Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
EsoxDalbo

Sidoparavaner - rätt sätt?

Rekommendera Poster

Har tänkt att lyfta mitt trollingfiske ett snäpp och har därför införskaffat ett par GreatWhite sidoparavaner.

Vad använder ni för "stopp" på linan så att sidoparavanen inte glider ned till draget/betet och slår av fisken?

Har tänkt att använda wobblers och flutterspoons som drag - brukar ni blya ned dessa drag eller använder enbart sidoparavanerna för att fiska av ytan/ övre skikten?

Jag tänker använda 5-6 spön och de som inte används till sidoparavaner har jag tänkt sätta spöparavaner på med olika djupgåenden.

Fiske ska ske mest i Vänern men också på Västkusten, en lax står högst på önskelistan men "fina fisken" är välkommen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna tråd...

Är oxå nybörjare med spöparavaner, trist när paravaner glider ner till wobblern när den har fått utlösning.  ;) Tips mottages på nå typp av stopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja är ingen expert heller , men jag har sidoparavaner och har "trätt"på en stor lekande på linan ca en spölängd från draget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Jag har nu använt 3-lekande på sidoparavanerna ca 1 spölängd från draget och det fungerar fint som stopp.

Kommer att ta bort första kroken på wobblern och sätta dit ett mindre päronsänke för att även få dessa att gå djupare när det behövs. Alternativt på 3-lekandet. Någon som testat motsvarande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Steenson spöparavan som jag har på en lång tafs före draget.

Den finns i olika tyngder för olika djup

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en motsvarande variant på de spön som inte används till sidoparavanerna, går på ca 5-11 m. Har inte provat att sätta spöparavaner på sidoparavanerna, men skulle ändå vilja hitta ett sätt att få ned även de dragen något mer - har fått för mig att sidoparavanerna inte riktigt "orkar med" en Steenson eller motsvarande - men det är kanske fel antagande?

En annan fråga angående spöparavaner - någon som har erfarenhet/tips av/på de varianterna som går ned på 20-25 m?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker på spöparavaner, men som går djupare än Steenson och dylika. Vill helst undvika att investera i djupriggar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sånt har jag ingen erfarenhet av,jag köpte djupriggar.

Ring till Olssons fiske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom har varit behjälpliga förr, så det får nog bli att göra det...

Blir väl Dipsydiver eller dyl. Någon som har fler förslag innan konsultation?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HÅller på att förbereda att testa trolling efter Hö och Lax när det blir lovligt i Januari igen. Första månaderna blir väl mest relativt ytligt fiske efter havsöringen så då blir det sidoparavaner, lite bly och eventuellt någon Steenson.

Vill helst inte heller att det drar iväg med djupriggar och massa elände på båten, hur har det gått, testat dipsydiver eller liknande?

Kunde ju vara aktuellt när det blir läge att fiska på lax......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte blivit inhandlat någon dipsy eldyl tyvärr, blev alldeles för lite egentid i höstas med båten. Jag kommer dock att inhandla till våren för test.

Spöparavanerna, dvs Steensom eller motsvarande modell större har fungerat OK, men då ekolodet tjoar på storfisk på 20-25m, så är det lite frusterande att inte nå dit. Då båten används till mycket annat än fiske så är inte jag heller så sugen på att montera djupriggar.

Sidoparavanerna med lite bly gav någon pelagisk gädda i april, men helt dött avseende lax. Ska se över utrustningen i stort under vintern och sedan är det väl så att det är för få timmar därute för att lyckas för egen del.

Ser att du har haft en fin säsong, så fortsatt skitfiske :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack , vi har haft en bra säsong, med massor av utflykter och en del fiske. Har inte lyckats så bra med havsöringen som säsongen innan, så nu har vi pratat om att komplettera med lite trollingfiske och se om det höjer antalet krokade fiskar......

Nej, djupriggarna känns både dyra och klumpiga när båten används till så mycket annat, bad, utflykter och annat fiske så just nu är det inte aktuellt, men fastnar men för det där fisket så kanske man torskar på det ändå så småningom....men en bra kompromiss kanske är någon variant på dipsy diver som sägs går att få ner djupare än 20 meter iaf., får se var det landar....

Skitfiske på dig också... ;-)

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommit igång med trollingen skapligt nu, varit ute några rundor och börjat lära oss hur prylarna funkar. Våra sidoparavaner klarar att dra i vart fall mellanstorleken på steensonparavaner, gasnka säkert också den största modellen.

Första laxen tappad idag!

Grabben fick ett rejält hugg på innersta sidoparavanen som var ytligt riggad. Tog rejält med lina medan vi grejade med prylarna för att ha plats att drilla in den. Tyvärr var det ganska grunt så den gick antagligen ner och skrapade linan mot botten vid något tillfälle.

Hade den inne vid båten ett par gg och kunde konstatera att det var en välväxt blanklax på 7-8 kg kanske mer, precis när den skulle landas brast tafsen som var rejält fransad, troligen efter bottenkontakt.

Vi använder en gummipärla och ett beteslås med lekande som stopp för sidoparavanen, där kopplar vi på en tafs på en spölängd ungefär alternativt steensonparavan med efterföljande tafs till betet.... ser ut att funka fint.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du skriver, så börjar jag verkligen se fram emot fisket igen. Tack för informationen, verkar som det finns hopp för mig också då jag har riggat mina sidoparavaner för ytfiske på liknande sätt. Ska testa med olika steensonvarianter på också!

Osis med en sådan lax, kan tänka mig att ni är ute en hel del nu när vintern har varit som den är, så det blir väl mer...

Jag siktar på att dra i båten från trailer tidigt i år för att komma igång med lite trollling, ser verligen fram emot det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ju båten i så länge det är isfritt och 10 minuter körning till c-zonen där trolling är tillåtet så vi är lite bortskämda det är vi medvetna om. Inte blivit så mycket som vi önskat eller kunnat, då det blåst ganska mycket i vinter men visst tar vi chansen när i kan.

Vi har mest sökt havsöring med trollingen hittills, då vi inte räknat med att laxen skulle finnas så nära land, så vi har trollat över grundflak och kanter, så var inte alls förberedda på att en sådan lax skulle kliva på. Lite trist att den lyckades paja linan, men kul att se att vi är rätt på det, att grejerna funkar och vi kör på rätt ställen....

Så det är bara att köra igång och testa vad som funkar för dig också... skitfiske tillönskas

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...