Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
KillerBoo

Permanentförtöjning, vikt/utförande på bojsänke

Rekommendera Poster

Har tröttnat litegrann på att alltid förtöja med ankare mot den egna bryggan och tänkte i år sätta ut en boj och har därför lite frågor:

Det rör sig alltså om förtöjning boj/brygga och aldrig svaj.

"Bottenlös" lerbotten, båtvikt runt 2.5 ton och skyddat för allt utom NV där vågorna har ett par hundra meter på sig mellan fastland och brygga. Min 5,5kg brucekopia har aldrig släppt ens under de minst önskvärda vindförhållandena med vindar upp till 18 m/s

 

Tänkte göra en budgetlösning så p-ring går bort men jag har tillgång till diverse betongskrot i form av ringar, plattor, suggor o.dyl.

 

Frågorna jag har är:

Hur långt ut från bryggan ska bojsänket ligga? Alt, hur lång kätting använder jag relativt djupet (som f.ö. är blygsamma 2 m där stenen släpps i)

 

Känns lite overkill att lägga i ohanterliga 500kg sänke när det hittills aldrig varit några problem med ett normalt ankare? Vad säger ni? Räcker en betongkub på ca 80x80 cm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Förrförra båten hade jag testat en 5 kilos järnklump med 2 m kätting. Den sjönk i det bottenlösa å jag fick nästan inte upp den efter ett år. Sedan hade jag en gråsugga i betong till 1.3 ton träbåt. Den fick jag aldrig upp. Bojstenen alltså. Ligger långt under botten än. Men kättingen rostade helt bort på ett år!

 

Så mitt förslag är att ett par tre gråsuggor i betong samt grov nylonlina som flyter ett par meter upp från stanarna innan du har ev. kätting. Eller direkt till en flytboj. 2m djupt så skulle jag tro att 10 meter akter om båten borde vara lagom plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ute på västkusten är vi ju "stenrika". Brukar välja ut en lämplig sten och borra och sätta fst en stor bergögla. Förr försökte man få tag på rostfri ormlina - såna som kasserades från fiskebåtarna.

 

De senaste åren har jag tagit en ganska grov bomullsnylonände och splitsat direkt i bergöglan på en kause. En riktigt grov shackle skulle väl duga också mellan begrögla och lina. På linan brukar jag trä på en armerad plastslang på en 3-4 meter - för att skydda mot skav.

 

lnan går till underkant boj, som jag brukar ha ganska nära båten. Även de avpassade förtöjningsändarna med splitsade öglor - bara att lägga på knaparna - fäster jag i underkant bojen. hänger upp dem på en krok som jag monterar på tenen.

 

Linorna och bojen tynger jag ner med plastdunkar som jag fyller med sand. Antal och läge så det blir bra.

 

Det skall va enkelt att förtöja i hemmahamnen.

 

post-53310-0-11364700-1395259319_thumb.png

 

Även förtamparna kan med fördel va avpassade med splitsade öglor.

 

Har du nån is kvar på båtplaten. Det är ju perfekt att sjösätta bojtyngden från.

 

Här ute i väster är det ofta brist på den varan så jag brukar använda båten.

 

Vid ett tillfälle sjösatte vi två stenar på vardera åttahundra kg på det sättet.

 

Exakt hur jag gör kan jag berätta om du frågar.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att betong inte blir lika tungt i vatten som tex järn.

Själv gjöt jag en stor betongklump på ca 1 x 1 m med ca 20 cm höjd. Räckte på inget vis för min dåvarande båt på dryga tonnet. En nackdel med den var att den var ganska slät under vilket gjorde att den släpades på botten vid belastning.

Bra om man använder betong kan vara att har utstickande armeringsjärn på undersidan men då blir den fasligt mycket svårare att "sjösätta" och måste komma med rätt sida ner.

 

Själv har jag nu två 70 kg P-ringar i rad följda av min betongklump som ligger närmast båten. Det hela ligger i rad med en total längd på ca 3 meter och ca 10 meter från aktern på båten. Ett elände att kolla kättingarna med den här setupen men i sommar ska jag be en kompis dyka ner och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huga, allt låter som hiskeliga vikter. 2xsuggor är inte lätt att hantera...?

