Kjell64B 0 Postad 19 Mars , 2014 (redigerade) Hej Jag skulle behöva hjälp med val av propeller till en Snipa, 10 meter lång (vattenlinjen ca 9.30) och 3.30 bred och går enligt tidigare ägare på ett djup av 0,8 m. Uppskattad vikt på den plastade mahogny eller teak båten är ca 3000 - 4000 kg. Motorn har 46 hk och topp varv på 3000. 35 milis axel utväxling 2,13. Det är frågan om en nyinstallation. Funderar på ett bärplan, inte så att den börjar plana men som lite skulle motverka att den sjunker så mycket i aktern. Skulle jag då kunna få en ekonomi fart på ca 8-9 knop? (Farten dock inte så viktig) Ps. Tillägg gjorts efter första kommentaren. Redigerad 19 Mars , 2014 av Kjell64B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Mars , 2014 Du måste också informera om utväxlingen i backslaget om du skall få någon vettig hjälp här. Dessutom också om du vet längden i vattenlinjen på båten. Annars bör motorleverantören kunna ge upplysningar om vilken propeller som passar om det är en nyinstallation. Om inte, vilken storlek har du på propellern idag, vilket är toppvarvet med den propellern och hur fort går båten med nuvarande propeller? Redan nu, kan jag säga att med de upplysningar du lämnat, tror jag inte du kan uppnå en marschfart på 8-9 knop på din båt med ett trimplan och en annan propeller. Lycka till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 19 Mars , 2014 Hej Jag skulle behöva hjälp med val av propeller till en Snipa, 10 meter lång och 3.30 bred och går enligt tidigare ägare på ett djup av 0,8 m. Uppskattad vikt på den plastade mahogny eller teak båten är ca 3000 - 4000 kg. Motorn har 46 hk och topp varv på 3000. 35 milis axel. Funderar på ett bärplan, inte så att den börjar plana men som lite skulle motverka att den sjunker så mycket i aktern. Skulle jag då kunna få en ekonomi fart på ca 8-9 knop? Låter inte troligt alls. En plastad träsnipa med den längden ligger nog kring eller över 4 ton. Du behöver troligen en mer än dubbelt så stark motor för att kunna ha en ekonomifart på 8-9 knop. 46 hk klarar nog inte ens det på maxvarv, vilket inte är ekonomiskt eller trevligt för motorn . Bärplan gör inte så värst stor skillnad med så liten motor , kommer motorn idag upp i sitt normala marchvarv så finns ytterst marginella vinster att göra med att experimentera med att byta propeller heller . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 19 Mars , 2014 Hej Jag skulle behöva hjälp med val av propeller till en Snipa, 10 meter lång och 3.30 bred och går enligt tidigare ägare på ett djup av 0,8 m. Uppskattad vikt på den plastade mahogny eller teak båten är ca 3000 - 4000 kg. Motorn har 46 hk och topp varv på 3000. 35 milis axel. Funderar på ett bärplan, inte så att den börjar plana men som lite skulle motverka att den sjunker så mycket i aktern. Skulle jag då kunna få en ekonomi fart på ca 8-9 knop? Låter inte troligt alls. En plastad träsnipa med den längden ligger nog kring eller över 4 ton. Du behöver troligen en mer än dubbelt så stark motor för att kunna ha en ekonomifart på 8-9 knop. 46 hk klarar nog inte ens det på maxvarv, vilket inte är ekonomiskt eller trevligt för motorn . Bärplan gör inte så värst stor skillnad med så liten motor , kommer motorn idag upp i sitt normala marchvarv så finns ytterst marginella vinster att göra med att experimentera med att byta propeller heller . Vad jag förstått så finns en tumregel på cirka 5 hästkrafter per ton båt. 4 x 5= 20 hk I vårt fall valda notor har har marginalen på rätt sida. Men det där med fart är nog inte så viktigt. Måste bara hitta en lämplig propeller. Den som är på bild är en 19 tums med en stigning på 17. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Mars , 2014 Hej Jag skulle behöva hjälp med val av propeller till en Snipa, 10 meter lång och 3.30 bred och går enligt tidigare ägare på ett djup av 0,8 m. Uppskattad vikt på den plastade mahogny eller teak båten är ca 3000 - 4000 kg. Motorn har 46 hk och topp varv på 3000. 35 milis axel. Funderar på ett bärplan, inte så att den börjar plana men som lite skulle motverka att den sjunker så mycket i aktern. Skulle jag då kunna få en ekonomi fart på ca 8-9 knop? Låter inte troligt alls. En plastad träsnipa med den längden ligger nog kring eller över 4 ton. Du behöver troligen en mer än dubbelt så stark motor för att kunna ha en ekonomifart på 8-9 knop. 46 hk klarar nog inte ens det på maxvarv, vilket inte är ekonomiskt eller trevligt för motorn . Bärplan gör inte så värst stor skillnad med så liten motor , kommer motorn idag upp i sitt normala marchvarv så finns ytterst marginella vinster att göra med att experimentera med att byta propeller heller . Vad jag förstått så finns en tumregel på cirka 5 hästkrafter per ton båt. 4 x 5= 20 hk I vårt fall valda notor har har marginalen på rätt sida. Men det där med fart är nog inte så viktigt. Måste bara hitta en lämplig propeller. Den som är på bild är en 19 tums med en stigning på 17. https://www.youtube.com/watch?v=lxN0mqkif_g Lite ot men kunde inte låta bli. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 19 Mars , 2014 Hej Jag skulle behöva hjälp med val av propeller till en Snipa, 10 meter lång och 3.30 bred och går enligt tidigare ägare på ett djup av 0,8 m. Uppskattad vikt på den plastade mahogny eller teak båten är ca 3000 - 4000 kg. Motorn har 46 hk och topp varv på 3000. 35 milis axel. Funderar på ett bärplan, inte så att den börjar plana men som lite skulle motverka att den sjunker så mycket i aktern. Skulle jag då kunna få en ekonomi fart på ca 8-9 knop? Låter inte troligt alls. En plastad träsnipa med den längden ligger nog kring eller över 4 ton. Du behöver troligen en mer än dubbelt så stark motor för att kunna ha en ekonomifart på 8-9 knop. 46 hk klarar nog inte ens det på maxvarv, vilket inte är ekonomiskt eller trevligt för motorn . Bärplan gör inte så värst stor skillnad med så liten motor , kommer motorn idag upp i sitt normala marchvarv så finns ytterst marginella vinster att göra med att experimentera med att byta propeller heller . Vad jag förstått så finns en tumregel på cirka 5 hästkrafter per ton båt. 4 x 5= 20 hk I vårt fall valda notor har har marginalen på rätt sida. Men det där med fart är nog inte så viktigt. Måste bara hitta en lämplig propeller. Den som är på bild är en 19 tums med en stigning på 17. https://www.youtube.com/watch?v=lxN0mqkif_g Lite ot men kunde inte låta bli. Kalle Jodå den har jag sett många gånger. Vist går det om man vill. Men jag njuter vanligtvis av att vara på vattnet och "putta" fram i maklig takt. Det där att det inte går så fort inger en stämning och harmoni som inte infinner sig då det går fort. Har man möjlighet att köra fortare gör man det lätt på tråkigare avsnitt.Men jag har nog funnit att det går att ta sig fram långt fast man kör sakta. Det är dessutom mycket billigare. Man behöver inte må dåligt över hur mycket pengar som rinner iväg varje gång man ger sig ut på en tur. Det tuffande ljudet är också härligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 19 Mars , 2014 Hej Jag skulle behöva hjälp med val av propeller till en Snipa, 10 meter lång och 3.30 bred och går enligt tidigare ägare på ett djup av 0,8 m. Uppskattad vikt på den plastade mahogny eller teak båten är ca 3000 - 4000 kg. Motorn har 46 hk och topp varv på 3000. 35 milis axel. Funderar på ett bärplan, inte så att den börjar plana men som lite skulle motverka att den sjunker så mycket i aktern. Skulle jag då kunna få en ekonomi fart på ca 8-9 knop? Låter inte troligt alls. En plastad träsnipa med den längden ligger nog kring eller över 4 ton. Du behöver troligen en mer än dubbelt så stark motor för att kunna ha en ekonomifart på 8-9 knop. 46 hk klarar nog inte ens det på maxvarv, vilket inte är ekonomiskt eller trevligt för motorn . Bärplan gör inte så värst stor skillnad med så liten motor , kommer motorn idag upp i sitt normala marchvarv så finns ytterst marginella vinster att göra med att experimentera med att byta propeller heller . Vad jag förstått så finns en tumregel på cirka 5 hästkrafter per ton båt. 4 x 5= 20 hk I vårt fall valda notor har har marginalen på rätt sida. Men det där med fart är nog inte så viktigt. Måste bara hitta en lämplig propeller. Den som är på bild är en 19 tums med en stigning på 17. https://www.youtube.com/watch?v=lxN0mqkif_g Lite ot men kunde inte låta bli. Kalle Tumregel för vad? 20 hkr och +4 ton båt 10x3.20 kommer kanske rent av upp i 2,5 knop i 10 m/s motvind och motsjö. Gäller nog inte praktisk marchfart på snipor. De allra minsta i 5-6 metersklassen brukar ha kring 20 hkr och de väger inte ens ett ton. Inte går de fort heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 19 Mars , 2014 Den förra motorn var en 40 hk Diesel motor med max varv 2000. Utväxlingen på bakslaget var 5:1 och med den gjorde båten max fart med den och 19:17 propellern var 8 knop och marschfart 7 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 19 Mars , 2014 Hej, vi hade en eksnipa som var en meter kortare än din , den vägde 6 ton och hade en gammal Leyland diesel på ca 60 trötta hkr , utväxlingen vet jag tyvärr inte men proppen var 20X15 tum, Marschfart på ca 1800rpm var 7 knop, upplevde aldrig att motorn var för klen. Bogserade bla en Albin 25 i 25nm i lite halvtaskigt väder blev sammma fart o samma varv dvs ingen större skillnad. Tvivlar på att din motor är för klen. Din båt borde rimligtvis att kunna marscha 8 knop utan större besvär (längre vattenlinje). Kolla på : http://www.vicprop.com/calculator.htm En lathund för propellerberäkning,lite grovt kanske. Lycka till Torbjörn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 21 Mars , 2014 (redigerade) Det var inte lätt det här med att välja propeller. Här är en video som gör det lättare att avgöra om det är en vänster eller höger propeller. Den här sidan tycker jag också har varit behjälplig. http://www.tekno-marine.fi/netTuote08sivu76.htm Redigerad 21 Mars , 2014 av Kjell64B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Mars , 2014 Det var inte lätt det här med att välja propeller. Här är en video som gör det lättare att avgöra om det är en vänster eller höger propeller. Den här sidan tycker jag också har varit behjälplig. http://www.tekno-marine.fi/netTuote08sivu76.htm http://www.vicprop.com/calculator.htm Kollade min propeller mot denna, och den stämde väldigt bra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 Mars , 2014 Med max varv 2000, utväxlingen på bakslaget var 5:1 och 17 tums stigning på propellern är teoretisk toppfart 5,5 knop. Så gjorde båten 7 knop, kan inte utväxlingen i backslaget vara 5:1 om propellern var på 17 tum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 21 Mars , 2014 (redigerade) Jag hade skrivit fel väg 1:5 Lägg också märke till att den på 2000 varv och utväxling på 1:5 och en propeller på 19 : 17 (med 300 varv) är den gamla motorn den nya har 3000 rpm och 2:13 och propellern jag siktat in mig på 17 : 12. Men den här tråden har blivit så råddig så får nästan lust att ta bort den! Redigerad 21 Mars , 2014 av Kjell64B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 Mars , 2014 "3000 rpm och 2:13 och propellern jag siktat in mig på 17 : 12." Den kombinationen ge ren teoretisk toppfart, dvs utan slip på 13,7 knop. Detta gör att jag tror att det blir en för stor propeller för att motorn skall nå 3000 varv på topp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 22 Mars , 2014 "3000 rpm och 2:13 och propellern jag siktat in mig på 17 : 12." Den kombinationen ge ren teoretisk toppfart, dvs utan slip på 13,7 knop. Detta gör att jag tror att det blir en för stor propeller för att motorn skall nå 3000 varv på topp. Vilka storlekar och vilken stigning skulle du rekommendera? Enligt den ena tabellen jag har skulle det behövas en 17 tums propeller med stigning 9 för att göra 10,2 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Mars , 2014 Vågar inte ge några rekommendationer, bara delge lita av mina erfarenheter. Om slip på en deplacementbåt är uppåt 40% är normalt, vet jag inte, men det borde en propelle/rmotorleverantör kunna berätta. I så fall borde du kunna använda föreslagen propeller och då kanske uppnå 2800-3000 varv på motorn och en toppfart runt 8 knop. Detta är inte baserat på absolut kunskap, utan som sagt erfarenheter från mina inombordsmotorer jag har/haft i segelbåtar. Min nuvarande segelbåt är ca 12,7 m lång, väger ca 9 ton och har en motor på 55 hk. Toppfarten är 8,6 knop och slippen är då knappt 40% 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser