Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Beaglee

Rökproblem aqad30a

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte förra hösten en beason666wa med en aqad30a i.

När jag va ute å körde så rök den som fan precis när turbon börjar ladda!

Ok tänkte jag då är väl turbon trasig bara att byta i vinter!

Har haft ur motorn i vinter å kollat kompressionen som va bra å hyfsat jämn 22,5 på alla utan en som låg på 22

Det är väl ett helt ok resultat? Har provtryckt spridarna som också va ok.

Tog loss den gamla turbon och kunde konstatera att den va rätt dålig rostig som tusan på avgassidan glapp och gammal olja i insuget!

Köpte en uppgraderingsturbo från airtune och trodde väl att problemet skulle vara löst.

Nu har jag satt i motorn och den ryker fortfarande precis när turbon börjar ladda?

Den ryker riktigt svart å det är väl oförbränd diesel? Så den får väl för mycket diesel eller för lite luft?

Kan man prova att ställa ner pumpen lite på nått sätt?

Motorn går fint i övrigt å känns riktigt pigg när man varvar upp den men sotar ju som fan precis när det

Börjar ladda! När man håller den på ett jämt varvtal så ryker det inget utan det är bara när turbon kickar i!

Känns som jag kollat dom troligaste felorsakerna? Börjar få lite slut på idéer. Ngn som har några

Tips eller gissningar på hur jag ska gå vidare?

Hade vart fint å lösa detta innan sjösättning annars lär det inte finnas ett vitt segel kvar på västkusten till hösten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät laddtrycket när turbon laddar. Det kan vara läcka i insuget. Annars kan det vara en idé att få pumpen justerad av exempelvis dieselfirma. Det är inte helt otroligt att någon skruvat upp trycket genom åren.

Går motorn som den ska för övrigt? Jämnt? Lättstartad?

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok kan man mäta laddtrycket med båten på land? Måste man inte ha belastning?

Motorn går som den ska. Å bara man glöder lite så startar den hur lätt som helst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå det är sant. laddtryck måste du mäta med båten i sjön. För att utesluta läckage, med båten på land, kan du ju trycksätta med hjälp av kompressor. 1 bar räcker. så kan du lyssna efter läckor. Det är också möjligt att trycksätta med rök, så man ser var läckan är.

Kolla med dieselfirma vad det kostar att justera trycket, pumpen verkar ju frisk, så det kan ju inte vara så dyrt, eftersom den inte verkar behöva renoveras.

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du om nån dieselfirma i närheten av Gbg?

Provkörde lite idag och märkte att när man varvar upp sakta så ryker det inget alls!

Men när man slår gasen i botten så ryker det när det börjar ladda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå det är sant. laddtryck måste du mäta med båten i sjön. För att utesluta läckage, med båten på land, kan du ju trycksätta med hjälp av kompressor. 1 bar räcker. så kan du lyssna efter läckor. Det är också möjligt att trycksätta med rök, så man ser var läckan är.

Kolla med dieselfirma vad det kostar att justera trycket, pumpen verkar ju frisk, så det kan ju inte vara så dyrt, eftersom den inte verkar behöva renoveras.

/L

Hur ska man kunna trycksätta med en kompressor? Ska man stänga alla inloppsventiler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

just. vi snackar diesel... min tanke var att provtrycka framförallt laddluftkylaren, som KAN börja läcka på luftsidan. Det kräver en del demontering förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...