 

Hade i min enfald trott att ett litet ankare kunnat ersättas med med kanske 100-150 kg betong. Delvis eftersom det är såpass bra skyddat men också för att botten är så mjuk att ett ankare försvinner på ett ögonblick. Tappar man ex.vis en nyckelknippa så är den borta om man inte direkt dyker efter den. (Fråga mig inte hur jag vet att det inte bara är en engångshändlese... hehe) En betongkub på 60x60x60 cm borde vara försvunnen bortom all räddning på en dag eller 2.

 

Men är det frågan om sådana vikter vettefasen hur man ska lösa "sjösättningen" av detta. Kanske är ett (väl urtvättat) motorblock eller en bromstrumma fr en gammal buss att föredra? De lär ju suga fast ordentligt?

 

Toaen: Jag gör som du föreslår och frågar hur du löste utplaceringen av en megasten :-)

Jag har tillgång till en liten plasteka på 3,8 m. Vill inte gärna lägga 500kg betong på fördäck på segelbåten om jag nu skulle finna på ett sätt att öht få upp den dit.... inte lätt att putta nåt överbord förbi förstag o pulpit heller.

Is? I år? Nä, vi har inte haft någon sån alls faktiskt. Jo, det låg en skorpa i hamnen men den ar inte långvarig eller särskilt tjock. Bästa vintern i mannaminne :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i ditt fall ta en Maxi 77  ;)

 

Fast med min metod kan det bli lite knepigt om den har aktersnurra - fast då får du byta byta ordet för i min beskrivning mot akter.

 

Har ju haft det så oförskämt bra tillgång till traktorgrävare och lastmaskiner pga det yrke jag haft.

 

Fast det har hänt att jag tagit en sten i strandskoningen och släpat ut den med båten. Man måste bara ha så lång ände så att den inte slår i botten och gärna nån som håller emot på land.

 

Lägger en plankstump typ 2tum6 på däcket. Tar nåt starkt skitrep sk PP-lina och trär genom öglan på "bojstenen". Låter hamnkranen, traktorgrävren eller vad katten man ha lyfta stenen ner i vattnet i linan till akterfästet som redan sitter fast i bojstenen. Lägger varje ände på PP-linan genom tex halkippen i fören på SB respektive BB sida så att stenen blir hängandes under båten och repet omsluter den.  Plankstumpen skall ligga under PP-linan.

 

Sen går du sakta till platsen där du skatt ha stenen. Det är viktigt att ha ordentlig ordning på linan som sakll bli akterfäst. Har iblanddragit in linan på bryggan. Gärna en man som passar den. Sen backa ut dit du vill ha "stenen".

 

Nu är det dags att ta fram den lilla, mycket välslipade yxan och hugga av PP-linan med ett välriktat hugg, Det var därför du skulle ha en plankstump under. Det går visserligen utan plankstum, men det blit ett så förbaskat fult märke i däcket.

 

Sen är det bara att fixa till bojar och sänken och permanenta förtöjningslinor. De till bryggan med ryckdämpare.. Sådana som på bilden med soft schackel är ju inte fel, men det går bra med vilken ryckdämpare som helst, 

 

post-53310-0-93329100-1395265776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, om du har dy som är bottenlös så är det nog enklare att köpa en sk bojring, lägga på lite järnskrot och bara lägga där du vill ha bojen? Att jag säger det är att jag har ehhhh… har sett… ehhh…. ett glatt gäng killar som lastade ett ton betong som de gjöt direkt i en båt för att göra det enkelt, båten låg på isen. Tanken var att sedan tippa båten och betongstenen skulle sjunka som en sten…  men när vi… ehhh… när jag såg detta göras så funkade det inte eftersom betongjäveln inte gled ur formen vi gjort… ehhh… de gjort? För antagligen så hade tyngden expanderat vår roddbåt lite…. ehhhh… de där killarnas båt. Så tippandet gick bra men sedan vart det lite strul… såg jag. Men det är ju kul att ha en båt på botten också? Och bojstenen funkar ju bättre om den är skyddad?

 

Vad jag menar är att tung last är knepigt att hantera. Så om du har dy - så kör med järn!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är enklare med en bojring betvivlar jag inte... men ringarna känns onödigt dyra och jag har ett par andra hål att laga/stoppa pengarna i, i år. Verkar som om toaens tips ovan skulle kunna fungera. Gjuta tänker jag inte göra eftersom jag har tillgång till hur mycket betongskrot som helst, i varierande vikter och utföranden. Möjligen kan jag även få mig till skänks ett borrhuvud el vad det är, 180kg torpedformat järn. Månne gåren sån att modda. Satte fast ytteränden på flytbryggan med 2 såna förra våren. Dom har nu dragit ner nästan 2 meter kätting ner i leran/dyn.... så nu, med ca 90cm över sjökortens ref.djup jfrt med 32cm när vi stoppade i dem så måste jag nog förlänga kättingjävlarna eftersom bara en dryg halvmeter slack återstår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycklig är den som kan ankra i dy….      ( gammalt djungelordspråk )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SXK-västkustkretsen använder en bojsten eller alternativt betongvikt utan någon metall för att minska underhållskostnader. Kanske en betongvikt enligt denna SKISS kan va nåt? (Ifall repet fortsätter efter stoppknopen in till land kan möjligen ny lina dras i när den gamla ger upp?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sisådärja,

Det slutade med att jag gjöt klumpen på plats, längst ut på bryggan och be:-)står av diverse järnskrot ingjutet i betong. Hela härligheten blev kubformad och väger uppskattningsvis dryga 600kg varav 250kg betong, 350kg järnskrot samt  lite gammal hederlig granit som utfyllnad. Tanken fanns att sjösätta klumpen enligt toaens förslag men när det kom till kritan vågade jag inte knyta fast den i förtöjningsknapen för att putta i sjön.

 

Det slutade med att jag kopplade loss flytbryggan och drog mig ut på plats mha en ankarlina.

Väl på plats puttade jag efter lite besvär i klumpen och voila, nu är bojen på plats. Lite pillrigt att få tillbaka bryggan vid förankringarna men tack o lov var vinden nästan noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ska skaffa schackel till permanentförtöjningen - ta inte så det ska hålla utan ta så grovt som du kan. Det är inte hållfastheten utan livslängden som du ska tänka på. Ju grövre - desto längre tid innan det rostar sönder.

 

Om möjligt - undvik kätting - använd grov tross istället (16-20 mm). Samma som ovan - det rostar inte sönder. Den plastade speciallinan för bojförankring är overkill, det fungerar med "vanligt rep". Knyt fast (det lär finnas en specialknop som bryggfirmor använder) eller använd virelås. Virelåsen rostar snabbare än schackeln, om du använder rostfria så ökar livslängden (se bara till att de inte har kontakt med den galvade schakenl eller galvad kaus för då äts schakeln/kausen upp rätt fort). Bojen kan ha svårt att stå upp om du använder rep men det fixas med lämplig barlast under bojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ska skaffa schackel till permanentförtöjningen - ta inte så det ska hålla utan ta så grovt som du kan. Det är inte hållfastheten utan livslängden:-)

som du ska tänka på. Ju grövre - desto längre tid innan det rostar sönder.

 

Om möjligt - undvik kätting - använd grov tross istället (16-20 mm). Samma som ovan - det rostar inte sönder. Den plastade speciallinan för bojförankring är overkill, det fungerar med "vanligt rep". Knyt fast (det lär finnas en specialknop som bryggfirmor använder) eller använd virelås. Virelåsen rostar snabbare än schackeln, om du använder rostfria så ökar livslängden (se bara till att de inte har kontakt med den galvade schakenl eller galvad kaus för då äts schakeln/kausen upp rätt fort). Bojen kan ha svårt att stå upp om du använder rep men det fixas med lämplig barlast under bojen.

Jo, jag körde modell supergrovt på schackel och kätting. Hade tänkt använda lina istf kätting, men den låg ju där i förrådet, bortglömd och övergiven; 4 m kätting av den grövsta kaliber jag sett :-) Bojen ligger nog för djupt i vattnet så kanske man får köpa ytterligare en storlek större

 

I helgen ska jag se om det går att rädda vinterankaret. Torrdräkt och lufttub måste inlånas för ett dyk eftersom det inte gick att köra loss ankaret fr botten mha motorkraft. Ligger nog tyvärr någon meter under botten.

Jajja, man kan inte ha roligt hela tiden och ett dyk för att se hur klumpen la sig kan ju vara av intresse ändå :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...