Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Marv

toatankslang frågor

Rekommendera Poster

Jag håller på att uppdatera min toatank för däcktömning. I samband med detta kommer jag byta avluftningen från 12mm till 25mm. Jag har hittat dessa slangar till avluftningen

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Slang_Rordelar/Slang/SANITETSSLANG_GASTAT_25MM?id=04888

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Slang_Rordelar/Slang/SANITETSSLANG_EXTRA_25MM?id=04882

 

 

Helst skulle jag vilja använda den tunnare då den är smidigare. Är det någon som har erfarenhet av denna ?

 

Jag tänker att det inte är lika kritiskt med en tjock gastät slang på avluftningen, tänker jag rätt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det tankventilator med 25mm anslutning? Har aldrig sett det.

Brukar vara 16mm eller 19mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det tankventilator med 25mm anslutning? Har aldrig sett det.

Brukar vara 16mm eller 19mm

Varför envisas en del med att måste vara tankventilator på avluftningen till toatanken?

Är du rädd för att få en gasexplosion eller att det ska komma in regnvatten i toatanken?

 

Det kommer att fungera lika bra (bättre?) med en vanlig genomföring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det tankventilator med 25mm anslutning? Har aldrig sett det.

Brukar vara 16mm eller 19mm

Nej, inte jag heller, jag tänkte använda en 25mm däcksgenomföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det tankventilator med 25mm anslutning? Har aldrig sett det.

Brukar vara 16mm eller 19mm

 

På min septitank sitter det samma dimension på avluftningen (som går till en bordgenomföring) som det gör på tömningen, 38mm.

Har man för liten dimension på avluftningen så kan det få "kul" konsekvenser om du kör en däckstömning med rejält sug i. Har sett en variant där killen hade en kran (!!) på avlutfningen och en jklen slang, tror det var 12mm. När ha sedan kopplade däckstömningen och inte hade kranen öppen så ändrades formen rejält på plasttanken....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en rostfri toatank med 3 m lång 12 mm ursprunglig avluftningsslan, funkade bra att vara lat och snål för oss. Andra lata och snåla uppmanas till försiktighet, annar kan det bli jobbigt och dyrt istället. :(

Sög försiktigt från början, men märkte snart att det gick att suga på ordentlogt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Finns det tankventilator med 25mm anslutning? Har aldrig sett det.

Brukar vara 16mm eller 19mm

 

På min septitank sitter det samma dimension på avluftningen (som går till en bordgenomföring) som det gör på tömningen, 38mm.

Har man för liten dimension på avluftningen så kan det få "kul" konsekvenser om du kör en däckstömning med rejält sug i. Har sett en variant där killen hade en kran (!!) på avlutfningen och en jklen slang, tror det var 12mm. När ha sedan kopplade däckstömningen och inte hade kranen öppen så ändrades formen rejält på plasttanken....

 

 

Har du egenerfarenhet av att det kan bli problem och att tanken sugs ihop av suget eller har du nån försthandsinformation.

 

Jag har också hört den teorin, men det är nog bara såna som har tex 5:e handsinformation som brukar skriva sånt.

 

själv har jag 19 mm luftare till min toatank. Ganska lång och med både tankventilator (det är snyggt) och odörfilter (tankventiltorn sitter på utsidan sittbrunnssargen. Allt detta borde hindra luftflödet en del.

 

Min tank var konkav till att börja med. Efter ett anta fyllningar och och sugtömningar har den blivit konvex.

 

Har aldrig märkt några problem vid sugtömning.

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter.

 

Det är igentligen två anledningar till att jag vill ha 25mm avluftning. Har läst en del forum där de tycker att man skall ha minst 19mm, helst 25mm. Är dock inte så rädd för imploderande tank.

Den primära anledningen är dock att jag vill ha rejält med lufttillgång i tanken. Jag har haft stora problem med illaluktande tank, har förstått att en primär anledning till detta är nedbrytning i tanken utan tillräckligt med lufttillförsel. Därav vill ja se till att luftninge är ordentlig. Vill helst inte ha dyra filter som skall bytas varje år, och tänkte börja med att se till att ha ordentlig ventilation. Om inte detta räcker får jag väll krypa till korset och montera filter.

 

Till ursprungsfrågan, Tror ni att det tunnare av slangarna funkar för ventilationen, eller behöver jag ha den tjockare ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter.

 

Det är igentligen två anledningar till att jag vill ha 25mm avluftning. Har läst en del forum där de tycker att man skall ha minst 19mm, helst 25mm. Är dock inte så rädd för imploderande tank.

Den primära anledningen är dock att jag vill ha rejält med lufttillgång i tanken. Jag har haft stora problem med illaluktande tank, har förstått att en primär anledning till detta är nedbrytning i tanken utan tillräckligt med lufttillförsel. Därav vill ja se till att luftninge är ordentlig. Vill helst inte ha dyra filter som skall bytas varje år, och tänkte börja med att se till att ha ordentlig ventilation. Om inte detta räcker får jag väll krypa till korset och montera filter.

 

Till ursprungsfrågan, Tror ni att det tunnare av slangarna funkar för ventilationen, eller behöver jag ha den tjockare ?

 

Om tanken ventileras bra så blir det ingen dålig lukt. Rekommendationen är minst 19 mm avluftning, max 1 meter. Längre avstånd ska ha 25 mm slang och gärna dubbla avluftning. Detta skriver Peggie Hall anses som kanske den främsta experten på toalettinstallationer i båtar. Läs tex här: http://home.online.no/~lha-h/forum/phall.pdf Hon har även skrivit en bok: "Get Rid of Boat Odors" ISBN: 9781892399151

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha den tunnare slangen till avluftningen. Det borde inte vara något problem.

 

Varför jag har 38mm slang till min avluftning är för att det satt det från början och jag har ingen lust att byta när det fungerar. Annars räcker 19-25mm gott, även om man har en kraftig sugtömning.

 

angående Toaens fråga... Yes jag såg med egna ögon vad som hände. Killen hade kopplat sugtömningen och drog i gång den. Den gick ca 15-20sek och slog sedan ifrån. Han ville vara säker på att det var tömt och tyryckte igång den igen varvid det kom ett dovt "poff" från motorrummet där septitanken fanns. Det visade sig att han inte öppnat kranen som fanns på avluftningen och sugeffekten hade fått tanken att ändra form och till slut släppte infästningen till avluftningen på tanken. Varför han hade kran på avluftningen har jag ingen aning om eller varför pumpen inte sög i sig luft från toaslangen vet jag inte heller.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för era synpunkter.

 

Det är igentligen två anledningar till att jag vill ha 25mm avluftning. Har läst en del forum där de tycker att man skall ha minst 19mm, helst 25mm. Är dock inte så rädd för imploderande tank.

Den primära anledningen är dock att jag vill ha rejält med lufttillgång i tanken. Jag har haft stora problem med illaluktande tank, har förstått att en primär anledning till detta är nedbrytning i tanken utan tillräckligt med lufttillförsel. Därav vill ja se till att luftninge är ordentlig. Vill helst inte ha dyra filter som skall bytas varje år, och tänkte börja med att se till att ha ordentlig ventilation. Om inte detta räcker får jag väll krypa till korset och montera filter.

 

Till ursprungsfrågan, Tror ni att det tunnare av slangarna funkar för ventilationen, eller behöver jag ha den tjockare ?

 

Om tanken ventileras bra så blir det ingen dålig lukt. Rekommendationen är minst 19 mm avluftning, max 1 meter. Längre avstånd ska ha 25 mm slang och gärna dubbla avluftning. Detta skriver Peggie Hall anses som kanske den främsta experten på toalettinstallationer i båtar. Läs tex här: http://home.online.no/~lha-h/forum/phall.pdf Hon har även skrivit en bok: "Get Rid of Boat Odors" ISBN: 9781892399151

 

Där ser man, min avluftning kommer att vara längre än en meter. Min magkänsla att ha större diameter på avluftningen var alltså rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha den tunnare slangen till avluftningen. Det borde inte vara något problem.

 

Varför jag har 38mm slang till min avluftning är för att det satt det från början och jag har ingen lust att byta när det fungerar. Annars räcker 19-25mm gott, även om man har en kraftig sugtömning.

 

angående Toaens fråga... Yes jag såg med egna ögon vad som hände. Killen hade kopplat sugtömningen och drog i gång den. Den gick ca 15-20sek och slog sedan ifrån. Han ville vara säker på att det var tömt och tyryckte igång den igen varvid det kom ett dovt "poff" från motorrummet där septitanken fanns. Det visade sig att han inte öppnat kranen som fanns på avluftningen och sugeffekten hade fått tanken att ändra form och till slut släppte infästningen till avluftningen på tanken. Varför han hade kran på avluftningen har jag ingen aning om eller varför pumpen inte sög i sig luft från toaslangen vet jag inte heller.

Men det är ju också en väldig skillnad på att suga mot en tank som inte har nån avluftning. Det har man ju inte om man har en kran som man stängt.

 

Varför ha en kran över huvud taget. Det behövs ju ha fritt utlopp för överskottsluft  när man pumar i skit mm från toan. Det är inte bara när man suger som det behövs tilluft.

 

Men har du sett nån tank med en 16 eller 19 mm luftare, som imploderat när man sugtömt den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men det är ju också en väldig skillnad på att suga mot en tank som inte har nån avluftning. Det har man ju inte om man har en kran som man stängt.

 

Varför ha en kran över huvud taget. Det behövs ju ha fritt utlopp för överskottsluft  när man pumar i skit mm från toan. Det är inte bara när man suger som det behövs tilluft.

 

Men har du sett nån tank med en 16 eller 19 mm luftare, som imploderat när man sugtömt den

 

 

Som jag sa ... har ingen aning om varför han hade kran på sin. Tycker också det verkar korkat.

 

Nej jag har inte sett nån som har problem med sugtömning som har en bra avluftning.

Förstår inte frågan riktigt. Å andra sidan brukar jag inte fråga folk vid tömningspumpen vad de har för diameter på avluftslangen även om de har problem  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det monteras 16mm och 19mm från fabrik så är större överkurs

 

Har sugit ur plasttank med både slambil och tömningen för Älvsnabbenbåtarna i Göteborg utan problem. Tömningsanläggningarna längs kusterna är rätt klena

 

Det där med att det inte skulle lukta när man har bra ventilation köper jag inte. I så fall skulle ju gödselstan bakom bondgårdarna mm inte lukta alls? :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är mycket osannolikt att det tillförs någon mängd luft av betydelse till en toatank genom en 3 m lång slang med 25 mm diameter. Varför?

1) Det bildas gaser i tanken som vill ut, då kan luft inte komma in samtidigt genom samma slang.

2) Det finns ingen drivkraft för luften att ta sig in i tanken annat än för att jämna ut koncentrationen av förruttnelsegaser i tanken. Prova att blåsa in cigarettrök i en flaska genom en 3 m lång slang.

 

Det enda sättet att få luft in i tanken är att få loft genom tanken med två avluftningar.

 

Håller även med Capitan att om luft skulle få skit luktfritt så skulle varken gödselstacken eller utedasst lukta.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tro är fint och det finns det mycket på MG. Personligen litar jag mer på expertis och erfarenhet. Läs gärna Peggie Halls pdf. 
PS Gödselstackar och TC är något helt annat. Men de brukar inte lukta speciellt mycket om de sköts. Kommunala reningsverken har försedimenteringbassänger, helt öppna. De luktar normal heller inte - tänk då på hur mycket de innehåller.  
 

 

"Peggie Hall is recognized in the boating industry as one of the few experts in marine sanitation. As a member of ABYC, she was a member of a sanitation project technical committee formed to establish a standard for sanitation equipment and installation onboard from its inception in 1991 through 1996. She is often asked to speak at conferences, conduct seminars for various organizations and at major boat shows, and is a consultant to a number of state agencies." 
 
Eftersom det verkar vara svårt med orken att läsa på eller förstå så är här den inledande texten om “odör control”:
"You have read or heard, over and over again, that the key to odor control is the hose, that hose permeates with sewage and causes the system to stink. That’s folklore. The key to odor control is in the installation of the entire system. What very few people in the marine industry have learned is the very nature of sewage itself and how it breaks down, what creates odor and what prevents odor from forming. Once we understood proven sewage management principles and how to apply them to onboard systems, we were able to install systems that are completely odor-free and correct the ones that weren’t." 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Men det är ju också en väldig skillnad på att suga mot en tank som inte har nån avluftning. Det har man ju inte om man har en kran som man stängt.

 

Varför ha en kran över huvud taget. Det behövs ju ha fritt utlopp för överskottsluft  när man pumar i skit mm från toan. Det är inte bara när man suger som det behövs tilluft.

 

Men har du sett nån tank med en 16 eller 19 mm luftare, som imploderat när man sugtömt den

 

 

 

 

Nej jag har inte sett nån som har problem med sugtömning som har en bra avluftning.

 

Förstår inte frågan riktigt. 

 

Var den frågan så svår?

 

Jag hade faktiskt tänkt att be nån hjälpa mig när jag skulle sugtömma min nya tank första gången, men det har aldrig passat. Man vill ju bli av med skiten kust när man vill böi ab med skiten.  :wacko:

 

Jag har ju en ganska lång luftare - minst 4 meter - 19 mm slang och dessutom ett odörfilter. 

 

Hade tänkt kolla hur tanken ser ut/bär sig åt när man suger.

 

Får väl försöka få nån som trycker på knappen nästa gång jag skall tömma - så jag kan kika på tanken själv.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro är fint och det finns det mycket på MG. Personligen litar jag mer på expertis och erfarenhet. Läs gärna Peggie Halls pdf.

PS Gödselstackar och TC är något helt annat. Men de brukar inte lukta speciellt mycket om de sköts. Kommunala reningsverken har försedimenteringbassänger, helt öppna. De luktar normal heller inte - tänk då på hur mycket de innehåller.

 

Bra, då berättar jag att jag har en utbildning och ett yrkesliv bakom mig som gör att jag med säkerhet vet att du inte får in någon märkbar mängd luft (syre) genom en 3 m lång slang.

 

Syret är bra för att få en aerob process - en mera luktfri process i det här fallet. Föt att få in syret krävs mer än en slang till en tank som inte har några andra öppningar.

 

Eftersom jag är helt säker på ovanstående så skickar jag mitt inlägg först och läser artikeln efteråt.

Om det visar sig att jag har fel efter att ha läst artikeln kommer jag att erkänna detta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bra artikel som jag tror många kan ha nytta av för att minska problrm med lukt eller helt bli av med dem.

 

Bäst att först tala omsatt jag är utbildad materialingenjör... :-)

 

Det går utmärkt att göra en rostfri tank för urin, bara man gör rätt. Tvärt emot vad som står i artikeln.

 

Det stämmer att svetsarna kan läcka om man gör fel och det stämmer också att rostfrit kan rosta om man väljer fel material.

 

Jag känner mig inte alls överbevisad av artikeln att en 3 m lång 25 mm grov slang inte kommer att släppa in tillräckligt med syre i tanken för att slippa lukt.

Enligt artikeln ska man ha en helt rak horisontell slang på högst 90 cm och minst 19 mm som går rakt ut genom bordläggningen med en öppen otäckt öppning, inga skydd eller dyligt, bara ett runtöppet hål som det kan blåsa in i.

 

Om slangen inte går horisontellt, om den böjer av eller om den är längre än 90 cm måste man minst öka diametern till minst 25 mm gärna mera. Artikeln nämner även att det kan vara nödvändigt att ha två öppningar till tanken för att få tillräcklig genomluftning.

 

Läs artikeln och bygg er toainstallation så att ni får in rikligt med luft i hålltanken.

Om du måste ha långa avluftningsslangar, gör de grova och använd två slangar så att du får "korsdrag" i tanken

Lycka till!

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac

En klassiker är ju köra moppe med tratt för att slippa vinddrag i ansiktet men enligt dig så funkar inte det eller?

Om det skulle bli luftombyte i septitanken med endast en slang så skulle absolut inte trattprincipen fungera

Lite OT men pedagogiskt kanske :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mackey:
“att jag med säkerhet vet att du inte får in någon märkbar mängd luft (syre) genom en 3 m lång slang.”
“Jag känner mig inte alls överbevisad av artikeln att en 3 m lång 25 mm grov slang inte kommer att släppa in tillräckligt med syre i tanken för att slippa lukt.”
Jag vet inte hur du fick ihop det där, Peggie Hall säger att längre slang än 3 ft ska ha 25 mm slang eller mer, men att 25 mm skulle räcka för en 3 m slang tror jag inte. De aeroba bakterierna  bryter ner innehållet. De anaeroba bakterierna skapar lukt.  Därför måste tanken måste kunna “andas", det är huvudbudskapet. 
 
Betr. rostfri tank så tror jag säkert det går att göra så att den håller. Det som oroar mig är att urinoarer alltid är lite rostiga framförallt i skarvarna. 
 
Capitan: 
Jo jag kommer ihåg strutarna, fungerade tydligen utmärkt (om man håller käften stängd enl en gubbe). Du har en poäng, den som använder struten kan forfarande andas dvs luft kan gå både ut och in. Men om struten skulle vara, låt säga, 3 m lång, då skulle föraren svimma av syrebrist. Så liknelsen är riktigt bra!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro är fint och det finns det mycket på MG. Personligen litar jag mer på expertis och erfarenhet. Läs gärna Peggie Halls pdf.

Jag uppfattade att detta var ett svar på mitt inlägg om att det inte kommer att komma in någon vidare mängd luft genom en 3 m lång 25 mm slang. Det var nog en missuppfattning från min sida.

 

Mackey:

“att jag med säkerhet vet att du inte får in någon märkbar mängd luft (syre) genom en 3 m lång slang.”

“Jag känner mig inte alls överbevisad av artikeln att en 3 m lång 25 mm grov slang inte kommer att släppa in tillräckligt med syre i tanken för att slippa lukt.”

Jag vet inte hur du fick ihop det där, Peggie Hall säger att längre slang än 3 ft ska ha 25 mm slang eller mer, men att 25 mm skulle räcka för en 3 m slang tror jag inte.

Bra, jag tror vi är överens. Jag missförstod ditt inlägg.

Det är viktigt att få in luft för att slippa lukt och 25 mm räcker inte om man inte har genomluftning av tanken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är vi alla överens då :)

Absolut! Inget skitprat här inte  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger på...

Har ett par dm vanlig 12 mm trädgårdsslang till avluftning, tillfällig åtgärd för att snabbt få ihop det. Men den har fortfarande inte luktat efter två år.

Inför installation av attiraljer för sugtömning funderar jag på om slangen är för klen, och i så fall kommer väl luft att sugas in genom toaletten, alla backventiler är väl riktade åt rätt håll för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har som sagt 3 m 12mm slang, funkar bra med vår rostfria tank.

 

Jag har också tänkt att det kanske kommer in luft via toan, men aldrig testat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...