undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 (redigerade) Pratade lite båt- och sommarminnen med kvinnan i mitt liv häromdagen. Det var många fina dagar förra sommaren men även en del tekniska problem med båtarna. Ett av de dråpligare minnena gällde ordningen ombord på hennes båt. Hon har ärvt den från sina föräldrar och den har varit i familjens ägo sedan hon var en liten flicka. Eftersom hon har sinne för estetik (kan vi väl kalla det) och dessutom har minnen från barndomen av var saker och ting ska ligga, så har hon bestämda åsikter om hur det ska se ut i båten och var saker och ting ska förvaras. Nu är båten gammal, och utrustad med ett par åldrande och numera mindre pålitliga gamla bensinsexor, så jag kände att jag ville ha lite extra utrustning med på båten "omutifallatt". Bla extra ankare inkl ankarlina, extra 50m lina, nödsignaler, Sjöassistansförsäkring, gummijolle med motor, en stadig uppsättning verktyg och reservdelar... ja ni förstår nog hur jag resonerade. Flytvästar och liknande hade vi förstås redan. Eftersom jag är, eller har tvingats bli, lite säkerhetsmedveten så vill jag ha säkerhetsutrustningen liggande på bestämda platser och dessutom lättåtkomlig i händelse av att det uppstår en kris. Problemet är att mina platser inte motsvarade damens krav på estetik ("det är så fult att ha dem liggande där") så utrustningen stuvades utan min vetskap om, och det på de mest otillgängliga platser man kan tänka sig. Under durkar som var belamrade med andra saker, och liknande. Jag provade muttrande att lägga tillbaka dem på de platser jag ansåg lämpligast, men på något mystiskt sätt försvann de hela tiden på nytt :-) Till slut fick jag ge upp, och tvingades acceptera att jag åtminstone på denna punkt inte var kapten på skutan. Nåväl, några dagar senare hade jag behov av den nyinköpta 50m linan, men den stod ingenstans att finna. Kvinnan i mitt liv mindes att hon hade flyttat på linan, men kunde inte minnas vart. Jag letade länge, och på alla upptänkliga platser, men hittade aldrig linan. Inte förrän ytterligare några dagar senare, vill säga. Då dök den upp på det absolut mest ologiska stället jag kunde tänka mig (fast hon för sin del tyckte att det var ett jättebra ställe att ha den på). Personligen var det det absolut sista stället jag skulle leta på, och det var väl därför den hade undgått upptäckt. Jag överlåter åt er att gissa fritt ett tag. Lovar att avslöja svaret inom kort. Redigerad 20 Mars , 2014 av undrande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 Mars , 2014 I ugnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 I ugnen? Haha, du förstår dig uppenbarligen på kvinnlig logik ;-) Jag håller med om att det var ett ologiskt ställe, och förmodligen hade jag inte hittat linan om den legat där heller, men det var inte där hon hade lagt den (denna gång, iaf). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Mars , 2014 Toan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 Toan? I toaskålen, menar du ? Hmmm... det var alltså en lina och ingen k*bel, men nej det var inte i toaskålen och heller inte inne i toautrymmet öht. Jag börjar tro att det finns fler forummedlemmar som inte hade hittat linan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Mars , 2014 Under den gamla ankarlinan? Alt i båthuset :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 Under den gamla ankarlinan? Alt i båthuset :-) Nope. Faktum är att Peter_K tänkte i rätt (?) banor. Men det var alltså inte i ugnen. Ska jag berätta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Mars , 2014 Nä, låt oss våndas nån dag iallafall. Om maan får gissa igen (?) så kanske hon lagt den i skafferi/brödskåp? Knappast i kylen iallafall, det skulle du väl märkt omgående du lag till för kvällen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marv 1 Postad 20 Mars , 2014 Kölsvinet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 Kölsvinet ? Det hade inte förvånat mig, men nej, inte där heller. KillerBoo börjar närma sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Mars , 2014 (redigerade) Hon tänkte att den skulle användas i nödfall, precis som konserverna, där låg den kanske . Bland konserverna alltså. Redigerad 20 Mars , 2014 av Botved Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 20 Mars , 2014 I den stora kastrullen som ni bara använder när ni ska koka spagetti? Fast det tror jag egentligen inte på. Kvinnor lägger inte en lina så att de behöver diska/städa extra när stället den lagts på ska användas. Hmmm Där ni lägger smutskläderna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 (redigerade) Hon tänkte att den skulle användas i nödfall, precis som konserverna, där låg den kanske . Bland konserverna alltså. Hej Botved, kul nick, speciellt med tanke på att båten ifråga kommer från Botved Boats Du fick mig att förstå det där med nödsituationer, vilket troligen var Anders_Sts tanke med toan (börjar tro att jag är lite trög, kanske var det därför jag inte hittade linan), men nej, inte bland konserverna heller. Fast stället har faktiskt en viss association till mat... ChristerN, nej inte i spagettikastrullen, fast ni börjar närma er en del. Smutskläderna låg inte linan bland, då hade jag hittat den. Jag börjar tro att ni kommer att tycka att jag verkligen borde ha hittat linan utan besvär när ni väl får reda på var den låg... Redigerad 20 Mars , 2014 av undrande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Submin 14 Postad 20 Mars , 2014 Hej Förmodligen låg den i kylväskan/lådan som ni ändå bara använde ibland? /Submin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 Hej Förmodligen låg den i kylväskan/lådan som ni ändå bara använde ibland? /Submin Nu är det väldigt nära! Men inte i kylväskan utan i ......? Som dessutom hade knölats in längst in i förpiken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Submin 14 Postad 20 Mars , 2014 Självklart låg den i klotgrillen?? /Submin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 Självklart låg den i klotgrillen?? /Submin Nä, inte där. Men nu är det omöjligt att hålla på det längre: Linan låg i picnic-korgen! Såklart, kanske en kvinna skulle säga. Själv tyckte jag att det var det absolut mest idiotiska ställe att lägga en lina på som jag någonsin hade hört talas om. Handen på hjärtat - hade ni hittat linan? Ärligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 20 Mars , 2014 Är det en sån där Kalle Anka-variant med dubbla lock på, så man inte kan se innehållet? Om någon släpat ombord en smått otymplig korg (i min värd räcker det med hinkar och ikeakassar som kan funka för annat också) hade jag garanterat redan stuvat den full med något som jag själv inte tycker är en sällan-använd-vara --> jag hade inte hittat den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Mars , 2014 Just en sån picnic-korg var det :-) Otymplig och ful, egentligen mycket fulare än den snyggt uppkransade lina den användes för att dölja... Det var en klar skillnad på manligt och kvinnligt tänk där; hon tyckte att linan var en ful sak som till varje pris måste gömmas undan, och jag tänkte bara på linan som en trygghet som jag ville ha nära tillhands ifall vi hastigt behövde den. Vill passa på att säga att damen ifråga, trots ovanstående, är alldeles underbar. Kanske säger det faktum att jag inte kunde lista ut var linan hade stuvats mer om mig än om henne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 21 Mars , 2014 Trevlig tråd! Man kan ju UNDRA ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 21 Mars , 2014 Trevlig tråd! Man kan ju undra ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 21 Mars , 2014 Kul tråd som jag mycket väl känner igen mig i. Jag skulle absolut inte ha hittat linan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Mars , 2014 I vår familj har vi inga sådana problem. Av naturliga skäl så råkar vi ha den gammaldags uppdelningen, jag seglar å sköter allt. Hon fixar käket. Tänker inte gå i klinch å tala om varför det är så, men dra inga förhastade slutsatser nu om mansdominerat osv. för så är det inte. Till saken. Jorå,... var uppe i båten å tittade lite på platsen där jag skall gömma portan i avvaktan på bygget med den "riktiga" toan samt avfallstanken. Lyfte på ett kojunderlag lite längre fram å vad hittade jag där? Jo den där 50 m långa ankarlinan som jag har letat efter i två år om inte mer.Oanvänd å snyggt upprullad i original skick. Å vem har lagt den där då? Jo, undertecknad själv. Så det går alldeles utmärkt att gömma saker fast man är ensam om leken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser