Anders_St 74 Postad 17 Mars , 2014 http://www.independent.co.uk/news/luxury-yacht-crashes-into-richmond-bridge-in-front-of-crowds-enjoying-the-warm-weather-9196548.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Mars , 2014 Plågsamt att titta på. Stackars båt. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 Mars , 2014 Ja jösses! Snacka om att inte ha en aning om hur man hanterar dubbla motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 17 Mars , 2014 Fy sjutton! Jag får ont i öronen när jag hör sånt krasande. Tycker också lite synd om kaptenen. Inte kul att göra bort sig så och dessutom inför en massa åskådare. Hoppas han hade råd att betala skadorna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Mars , 2014 Ganska lätt att råka glömma att ta hänsyn till strömmande vatten. Allt funkar bra så länge man har lite fart på båten. Har själv överaskats av ström i hamn med strömmande å. T.ex Trosa lilla söta hamn där jag inte kunde bli klok på att jag bommade platsen mellan två båtar hela tiden. Halmstad gästhamn i ån likaså. Där är det ju ingen tveksamhet om strömmen som är runt två knop men svårt att pricka rätt. Fredrikstad i Norge 4 knops ström. För att nå gästbryggan efter älvkanten fick man vända och köra motströms och då blev det genast enklare. Med 4 knops fart genom vattnet stod båten stilla i förhållande till bryggan och bara att stiga iland och lägga till. Med rodret surrat lite snett behövdes inga fendrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 18 Mars , 2014 Manövern i länken kanske hade passat bättre med en StoreBRO, hehe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 18 Mars , 2014 Men oj... Men aj... Men nejjjjj... Vad sysslar han med... Stackars kapten, att tappa kontrollen så, inför en massa åskådare... Kan inte vara kul alls... Hoppas försäkringen täcker skadorna... Usch och fy...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Mars , 2014 (redigerade) länk till del 1:http://www.youtube.com/watch?v=PIiXndllxIQlänk till del2:http://www.youtube.com/watch?v=GulYaobJgVI Jaja. Det gäller att manövrera raskt och bestämt. Fegar man runt så blir det inte bra.... :-) Redigerad 18 Mars , 2014 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 18 Mars , 2014 Skär i hjärtat att se en så fin båt trasas sönder. Säkert inte så lätt som man tror i den situationen. Om man tittar på den lilla båten som svänger in i bild i början av videon ser man att strömmen är flera knop. Änder som simmar förbi med strömmen ser ut att göra fyra knop utan att göra svallvågor :-)Båten i fråga har väl knappast drev utan snarare axlar och roder. Om den är av lite nyare årsmodell kanske IPS. Med raka axlar och roder är det knappast enkelt sedan båten lagt sig längs med bron. Även om man har dubbla motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Mars , 2014 Men oj... Men aj... Men nejjjjj... Vad sysslar han med... Stackars kapten, att tappa kontrollen så, inför en massa åskådare... Kan inte vara kul alls... Hoppas försäkringen täcker skadorna... Usch och fy...! Nu var ju han som styrde båten med all säkerhet inte kapten, men taskigt i alla fall. Fast man kan ju undra på befälhavaren på Costa Concordia förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Mars , 2014 I det här läget hade jag försökt att vända båten i god tid innan bron. Sen gå mot strömmen och sakta glida bakåt. Blir det fel gör man lätt om försöket. Känns säkert inte bra att pricka hålet med så hög fart att man har säker styrning när man kör åt rätt håll dvs medströms. Kanske behövs fyra fem knop över strömmens fyra. 8-10 knop blir det. Usch, vad skulle publiken säga. Och försäkringsbolaget som ståtar med hundra vittnen. Nu ser alla att det inte är en blådåre. Publiken hade säkert pekat finger om han passerat under bron baklänges också. Ingen drömsits med storbåt i den ån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 18 Mars , 2014 Tack gode Gud för skadeglädjen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Mars , 2014 Tja...klantighet eller ej....... Kan berätta att jag seglade en Beneteau 321 från Marseille till Lyon på floden Rhone. I staden Avignon, bron alldeles syd om öns sydspets där flodarmarna möts, varnade man för kraftiga virvelströmmar. Alldeles efter passagen under bron slängdes båten runt nära 180 grader innan jag hann frikoppla autopiloten å styra för hand, rikta in rätt kurs å dra på gasen max. På vattnet syntes inget. Men undervattenströmmarna tog tag i fenan samt rodret å resten av pingpongbollen, förlåt, skrovet...... flöt iväg som en just sådan. En långkölad hade klarat sig utan el med mindre problem. Pust. Vis av händelsen samt läst ytterligare en varning, så när vi skulle lämna Avignon å runda öns sydspets så gick vi ner om bron en bra bit innan vi vände å tog sedan den västra flodarmen uppåt mot nästa sluss sådär 1-2 sjömil bort. De räknar förrexten i km fransmännen på floderna! Så strömmar kan vara lömska. Med eller utan klantig kapten å oerfaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser