Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
johannes

Burkugn

Rekommendera Poster

Finns att köpa på en båttillbehörsfirma i åbo finland. www.meredin.fi där finns även möjlighet att klicka på den svenska fanan för svensk tex men själva katalogen är i pdf format men den finns bara på finska. översatt från katalogtextenungefär Lättmetall, passar till alla kokare som har låga diameter 235mm höjd 100mm pris 40 euro ni hittar det på hemsidan under köksutrustning sen glider ni ned till produkten miniuuni

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ta mig F-N!!! Där fanns ju en burkugn men 40 euro. Skulle kosta ungefär lika mycket med frakt som min burkugn jag köpte på tradera. Men schysst att du hittade en som säljer för de lyser med sin frånvaro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Johannes, jag skall beställa både till mig och mina föräldrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på att handla nu så kan vi alla burkugnsägare byta recept till våren. :-D :-D :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis fått reda på att produktion av BURKUGNEN kommer att återupptas. Det är en firma i Skåne som kommer att nytillverka dessa och de första 500 ska finnas till försäljning i början av sommaren. Vad priset kommer att ligga är ännu inte klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Har du någon aning om vilken? Nettan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur tillverkaren kommer att marknadsföra dessa nytillverkade BURKUGNAR mer än genom olika båttillbehörsbutiker, bland annat den jag själv driver. Jag kommer att lägga ut en liten information under denna rubrik när jag fått hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? Blev det någon nyproduktion? /j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av den information jag fått så är tillverkningen igång någonstans i fjärran östern. Den svenske producenten räknar med att få hem en provomgång någon gång under sommaren, men någon riktig försäljning blir det nog inte förrän nästa år. Så fort jag har ytterligare information lägger jag ut detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEHEHE Asphen! Något säger mig att när ni får hem burkugnarna så lär det bli strykande åtgång på dem. För så omtalade de har blivit sedan de försvann i från marknaden. Så jag hoppas du får ett stort lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias

Den slutade att tillverkas för tre år sedan och den är slutsåld jag beställde en men fick detta till svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du helt missat vad som står i detta inlägg?? Nyproduktion är på gång, och kommer senare i år, allt enligt ovan att läsa. Smaklig måltid Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Bolin

Vi är också väldigt intresserde av en burkugn. Har saknat denna hela sommaren. Kommer det upp någon försäljning i Sverige köper jag direkt.  Meddela gärna per email. Kalleanki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni är desperata och inte orkar vänta på nytillverkningen som enligt rykten på gång så ha koll på Blocket och Tradera så bruka det dyka upp en och annan.

Köpte min förra året på Tradera. Har inte ångrat mig en sekund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag ska försöka ta in burkugnen i mitt sortiment, verkar vara svårt att hitta leverantören verkar det som. Men jag ska göra mitt bästa. Jag behöver själv ha en. Ni får hålla utkik på www.skeppohoy.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp artikel 6934, 398:-

 

Måste nog köpa en så man kan fixa bakeup frallor till frukost.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns BURKUGNEN 439:- frakt





Omnia - Burkugn, fritidsugn, spisugn
 
http://www.smartfritid.se


En klassiker är tillbaka. Den har kallats både miniugn och burkugn och nu heter den Omnia. Med den kan du baka bröd och laga ugnsmat direkt på gasolspisen, spritköket eller elplattan utan besvär och utan utrymmeskrävande ugn. Perfekt för båten, husvagnen, husbilen, campingtältet, fritidsstugan och andra ställen där det saknas ugn. Receptsamling följer med i förpackningen. 
  

Anders Billing, som har skrivit böckerna Båtmat och Husvagnsmat, kallar den för burkugn och så här säger han:

”Burkugnen är en utmärkt liten uppfinning för alla som inte har ugn. Den är helt enkelt en sockerkaksform med ett speciellt underrede och lock som gör att man kan baka ovanpå spisen. Jag har lagat det mesta i min burkugn, bakverk, gratänger och pajer, i stort sett all ugnsmat utom pizza, eftersom formen inte riktigt tillåter det.”

 

 





Specifikationer:

Ø 250 mm, formens volym 2,0 liter och höjd 70 mm, total ”brukshöjd” inklusive knopp 140 mm, vikt ca 0,5 kg.

 


st.

439:- inkl. moms

frakt: 99:-

 

 

 
 


Konstruktion

Omnia består av tre delar som tillsammans är en ugn med både över- och undervärme. En finurlig konstruktion som är enkel att använda och väl beprövad.

 

Ugnen är i första hand gjord för öppen låga men fungerar även på elplatta. Fast då får man räkna med 25-50% längre tid.

 

Mått och vikt: Ø 250 mm, formens volym 2,0 liter och höjd 70 mm, total ”brukshöjd” inklusive knopp 140 mm, vikt ca 0,5 kg.

 

Formen

Ser ut som en sockerkaksform och i den lägger man ingredienserna. Den rymmer 2 liter och är av aluminium. Formen ska vara väl smord och vid bak ska den också vara bröad.

 

Underdelen

Av behandlad stålplåt och ska placeras med centrumhålet rakt över lågan. Locket Tättslutande med små ventilationshål och tillräcklig höjd så att kakor och bröd kan jäsa ordentligt.


 



 

 

 


Smart Fritid / Tel. 016-35 00 13 / E-post. info@smartfritid.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag lyckats fixa världens ballaste miniugn genom (blivade) svärföräldrarna. Det är en äkta Nilsjohan i rostfritt från 50-talet med inbyggd termometer i locket i originalkartong! När jag kommer ihåg det skall jag knäppa några bilder och lägga upp här, burkugnsfetichisternas Mekka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej alla burkungsvänner

Reklamtexten ovan sa;

Anders Billing, som har skrivit böckerna Båtmat och Husvagnsmat, kallar den för burkugn och så här säger han:

”Burkugnen är en utmärkt liten uppfinning för alla som inte har ugn. Den är helt enkelt en sockerkaksform med ett speciellt underrede och lock som gör att man kan baka ovanpå spisen. Jag har lagat det mesta i min burkugn, bakverk, gratänger och pajer, i stort sett all ugnsmat utom pizza, eftersom formen inte riktigt tillåter det.”

 

När jag läste texten ovan slog mig tanken; Varför skulle man inte kunna baka pizza i en burkugn. En liten rund, med hål i mitten. För mig som oftast seglar ensam hade det varit perfekt. Vanliga pizzor äre egentligen mycket för stora, åtminstone för en överviktig meddelålders ensamseglare. Pizzadegen har ju stor betydelse, så en riktig god deg tunt, uttryckt i botten på burkungnen och med välsmakande fyllning hade varit perfekt när man i en naturhamn och det har ösregnat i tre dar.

 

Då jag är lycklig ägare till två burkungnar och har tvålågigt kök så skulle det för mig fungera de få gånger jag har en gast med mig. Tror nästan att jag skall plocka hem köket ifrån båten och testa, så kanske man får ytterligare en paradrätt vid sidan om Evert Taubes fisksoppa a´ la tommy och ryskinspireradd köttfärsröra. Sprallfärsk makrill är naturligtvis nr ett.

 

Hade det inte varit för den goda maten, så hade jag aldrig seglat.

 

ha´ t sô pen´ t

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vad skall man säga?

Man kan bara konstatera att suget efter gamla begagnade burkugnar minskade radikalt när de började säljas nya i stort sett i alla båttillbehörsaffärer i hela landet, på postorder samt i husvagnsbutiker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...