bensinmotorer har, men min Ford Zephyr Mk-3 bensin sexa monterades ny i min båt 1963 och gick fortfarande alldeles utmärkt förra sommaren. Förhoppningen är att den skall starta även i år. Då skall man dessutom veta att den är sjövattenkyld!! :huh:

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans i världen borde det väl finnas någon som kunde tillverka en modern motor som kunde ersätta de gamla bensindrivna trotjänarna. En motorserie med en- två- och trecylindriga lågvarviga motorer med lågt kompressionsförhållande, stor cylindervolym, rejält svänghjul och det där rätta mjuka ljudet som bara kan komma från sådana motorer. I övrigt kunde de naturligtvis vara utrustade med rejäl generator, startmotor, elektronisk tändning, insprutning och allt som gör att motorn kunde få ännu mjukare gång.

Något dylikt kunde ersätta de gamla Albin, Göta, Penta och på den här sidan om Bottenviken Olympia och Wickströmmotorerna.

Intet ont om dieslarna som ersatt de här motorerna de senaste decennierna, de är snåla och absurt driftsäkra.

Men de har inte de rätta ljudet och om en snipa drar en deciliter mer eller mindre per timme har liten betydelse i dag när de flesta ändå används för nöje och till att stila med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att brandsäkerheten har blivit mycket sämre för dieslar med de nya tillsatserna som finns i dieselbränslet numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...