Liber 1 Postad 17 Mars , 2014 Jag håller på att renovera min YSB12 motor. Frågan är om man måste ta ut cylinderfoder och byta packningar på den eller kan man låta bli. Det sitter som fastsvetsad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Mars , 2014 Måste o måste. Det beror väl mycket på hur grundlig du vill vara samt hur slitna grejorna är. Själv har jag aldrig renoverat en motor med lösa foder, däremot har jag alltid borrat loppen samt bytt kolvar i de fall jag velat helrenovera en motor. Men om du måste byta är ju inte så lätt att ta ställning till utan att veta hur det står till med slitage, mått och toleranser på just din maskin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 19 Mars , 2014 (redigerade) Insidan på cylinder är inte speciellt sliten.. Efter att ha plockat isär motorn så ser det faktiskt bättre ut än jag trodde. Om fodret sitter så pass tajt risken för läckage borde inte vara speciellt stor, eller? Redigerad 19 Mars , 2014 av Liber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Math77 1 Postad 26 Mars , 2014 Har du inte fått vatten i oljan så är det tätt mellan block och cylinderfoder. Jag bytte foder och packningar nu när jag renoverade min YSB12. Motorn har dragit olja och det enda problemet jag hittade var att cylinderloppet ( fodret ) var ovalt när jag mätte upp det samt att kolvringarna inte såg ut som original (?). Det gick inte att se något fel på cylinderloppet genom att bara undersöka det visuellt. Fodret satt ganska hårt i packningarna, men så fort det släppte någon mm så gick det lätt att dra ut det. Att montera det nya fodret gick lätt. Det gäller bara att vara noggrann när man gör rent anliggningsytorna på blocket. Sen hade jag fett på det nya fodret vid montering. Om din motor inte suger i sig massa olja, inte läcker in kylvatten i oljan eller har dålig kompression så tycker jag inte att du behöver byta foder. Försök gärna mäta diametern på fodret, både vertikalt och horisontellt i loppet, på tre olika punkter. 85 mm ska det vara om jag minns rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser