Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Atlantic

Placering av spinnackerwinchar på Maxi 84

Rekommendera Poster

Har just graderat upp Genuawincharna från LM 30 till LM evo 40 och tänker använda de gamla "kvarnarna" till spinnakern. Tacksam för förslag och erfarenhet från placering som inte ger allt för mycket avkall på sittkomforten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen fler/separata winchar? Jag antar att du har 2 fallwinchar och de två genuawincharna på sargen/däck?

Det borde väl räcka? En till fall, en till gaj och så spinskot på huvudwinch?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man hissar spinnaker med förseglet uppe, så ja. Fler winchar är bra. Det går att lösa på annat sätt, men har man winchar och seglar mycket spinnaker så är det bra m dubbla winchar.

 

Viktigast med placeringen är ju att båda wincharna kan nyttjas utan att handtaget slår i den andra winchen, så har du ett 250 mm handtag (vanligt) så placeras spinnwinchen c:a 350 mm akter om den andra, centrum-centrummått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man hissar spinnaker med förseglet uppe, så ja. Fler winchar är bra. Det går att lösa på annat sätt, men har man winchar och seglar mycket spinnaker så är det bra m dubbla winchar.

 

Ja, men om man inte har något annat skäl än att man ska segla spinne kan jag inte se att det behövs mer än 4 winchar på en liten båt som Maxi 84. Hellre då ett block extra om det behövs så man kan flytta upp ett skot till lovart om man måste.

Vad mer behöver du ha på winch än fall, skot, gaj och focksskot? Jag räknar till 4 snören, räcker inte fyra winchar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... om man bortser från spinnfall och fockfall, som förmodligen ligger på avlastare på rufftaket, suggor x2 som man kanske har på ett par råttor, spinnbomsupphal och dito nerhal som man också har via avlastare på rufftaket, så har man ju två "gajar" (egentligen skot och gaj) på wincharna, och sedan fock/genuaskotet. Får det till tre "snören", och visst ian man dra dessa kors och tvärs över brunnen via en "feeder", men om man nu har winchar liggande är det ju onödigt att köpa mer grejer..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får nog räkna med att man vill ha en winch ledig för fall därför räknade jag med fyra. Men om du inte räknar med att behöva ha fallet på winch så förstår jag verkligen inte poängen med att montera fler winchar, Peter?

 

Jag skulle nog hellre köpa ett eller två nya block än att börja med projektet att montera fler winchar. Det är ju inte helt trivialt att fräsa ur och ersätta distansmaterial i däcket vilket jag antar att man måste göra.
Dessutom tycker jag nog att två extra winchar är mer i vägen än ett par block och ett skot som tillfälligt, kanske, dras över sittbrunn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poäng finns, helt klart. Wincharna på rufftaket är fel placerade geografiskt för att skota spinnaker eller genua, vilket jag trodde jag fick fram. Dessutom äger TS redan dessa extrawinchar. Att då behöva flytta om bland skot och gajar till lediga winchar när det kanske är bra tryck i grejorna är inte en höjdare, och att då också börja trä om gaj och/eller skot genom block för att leta sig till andra änden på sittbrunnen där den lediga winchen finns är ibte en bra lösning. Det vet man, om man seglat en del spinnaker, och är sådan som gör det till som tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poäng finns, helt klart. Wincharna på rufftaket är fel placerade geografiskt för att skota spinnaker eller genua, vilket jag trodde jag fick fram. Dessutom äger TS redan dessa extrawinchar. Att då behöva flytta om bland skot och gajar till lediga winchar när det kanske är bra tryck i grejorna är inte en höjdare, och att då också börja trä om gaj och/eller skot genom block för att leta sig till andra änden på sittbrunnen där den lediga winchen finns är ibte en bra lösning. Det vet man, om man seglat en del spinnaker, och är sådan som gör det till som tätt.

Nu har jag visserligen inte seglat så mycket båtar med sym spinne de senaste åren. Men jag har nog ALDRIG varit på en båt stor nog att behöva de extra wincharna. Och Maxin är inte nån stor båt.

Ta X-35 som jag ska gasta på i sommar som exempel, räkna winchar på den...

http://www.x-35.se/x-35.htm

Och ja, det är 6 men de två i aktersta sitter storskotet på så de räknas inte i den här diskussionen. Visst kan man av nostalgiska skäl bygga en "winchfarm" av 70/80-talstyp, eller vilja ha extra winchar för att optimera för segling med både full besättning och ensam till exempel.

Men jag förstår inte vad man ska med 6 winchar på en 8 meter lång båt till.

 

Dessutom tycker jag, och många med mig att wincharna på rufftaket sitter rätt bra till för att skota spinne på. Varför skulle det funka dåligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Poäng finns, helt klart. Wincharna på rufftaket är fel placerade geografiskt för att skota spinnaker eller genua, vilket jag trodde jag fick fram. Dessutom äger TS redan dessa extrawinchar. Att då behöva flytta om bland skot och gajar till lediga winchar när det kanske är bra tryck i grejorna är inte en höjdare, och att då också börja trä om gaj och/eller skot genom block för att leta sig till andra änden på sittbrunnen där den lediga winchen finns är ibte en bra lösning. Det vet man, om man seglat en del spinnaker, och är sådan som gör det till som tätt.

Nu har jag visserligen inte seglat så mycket båtar med sym spinne de senaste åren. Men jag har nog ALDRIG varit på en båt stor nog att behöva de extra wincharna. Och Maxin är inte nån stor båt.

Ta X-35 som jag ska gasta på i sommar som exempel, räkna winchar på den...

http://www.x-35.se/x-35.htm

Och ja, det är 6 men de två i aktersta sitter storskotet på så de räknas inte i den här diskussionen. Visst kan man av nostalgiska skäl bygga en "winchfarm" av 70/80-talstyp, eller vilja ha extra winchar för att optimera för segling med både full besättning och ensam till exempel.

Men jag förstår inte vad man ska med 6 winchar på en 8 meter lång båt till.

 

Dessutom tycker jag, och många med mig att wincharna på rufftaket sitter rätt bra till för att skota spinne på. Varför skulle det funka dåligt?

 

Edit: Det kanske inte har så mycket med storlek på båt som med användningsområde att göra. Om jag havskappseglade mer och hade tänkt på scenario med 2xspinnfall och 2xfockfall i masten så kanske jag hade formulerat mig annorlunda.

Vill man kunna peela spinnar eller stagsegel samtidigt så behöver man nog de extra två wincharn. Men det känns som överkurs på en Maxi84

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... vet inte vad jag ska säga riktigt, som jag inte redan har sagt..? Ja, det går med winchar på rufftaket, men eftersom man vanligtvis bryter gajarna så långt akterut som möjligt är det ju vettigt att wincharna sitter där också kan jag tycka. Om man nu har lyxen att äga två extrawinchar. Det finns sätt att jobba sig runt detta, du kan t ex ha låsbara block i aktern, eller så kan man flytta om skot och gajar för att kunna använda de på taket medan man byter segel. Men kan man slippa är det ju bra..? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Peter_K. På förra båten (S30) hade jag inga spinnakerwinschar och saknade dem verkligen i knepiga lägen när det var brist på tid och armstyrka för att hålla på och flytta skot. På nuvarande båt (Scampi) med spi-winschar är det mycket smidigare, jag kan då t.ex. stå bakom rorsfrun och skota spinnakern. Använder dem också till att på halvvind/slör utan spinnaker ha en extra lina på läsidan som genuaskot med en förligare skotpunkt ute i relingslisten. Kan då med de dubbla skoten reglera den resulterande skotpunkten mycket enklare än genom att flytta den ordinarie skotpunkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan gäller ju var de extra vinscharna pämpligast placeras. Tyvärr har jag inget bra svar.

 

Jag håller med om att det är bekvämt att ha ett par extra vinschar, särskilt när de redan finns. När jag seglar spinnaker ensam eller med helt oerfarna seglare skulle jag iznte vilja vara utan extravinscharna.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tyckte tillverkaren en gång i tiden - men då är de i vägen om man vill sitta på sargen...

maxi_84_genomskaerning.jpg
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Peter_K. På förra båten (S30) hade jag inga spinnakerwinschar och saknade dem verkligen i knepiga lägen när det var brist på tid och armstyrka för att hålla på och flytta skot. På nuvarande båt (Scampi) med spi-winschar är det mycket smidigare, jag kan då t.ex. stå bakom rorsfrun och skota spinnakern. Använder dem också till att på halvvind/slör utan spinnaker ha en extra lina på läsidan som genuaskot med en förligare skotpunkt ute i relingslisten. Kan då med de dubbla skoten reglera den resulterande skotpunkten mycket enklare än genom att flytta den ordinarie skotpunkten.

 

OT

 

Hänger inte riktigt med hur du leder det extra genuaskotet, använder du den som en sugga på ordinarie skot eller sätter du den i skothornet för att flytta fram skotpunkten? Kan du använda den om du revar/rullar in genuan istället för att flytta ordinarie skotpunkt? Lät intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en ganska kort lina med en skothake. Sätter den i skothornet, ner till ett litet block i relingslisten någon meter framför den vanliga skotpunkten och vidare till spinnakerwinschen.

Skota den linan hårdare=flytta skotpunkten framåt/utåt. Börjar det sedan bli dags att kryssa lossar jag linan från skothornet och låter den ligga på däck tills det öppnar upp igen.

Har inte tänkt på att använda den vid revning, men då blåser det nog ofta för hårt för att det ska kännas bekvämt. 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kruxet är ju just att de nog hamnar ordentligt i vägen hur man än gör om man ska ha så många winchar på en så liten båt.

För mig är det också nästan självklart att gaj/skot bryts en andra gång längre fram, vilket kanske gör min åsikt lättare att smälta, Peter? Jag har nog aldrig seglat på en båt där de går direkt från "första" blocket i aktern till trimmer...

Annars får vi helt enkelt vara ense om att vi är oense.

Då slipper man också det som i mina ögon låter bökigt som trewq beskriver, att ha trimmer bakom rorsman i en båt som har rorkulten längst bak i sittbrunn. Om jag trimmar spinne och någon annan styr står jag gärna på däck, strax framför sittbrunnen om det inte blåser för mycket. För solosegling ställs lite andra krav, förstås. Men det var inte med i frågeställningen tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut skall gaj och skot på spinne gå via en sugga, tror det är blocket längre fram du tänker på? Men, den används ju för att reglera höjden på hornen, så den sitter ju inte fix i relingen, och det är därför man bryter spinnakern så långt i aktern. Annars är risken att man får pendling i spinnakern.

Och visst kan vi vara överens om att vara oense, fast det är vi ändå inte. Det är alltid en balansgång mellan vad som är nytta och vad som är ivägen när man placerar trimmet i en liten båt, där är vi helt överens. Däremot ser jag nyttan med spinn-winchar, och förmodligen också TS som annars inte skulle ställa frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut skall gaj och skot på spinne gå via en sugga, tror det är blocket längre fram du tänker på? Men, den används ju för att reglera höjden på hornen, så den sitter ju inte fix i relingen, och det är därför man bryter spinnakern så långt i aktern. Annars är risken att man får pendling i spinnakern.

Nope, inte suggan. Som jag tänker går skot/gaj från seglet, genom suggan och bak till blocket i aktern. Därifrån fram till ett block som sitter till exempel vi relingen eller på däck en bit fram, gärna strax bakom ruffskottet.

Och visst kan vi vara överens om att vara oense, fast det är vi ändå inte. Det är alltid en balansgång mellan vad som är nytta och vad som är ivägen när man placerar trimmet i en liten båt, där är vi helt överens. Däremot ser jag nyttan med spinn-winchar, och förmodligen också TS som annars inte skulle ställa frågan.

Visst kan jag förstå nyttan. Jag tycker bara inte de uppväger nackdelarna... Och frågan är om man behöver wincharna om man ser till att resten funkar bra? Jag tror/tycker fortfarande att att det verkar vara en något klumpig lösning på en inte så stor uppgift.

 

Men, eftersom det verkar finnas dubbla winchar på sargen/däck från början är det väl bara att sätta dom där igen, om dom nu är borttagna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gärna genuan fullt utrullad tillsammans med spinnakern, i synnerhet på brant slör. Det här med att den skulle störa spinnakern har jag inte upplevt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla winchar brukar vara tillval på gamla Maxi. Tror man kallade de export-modellen.

F ö verkar det en märklig lösning med det extra blocket för över, den har jag aldrig sett. Men, det verkar ju funka för er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast något unikt sätt att dra spinskot, det är väl snarast norm trodde jag. Jag har nog aldrig seglat med spinne riggat på något annat sätt tror jag. Oavsett om det varit min båt eller jag kommit ombord för första gången.
Några exempel, som var de lättaste att googla fram bra bilder på:
Alla 1200 (eller hur många det nu är vid det här laget) J80 i världen har det.
H-båtar har det, se bild Dehler 38 också för att inte tala om en väldig massa Expresser (kolla bocket vid mantågsstöttan)

 

Med dubbla spärrblock så kan man hålla förvånansvärt stora spinnar utan att behöva lägga skotet på winchen, något man ju föredrar när man kappseglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jag ser, faktiskt. Nu kan det ju vara värt att notera att alla dessa båtar seglas aningen annorlunda än en Maxi 84:a, gissar jag. Dehlern har t ex dubbla winchar på sargen, men där har man valt att nyttja dem på annat sätt. J-80 och Express seglar man med gajen i handen. Kanske inte läge att segla så m familjebåten?

 

Kolla istället in Granboken, där beskrivs precis hur jag är van att segla. Och, då hade dubbla winchar varit till en hjälp. I vilket fall som helst, var gajen bryts har inget m wincharna att göra. Och det börjar dessutom bli lite löjligt, det är mest du och jag som tjafsar om ett block. Jag konstaterar att man gan göra olika, och att TS fortfarande inte fått ett vettigt svar trots en radda inlägg. Jag har inte mer input att ge, och hoppar därför av den här tråden.

 

Taco Hej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...