Ludde99 0 Postad 19 Mars , 2014 Hej Turbo på min Tamd31 har gjort sitt. Funderar på att byta till en sk uppgraderingsturbo. Är det någon som har erfarenhet av detta? Låter bra när man lyssnar på säljaren, bättre prestanda, lättare i plan etc. Finns det någon hake förutom att den är några kronor dyrare? Tack på förhand Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 21 Mars , 2014 Min turbo på AQAD 40 rasade och jag hade samma fundering men bestämde mig för att motorn är gammal och det kan vara dumt att belasta den extra. Om du får en ny turbo standard så är den säkert bättre än den gamla som satt där innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 21 Mars , 2014 Bytte till uppgraderingsturbo i min AQAD41-a för fem år(?) sedanoch har bara goda erfarenheter. Bättre prestanda, snabbare upp i plan. Motorn är sedan 89 och har gått ca 800 timmar. Den har inte visat några tecken på att ta skada av det ökade effektuttaget. Ett litet problem i sammanhanget är att den gamla standardturbon inte var i perfekt skick. Jag vet alltså inte hur mycket bättre det skulle fungerat att byta till en standardvariant. Men jag tror, och vill verkligen tro att jag gjorde det rätta valet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 21 Mars , 2014 Jag har en TAMD31 med en uppgraderingsturbo från Svensk Turboteknik. Huruvida den egentligen har gjort någon stor skillnad vet jag inte, då tidigare ägare hade fel utväxling på drevet, samt att insprutningsvinkeln var fel på pumpen. Båten går bra, men i år så ska jag sätta in en tryckgivare på insugssidan för att kunna se laddtrycket. Så svar på din fråga, jag vet inte, men det blir inte sämre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser