Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
gissla

Köpråd Mercruiser V6 - ny eller beg?

Rekommendera Poster

Hej, behöver lite tankar och funderingar från folket. Det är så att jag ska byta motor i min 18ft bowriderbåt från 2007. Det finns då 3 alternativ:

1. Köpa en sprillans Mercruiser 4.3MPI (220hk) ca 80.000kr - ca 15.000 för gamla motorn

2. Köpa en 4.3 m förgasare (190hk) runt årsmodell 2004 ca 39.000kr - ca 15.000 för gamla motorn

3. Köpa en 4.3 m förgasare (190hk) helrenoverad men årsmodell 1996 för 46.000kr - ca 15.000 för gamla motorn

Förstår ju att värdet höjs med en sprillans ny motor (plus kul med mer hk) men går det nånsin att räkna hem (eller en bit iaf) en nyinköpt motor den dagen man säljer?

Vad hade ni gjort?

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du nämner att du får 15tkr för din gamla motor, säljer du den privat eller eller får du nån form av inbytes pris på den, hos nån firma?

Går själv i tankarna på att byta motor, kikat upp allt från nytt, till nyrenov beggad motor.

Valet verkar falla på att lämna in den på Värmdö Motorteknik, får inbytes pris på min gamla motor. Det preliminära total priset, inkl själva bytet/installationen var helt OK, blev lite billigare än att köpa en klipp ny/omonterad motor.

Självklart kommer jag ju inte få tillbaka den summan när jag säljer båten, men hoppas ju ändå få en slant extra, än utan motorbytet.

Jag skulle gå på alt.1, som du nämner.. Men det är ju bara jag (som gillar prylar och extra hk)..

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tilläggs fråga ang ditt alt.1 där..

Om du ska köpa klipp ny motor/omonterad. Jag hade lite mejl kontakt med repowermyboat.com i Usa.. De har bra priser på motorer, och för frakt till Sthlm hamn skulle de ta $800, inte så mycket sett i sammanhanget tycker jag. Lägg till moms också, då skulle en motor som du pratar om ligga på, inkl frakt/moms, landa på ca 54 000kr..

1 månads lev tid.

Bara en tanke...  ;)

Redigerad av KLirren81

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tilläggs fråga ang ditt alt.1 där..

Om du ska köpa klipp ny motor/omonterad. Jag hade lite mejl kontakt med repowermyboat.com i Usa.. De har bra priser på motorer, och för frakt till Sthlm hamn skulle de ta $800, inte så mycket sett i sammanhanget tycker jag. Lägg till moms också, då skulle en motor som du pratar om ligga på, inkl frakt/moms, landa på ca 54 000kr..

1 månads lev tid.

Bara en tanke... ;)

Tack för svar. Då är vi likadana, är också prylgalen när det gäller sånthär. Alltid trevligt med nytt men är ju mycket pengar. Har mailat Värmdömotorteknik med lite frågor ang montering osv. Får se om jag gör det själv eller lämnar övert ;)

Ang USA: Känns lite läskigt att beställa för så mycket pengar så långt bort :/

Har du koll på Mercruisers servicekrav? Är det serva hos aukt som gäller? Är väl första efter 20h o sen 100h typ?

/mvh

Redigerad av gissla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Måste erkänna att jag inte har nån större koll på service intervallerna, så detta bör du förstås kolla upp, du kan ju alltid börja med att serva den hos en aukt. verkstad, så att du börjar "från scratch", så att säga.. Har även kollat upp priser på service, och lät väl i stil som service på en bil, typ..

Och ska jag bekänna ännu mer, så har jag gjort lite av Grisen-i-säcken köpet, när jag köpte min Regal 2250.. Har faktiskt inte startat upp motorn alls, så jag använder det som ett svep skäl, för att byta ut den nuvarande motorn, samtidigt som det blir en större motor i den  :D

Fick ett preliminärt pris på bytet av motorn, hos Värmdö Motorteknik, på 10000kr-15000kr, lät väl hyfsat rimligt. Fick oxå ett bra inbytes pris på min nuvarande motor, om den bytes in till en ny MerC 350MPI 300hk. Nypris. på denna var 99000kr

När det gäller import fr Usa, så verkade Repowermyboat ok. Jag hade kunnat tänka mig att köpa från dem iaf. Kanske gör det, om det blir nytt drev på båten.

Lycka till iaf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat ställe som jag blivit tipsad om ifall man vill ta hem motor från USA är Michigan Motorz. Kolla in michiganmotorz.com i så fall. Dom tar 400-600 USD för frakt till Göteborgs hamn.

Om man vill ta hem en motor så tillkommer först 4,2 % (på en bensinmotor) i tullavgift på hela varuvärdet inklusive frakt. Så lät säga att motorn kostar 6200 USD + frakt 800 så får man betala 4,2 % tullavgift på 7000 USD. Sen tillkommer 25 % moms på 7000 dollar vilket blir 8750 USD. Vid en dollarkurs på 7 SEK (idag tror jag den står i ca 6,80) så blir det 61250:-. Motsvarande motor i Sverige kostar ca 75-79000:-. Då har jag kollat på en 5,7  Mercruiser V8 på 275 Hk som har ett remanufactured Vortec block. Vad som nu menas med det?

Borde man inte kunna dra någon typ av amerikansk moms för att sänka varuvärdet?

Hur blir det med garantier om man köper direkt från USA?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ditt fall med en hyfsat ny båt så är nästan ända alternativet en ny eller nästan helt ny motor.

Frågan är om du inte sänker värdet på båten om du stoppar in en motor som är äldre än båten renoverad eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ditt fall med en hyfsat ny båt så är nästan ända alternativet en ny eller nästan helt ny motor.

Frågan är om du inte sänker värdet på båten om du stoppar in en motor som är äldre än båten renoverad eller ej.

Smart tänkt, får bli en ny om jag lyckas övertala mig själv att det är värt 80kakor :)

Ett annat ställe som jag blivit tipsad om ifall man vill ta hem motor från USA är Michigan Motorz. Kolla in michiganmotorz.com i så fall. Dom tar 400-600 USD för frakt till Göteborgs hamn.

Om man vill ta hem en motor så tillkommer först 4,2 % (på en bensinmotor) i tullavgift på hela varuvärdet inklusive frakt. Så lät säga att motorn kostar 6200 USD + frakt 800 så får man betala 4,2 % tullavgift på 7000 USD. Sen tillkommer 25 % moms på 7000 dollar vilket blir 8750 USD. Vid en dollarkurs på 7 SEK (idag tror jag den står i ca 6,80) så blir det 61250:-. Motsvarande motor i Sverige kostar ca 75-79000:-. Då har jag kollat på en 5,7  Mercruiser V8 på 275 Hk som har ett remanufactured Vortec block. Vad som nu menas med det?

Borde man inte kunna dra någon typ av amerikansk moms för att sänka varuvärdet?

Hur blir det med garantier om man köper direkt från USA?

Tror det blir jobbigt med ev garantier då du lär få skicka tillbaka spisen till Amerikat :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat med Vämdö Motortkn ang inbytes pris?

Du får återkomma, med vad du bestämmer dig om, Gissla!  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...