Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
andrem

Att segla solo"långt" för någon som inte seglat solo förr

Rekommendera Poster

Jag brukar inte reagera för kostnader när det gäller båten Den båten jag har just vid tillfället skall jag ju ha resten av livet.  :wacko:

Så tänkte jag nog när jag köpte nytt storsegel till min havsfidra för syvt 20 år sen. Än nu inne på den 3;e båten efter havsfidran. Fast denna är min sista båt - helt säkert - eller!?

Har för mig att det nya storseglet kostade 7-8 tusen. Att jag köpte just ett nytt storsegel i stället för ny genua,som egentligen var sämre, var för att få bindrev och dra ner fallen till sittbrunnen.

Den kringutrustning, som skruv, block vinchar, nya fall och revlinor, avlastar mm mm var mycket dyrare än vad det nya storseglet kostade. Fast storseglet fick jag betala vid ett tillfälle. Utrustningen runt omkring köpte jag efter  hand. Men jag råkade räkna ihop vad det kostat och blev förskräckt.

attachicon.gifV_avl_bb_50.jpg

Fast så kan man ju också se det om man inte har tillräckligt med pengar för att köpa en välutrustad båt direkt.

Man köper en båt för en relativt stor summa pengar och sen köper man utrustning efter hand varje år.

Det fanns ett uttryck på träbåtstiden. "En båt är ett hål i havet, invändigt fodrat med trä, som man öser ner pengar i"  ;) Det blev inte bättre med plastbåtar. :huh:

Ett annat uttryck; "När det regnar välling - har den fattige ingen sked"  :wacko:

Jo, dom små utgifterna är ju oftast dom som blir värst helt klart. Blev lite fundersam till var för budget man bör ha för båten, i och med att jag aldrig ägt min egen segelbåt så är jag lite i blindo vad gäller avgifter och vad faktiskt som är värt att köpa och fixa upp - vilket jobb som faktiskt går att fixa innan båten är dags att "skrota".

Skulle fortfarande uppskatta lite tips om båtmodeller och märken från folk, det enda jag har är ju just Albin Vega och det verkar ju trevligt men mer alternativ är ju såklart fördelaktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar inga bättre begagnade segel till en billig båt. Då de kostar så mycket jämfört med båtens värde så brukar folk segla på dom gamla tills de är fullsändigt urblåsta.

Gamla segel har den egenheten att de inte ger någon fart till båten utan bara får den att luta då de inte går att göra plana. Tyget har blivit töjt och liknar mer en skopa än en vinge. Man får mycket seglingsglädje och mindre oro med nyare segel.

Hittar du en älskad båt som är väl omhändertagen och uppgraderad med nyare segel och gärna motor så är det ett bra köp. De båtarna finns där ute om du letar noga. Ta med dig någon som kan segelbåtar och håll igen på din entusiasm. Det kanske först är den 10:e båten du tittar på som är bra. Vi fick fara ner till Danmark för att hitta vår förra båt. Det lönar sig verkligen att leta och det är helt klart köparens marknad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shipman 28 som jag nämnde tidigare är ju ett bra alternativ. Det kom

ut en Fingal för 28 papp i kväll. Ser ut att vara mycket båt för pengarna.

Ohlson/Winga 28-29 är något dyrare men samtidigt lite större.

Om du nu inte vill ha något som är mindre än vegan och med en prislapp

på drygt 50 k så blir utbudet kanske lite begränsat. Men ha koll på

Blocket så dyker det säkert upp något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hittar inga bättre begagnade segel till en billig båt. Då de kostar så mycket jämfört med båtens värde så brukar folk segla på dom gamla tills de är fullsändigt urblåsta.

Gamla segel har den egenheten att de inte ger någon fart till båten utan bara får den att luta då de inte går att göra plana. Tyget har blivit töjt och liknar mer en skopa än en vinge. Man får mycket seglingsglädje och mindre oro med nyare segel.

Hittar du en älskad båt som är väl omhändertagen och uppgraderad med nyare segel och gärna motor så är det ett bra köp. De båtarna finns där ute om du letar noga. Ta med dig någon som kan segelbåtar och håll igen på din entusiasm. Det kanske först är den 10:e båten du tittar på som är bra. Vi fick fara ner till Danmark för att hitta vår förra båt. Det lönar sig verkligen att leta och det är helt klart köparens marknad!

Jo - du gör bra poäng och just vad segel kostar har jag ju tyvärr ingen aning om eller att jag känner någon som är duktig på just båtar. Hur är det med besiktningsmän för båtar eller finns det någon bra guide? Kanske någon på forumet som vill haka på? :D

Shipman 28 som jag nämnde tidigare är ju ett bra alternativ. Det kom

ut en Fingal för 28 papp i kväll. Ser ut att vara mycket båt för pengarna.

Ohlson/Winga 28-29 är något dyrare men samtidigt lite större.

Om du nu inte vill ha något som är mindre än vegan och med en prislapp

på drygt 50 k så blir utbudet kanske lite begränsat. Men ha koll på

Blocket så dyker det säkert upp något.

Ja, det där fingalen såg ju ut att vara något, verkade vara lite rörig inombords men det betyder ju ingenting egentligen!Tråkiga var ju motorn, en Penta MD1 från volvo och det är väl en rätt så gammal motor, tänkte just på driftsäkerheten och förbrukningen på den.

Men annars så bra tips o tack till er båda :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ta en titt på granada 24 den är stor för att vara så liten. Jag skall själl göra en lång segling med min granada 24 med start till hösten.

Hej allihopa!

Jag har funderat länge på detta med segling men att bo i stockholm så är segling inget man direkt kan göra varje dag, i alla fall inte i min situation!

Jag har funderat på att skaffa mig en segelbåt och segla iväg någonstans, tänkte ha östersjön som träningsläger och sedan när jag känner att jag tröttnat på det havet att jag tar mig vidare - vart har jag inte bestämt, låter den dörren stå öppen.

Men det jag funderar på är dels hur stor båt man behöver? Målet är väl egentligen att korsa atlanten så man behöver ju ha plats med mat+vatten för över 1 månad vilket korsandet tar vad jag har läst från andra som korsat havet. En 10 meters båt känns lite i överkant, verkar ofantligt dyrt att ha en sådan i stockholm också - alltså att förvara den under vintern t.ex så tänkte mig kanske något runt 8-9 m ? 

Har ingen koll på modeller av båtar så detta får gärna tipsas - har hört gått om L28 men den ser rätt dyr ut och jag vet inte om jag verkligen behöver någon sådan stor båt egentligen.

När det gäller ekonomi, hur mycket kan man "normalt" räkna på per person? Nu reser jag själv och är väldigt okräsen när det gäller mat, väldigt enformigt lever jag även idag så jag kan klara mig på potatis, ris, fisk osv i veckor - att leva billigt är väl målet och hålla sig på havet så mycket som möjligt. Men det jag funderar på är just att lägga ankare eller i hamn, detta har pratats om mycket men jag har ALDRIG sett någon nämna avgifter så detta har jag ingen aning om alls vad man ska räkna på.

Jag är i den skaran att jag planerar inte så mycket, förutom det nödvändiga utan är den som gör saker. Jag är väldigt teknisktlagd, speciellt med det maskinella och vad jag sett så är äldre dieselmotorer väldigt lätta att arbeta med, om än att dom bor lite trångt i båten. Men jag har ingen stor koll på segling i sig, så jag tänkte ta några kurser i det nu till sommaren men vad är viktigt att lägga fokus på? Navigering känns som det är rätt viktigt i sig än just manövrering av båten, det lär man sig under resan tänker jag.

Det var väl allt jag undrar hittills och ni som tänker redan "Nej nej nej, detta kommer minst ta 5 år att genomföra" ni får gärna hålla det för er själva då detta hjälper inte mig på något vis men har ni länkar till gamla trådar som hjälper mig, länka dit för all del.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Köp något du har råd med och ge dig av  :)

Jag började med en kostnad på 20000 men räknar med ca 200k innan jag är klar, dvs om jag blir klar. Tittade på större båtar men i slutändan föl jag för en långkölad 28 foots båt med ståhöjd(för en dvärg som mig) som redan klarat 1,5 varv runt jorden. Om jag kommer längre än till öland får framtiden visa om jag ens någonsin får båten i vattnet.

För min del är drömmen lika trevlig som att faktiskt komma iväg. Jag har inte bråttom utan köper saker efterhand som jag har pengar i plånboken.

Det mest klarar en händig av att göra själv även om det inte alltid(någonsin) blir billigare men har jag gjort det själv får jag det som jag vill. Hjälp finns ju att få på forumet så har man dumma frågor får man alltid bra svar.

Lycka till

Redigerad av Sueco

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att jag inte känner ett omåttligt sug efter att segla i Medelhavet. Det verkar vara mycket båt för pengarna.

Men frestande för många helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spenderade en månad i Panama i vintras och då seglade vi några dagar. En dag simmade jag över till ett svenskt par från Ängelholm som hade en 7meters segelbåt. Han ansåg att större inte behövdes för två personer. Såg inte trångbott ut när ja kikade in i båten och de hade allt som behövdes.

Vi seglade 43fots katamaran från Bocas del Toro till San Blas. San Blas är otroligt fint. Billigt också. En öl ca 1 dollar. Vi köpte nyfångad lobster av några Kunaindianer för 5 dollar.

Kändes inte som att livet kunde bli så mycket bättre då :)

Båten på bilden borde vara en leisure 22 eller 23 och är nog inte riktigt representativ för storleken då man på 680 cm har 5 kojer, stor pentrybänk, dinett för fyra, toalettutrymme och massvis med stuv, 174 cm takhöjd. Finns nog ingen annan båt under 7 m som kan hänga med där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det med långseglingsplanerna?

Häng inte upp dej på storlek.

Jag var helt nybörjare på segling och impulsköpte en Vega som jag seglade med ett år.

Nu har jag en 42fotare. 42:an e minst lika lätthanterlig ensam, så det är inga problem.

Bara när du ska hissa storen som det är mer tyg som ska upp annars har jag mer tid de flesta situationer.

Vegan har jag kvar, fantastisk båt men min e "modifierad" fick jag lära mej när jag väl skulle sjösätta. Den har frihängande balansroder och skotskenan är därför flyttad. Förändringen gör henne extremt lätthanterlig för motor och välbalanserad på kryss.

Jag tycker inte alls, som många säger, att hon seglar illa.

Vill du så kan du ju alltid komma och kolla på den. Jag har henne för uthyrning på somrarna. HAr fått frågan ett par gånger om hon är till salu. Det harinte varit aktuellt eftersom vi inte vetat hur vi kommer att trivas med "nya" båten.

Nu kan även det alternativet vara aktuellt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...