Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
jjstone

kyl problem

Rekommendera Poster

vid ca 4500 rpm och över,  vill gärna kyltempen stiga upp mot det röda. Upp till 4500 är tempen klockren. När tempen stiger ändrar jag motorvarvet till 4000 rpm. Då sjunker tempmätaren ner till normal igen.

Termostat ok kylkanaler och genomströmning kollade ok ingen strypning av vattenflöde där.Avgaslimpa byt förra säsongen.

Fundtrar på om värmeväxlar insatsen måste åtgärdas  typ ordentlig rengöring någon som varit utsatt för liknande fel

 

motor vp AQ140A  drev VP280

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som strypning på sjövattensidan. Sjövattenfilter? Eller som jag hade en gång. Skräp i värmeväxlaren. Hos mig hade en bit gladpacplastbit satt sig över ca halva

värmeväxlarens trycksida, som ströp flödet på sjövattnet. Då kokade motorn och jag upptäckte orsaken under termostatbytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle som du säger kollat/rengjort värmeväxlarns sjö-del, sådana brukar ha en massa parallella rör och ifall flera är täppta så tappas kyleffekt utan att flödet påverkas. Sjövattnet rusar alltså fortare genom de kvarvarande tuberna så flödet upprätthålls. Möjligen kan du komma åt att rengöra utan att öppna glykoldelen?
 

Reservdelsskiss

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle som du säger kollat/rengjort värmeväxlarns sjö-del, sådana brukar ha en massa parallella rör och ifall flera är täppta så tappas kyleffekt utan att flödet påverkas. Sjövattnet rusar alltså fortare genom de kvarvarande tuberna så flödet upprätthålls. Möjligen kan du komma åt att rengöra utan att öppna glykoldelen?

 

Reservdelsskiss

Kom på tre saker till som kan hämma cirkulationen i sjödelen. Bottensilen kan vara igenmålad eller delvis täppt. Slangen in till avgasröret kan ha blivit snodd vid bytet av avgaslimpan. Det har också hänt att jag fått borra ut oxid som täppt hålet ner till avgaslimpan.

Bra! Thomas 1 Jag gillar ditt inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är alla blad kvar på impellern?

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fråga: Har du vattenintaget i drevet eller via en separat skrovgenomföring?

Har sett i forumet att vissa drev på vissa båtar tycks vara känsligare än andra vad gäller "kavitation" - eller möjligen luftinsug - i impellerpumpen, och att lösningen då blivit att ta kylvattnet via en skrovgenomföring. Bara en fundering men änd
å.
[Kavitation kan uppkomma ifall pumpens insugssida är lång&trång flödesmässigt, vattnet förgasas då av motståndets extra undertryck vilket ger gasbubblor som försämrar flödet (alltså särskilt vid höga varvtal som i ditt fall). Dessutom slits pumpens gummivingar illa då bubblorna ögonblicket efter imploderar. Detta med kavitation gäller gasen vattenånga genom trycksänkning där vattnet alltså kokar bums (vid 20 grader eller så) för att sen explosionsartat snabbt återgå till sin fasta fas, d.v.s. vatten. Alltså inte att förväxla med gasen luft som eventuellt kan pressas ner under skrovet och kanske nå drevinsug.]

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var sannerligen det bästa jag läst på länge.

 

Kan vara bra att ha i åtanke vid val av propeller på motorstarka båtar. . Måste väl vara bättre med större yta på propellern så undertrycket hålls inom rimliga nivåer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts har ett 280 drev  och därmed inte drabbad som 100 drev med avgasstövel/vattenpickup.

 

Jag skulle satsa på rengörning av värmeväxlaren då det brukar samlas en hel del "ålagräs" där, och allmän översyn av kylsystemet, slitet lock på impellerpumpen, det går att vända så att det duger några år till.

 

Kontroll så att det inte är en begynnande läcka på cylinderpackning/ rosthål topp/limpa.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer plocka isär värmeväxlaren och rensa insatsen från beläggningar både på söt resp sjövatten sidan. Hoppas att det löser sig vad gäller kylning vid höga varvtal. Genomströmningen är det inget fel på. Som sagt Limpan är ny. Oljekylaren rensad mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar fortfarande om Du har kollat impellern? Det är inte fel att rensa värmeväxlaren ibland men impellern brukar vara en bra början vid kylproblem. 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avslut av ärende.   Gjorde ren värmeväxlarinsatsen med Citronsyra. Monterade ihop värmeväxlaren + investera i en ny termostat fungerar som smör i solsken efter detta. Kylproblem löst.

Det var mycket beläggning i insatsen vilket säkert bidrog till dålig kylförmåga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

vid ca 4500 rpm och över,  vill gärna kyltempen stiga upp mot det röda. Upp till 4500 är tempen klockren. När tempen stiger ändrar jag motorvarvet till 4000 rpm. Då sjunker tempmätaren ner till normal igen.

Termostat ok kylkanaler och genomströmning kollade ok ingen strypning av vattenflöde där.Avgaslimpa byt förra säsongen.

Fundtrar på om värmeväxlar insatsen måste åtgärdas  typ ordentlig rengöring någon som varit utsatt för liknande fel

 

motor vp AQ140A  drev VP280

 

Skrev ett svar men såg du ordnat problemet, ett tips kan vara att sätta i en 76 graders termostat då blir det ännu bättre. Tror du har en 82 graders i din.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...