Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Mackey

Tyck till om Nya BryggSnack innan du vänjer dig

Rekommendera Poster

Hej!

Glöm inte bort att tycka till om den nya forumplattformen nu innan du vänjer dig vid ev. konstigheter.

http://www.maringuiden.se/forum/forum/26-om-nya-bryggsnack/

Mackey

Ps

Ledsen att jag bryter forumreglerna (endast båtrelaterat i denna tråd), men jag tänkte att det är bra att detta ämne kommer upp på Enkla listan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Glöm inte bort att tycka till om den nya forumplattformen nu innan du vänjer dig vid ev. konstigheter.

Mackey

Ps

Ledsen att jag bryter forumreglerna (endast båtrelaterat i denna tråd), men jag tänkte att det är bra att detta ämne kommer upp på Enkla listan.

Upptäckte en märklig sak i sökfunktionen. Om man söker på tex "AMT" så dissar sökfunktionen detta sökord med hänvisning till att det är färre än fyra bokstäver, varför nu det ska ha någon betydelse?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mackey

Ps

Upptäckte en märklig sak i sökfunktionen. Om man söker på tex "AMT" så dissar sökfunktionen detta sökord med hänvisning till att det är färre än fyra bokstäver, varför nu det ska ha någon betydelse?

Har det inte varit så innan också att det inte gått att söka på tre bokstäver!?

Saknade "bryggsnacket till att börja med. Jag kollar aldrig någon annan stans. