Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
andregustafson

Mahogny Racer ett köp jag kommer ångra?

Rekommendera Poster

Mitt hjärta säger att jag ska ta över detta projekt : http://www.blocket.se/skaraborg/Mahognyracer__Ragette__52559917.htm?ca=23_11&w=3

Men hörde av en båtbyggare att den kan vara svår att få tät mellan mahogny och plast och att motorn antagligen måste bytas ut. Vad säger ni?

Ägaren säger att beslag etc har inte monterats ifall köparen vill ha en annan motor på. Den nuvarandes skick är okänt, men enligt den förra ägaren "OK".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Båtar köper man med hjärtat. Det här är ett projekt helt klart, men om man är med på att vägen är målet så go for it!

Vill du bara komma ut på sjön enkelt så är en halvny plastbåt med utombordare enklare, men mer själlöst.

Samtidigt finns den gamla devisen:

Det finns två riktigt glada dagar i en båtägares liv:

den dagen han köper båten,

och den dagen han säljer den. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du skall slå till! Den se ru riktigt trevlig ut och är säkert en blickfångare i hamnen och ute på fjärden.
Fast det gäller ju att ha insikten om att den aldrig kommer att bli klar; på riktigt alltså. Båtar och motorer av den åldern måste ju tas som hobbyprojekt. Men för den som är lite händig och är beredd att fixa lite och kan ta en driftstörning som ett pikant och berikande inslag i tillvaron är den båttypen och motorn ljuvliga :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser både trevlig och fin ut! Men tvivlar på att den har ett skrov i glasfiber, bla pga sprutlisten vid slaget, går inte att få ur den ur formen om den ser ut så! I varje fall inte utan en delad form  Kan ju vara byggd i plywood och sedan plastad, vilket i varje fall i mina ögon drar ner värdet. Annars borde det gå relativt snabbt att montera det som återstår och få den klar för sjön, bara roligt jobb kvar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser både trevlig och fin ut! Men tvivlar på att den har ett skrov i glasfiber, bla pga sprutlisten vid slaget, går inte att få ur den ur formen om den ser ut så! I varje fall inte utan en delad form  Kan ju vara byggd i plywood och sedan plastad, vilket i varje fall i mina ögon drar ner värdet. Annars borde det gå relativt snabbt att montera det som återstår och få den klar för sjön, bara roligt jobb kvar!

Plast nej detta var ju drömmen i början på 60talet en Regatte i plywood alla killars våta dröm att bygga en sådan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...