Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Hompe

Parallellimport, fattar varför de säljer billigt

Rekommendera Poster

www.bt.se/nyheter/boras/razzia-mot-foretag-i-boras-tva-man-greps-(4205942).gm

Fordonshandel.se säljer utombordare också, nu finns inga garantier och kanske måste man betala moms i efterhand. Stackars de som får skylla sig själva, en kompis tänkte köpa där men hann inte och nu händer detta. Polisen säger att det är stort att nysta undrar om det är samma som B*tcomp*g*iet och Pr*sp*es*arna och R* Consult ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv ganska sugen på en båtmotor från fordonshandel men vågade aldrig slå till, känns ganska skönt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur man mår om man köpt en motor där? Kommer kronkalle eller polisen och ringer på dörren? Hur dyrt blir det i slutändan av att handla billigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag inte att man behöver vara rädd för. Utan att känna till detaljerna, verkar ju som det fuskats en del med skatten. VD och styrelsemedlemmar däremot kan ju bli åtalade.

Läser detta med lite kluvna känslor. Jag antar nämligen att generalagenter och konkurrenter bidragit till att polisen "nystat upp härvan". Vi vet ju alla vilka enorm prisskillnad det är mellan svenska priser och handlare som är auktoriserade och certifierade märkeshandlare jämfört med de priser som återfinns utomlands.

Sätter myndigheterr åt den här typen av företag betyder det ännu sämre konkurrens och ännu högre priser för konsumenten. Till gagn för vem? För företag som verkar inom den monpolistiska konkurrensen och den avundsjuka allmogen måhända? Knappast för den genomsnittliga båtägaren som får betala 20-30% mer för sin nya utombordare....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag inte att man behöver vara rädd för. Utan att känna till detaljerna, verkar ju som det fuskats en del med skatten. VD och styrelsemedlemmar däremot kan ju bli åtalade.

Läser detta med lite kluvna känslor. Jag antar nämligen att generalagenter och konkurrenter bidragit till att polisen "nystat upp härvan". Vi vet ju alla vilka enorm prisskillnad det är mellan svenska priser och handlare som är auktoriserade och certifierade märkeshandlare jämfört med de priser som återfinns utomlands.

Sätter myndigheterr åt den här typen av företag betyder det ännu sämre konkurrens och ännu högre priser för konsumenten. Till gagn för vem? För företag som verkar inom den monpolistiska konkurrensen och den avundsjuka allmogen måhända? Knappast för den genomsnittliga båtägaren som får betala 20-30% mer för sin nya utombordare....

Jag undrar om inte TS har någon liten koppling till de 2 möjliga kategorier av "tjallare"?

Premiärinläggen tyder på ett visst mått av skadeglädje iaf :-)

Och nädå, jag tycker inte skattebrott och liknande fusk är försvarligt men prispress genom sidoimport är jag helt och hållet för.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns ingen skadeglädje, bara en reflektion. Jag skulle kunna vara polis, förskollärare eller vad som helst det är helt oviktigt. Min första tanke när jag läste detta och att min kompis varit nära att köpa motor av dem, var att göra människor uppmärksamma. Jag hittade maringuiden som verkar vara en bra kanal att nå båtfolk men med tanke på vissa reaktioner verkar det inte som att det kom som en överraskning? Jag är helt för konkurrens men på samma villkor. Om man bryter mot lagen och struntar i att betala moms så har man där prisskillnaden men är det rätt? Tråkigt att man blir misstrodd för att man inte skrivit några inlägg tidigare, alla på forumet har väl varit nybörjare och skrivit sitt första inlägg någon gång. Någon tyckte kanske att en fråga om propellerval på en begagnad 2-takts Yamaha var viktigt, jag tyckte att det här var något jag ville belysa. Jag hoppas på många intressanta diskussioner om allt mellan himmel och jord som rör båtar i framtiden och hoppas på förlåtelse för att jag klampade in såhär burdust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hompe, du får ursäkta oss om vi direkt misstänker ny-registrerade med få inlägg som är inriktade på kritik av vissa företag eller företeelser. Vi har sett flera såna inlägg där det kunnat bevisas att trådskaparen har varit konkurrent eller på annat sätt inblandad i verksamheten i fråga.

En viss misstänksamhet är ju nödvändig när man på forum inte känner till bakgrunden på de personer som skriver här.

Välkommen att fortsätta att bidra med erfarenheter här så ska du se att vi inte är så kritiska som det kan verka!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ChristerN!

Jag ska försöka att bidra i den mån jag kan framöver och jag kommer säkert också att ha en del frågor så...

Med risk för att nu återigen bli misstänkliggjord för att vara "tjallare", som Killer Boo uttryckte det, måste jag säga oopps fan!!

http://www.ekobrottsmyndigheten.se/press/nyheter/2014/3/ekobrottstillslag-gav-stort-narkotikabeslag/

Att man klankar på generalagenter och deras återförsäljare om att de tar överpriser är illa nog när det uppenbarligen är så att prisskillnaden i princip är momsen som de som säljer billigt uppenbarligen struntar i att betala. Har man ett rymligt samvete och tycker att skattefiffel är OK så är man lite ute och cyklar, men det här är inte okej nånstanns!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...