Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Eken

inverter vs 12v ciggkabel

Rekommendera Poster

Har en liten inverter i båten på 150w för att ladda lite Mob och surfplattor men funderar lite över ström förbrukningen.

Drar det mer ström ur batt att använda sig av inverter jämfört med att använda en 12v ciggkabel att ladda Mob och surfplattor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kort svar.
Effektiviteten är nog som bäst 90% i en vanlig ( billig ) inverter så du tappar 10% ungefär. 

Men… om du gör som en kompis till mig och skaffar en sorts delare för ciggkabeln så riskerar du att tappa där också. För han hade behov av att ladda två telefoner och två paddor, samtidigt.  Och när han kopplade in en 12V laddare till laptop så blev ciggkontakten väldigt varm - så där tappar du också så att säga. Plus att cigkontakt inte är gjord för sånt egentligen. Även om den ofta är avsäkrad för kanske 10A så är kontakten för ca 3A?

Tycker nog att om du har ofta behov och behov av fler samtidigt så är en inverter bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den inverter ja har tror jag inhandlades på Biltema och kopplas in i cigguttaget. .. Den har ju bara ett uttag så jag kan bara ladda en sak åt gången om ja nu inte sätter i en förgrening.

Funderade mest på om invertern slukade mer ström än att använda 12v ciggkabel att ladda med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna med att invertern drar mer ström jämfört med laddning från 12 volt. Invertern innebär omvandling i två steg; 12 --> 230 --> 5 volt medan laddkabeln omvandlar i ett steg 12 --> 5 volt.

Invertern är ju desstom mycket kraftigare och har antagligen en tomgångsförbrukning på några watt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok då får jag använda ciggkabel att ladda med när man ligger ute och vill spara på ström.... Invertern får väl ligga kvar i båten och användas om man måste.

Undrar hur man räknar ut hur mkt ström man sparar?

Redigerad av Eken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är väl att mäta strömmen och spänningen med inverter och med laddning direkt från 12V.

P=U x I

(Effekten = spänningen x strömmen)

Effekten x tiden du laddar (i timmar) = energiförbrukningen i Wh.

Enklare - kom jag på - är att ta skillnaden mellan de två uppmätta strömmarna gånger laddtiden i timmar, då får du energibesparingen i Ah direkt.

Mät allt på 12 V sidan.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...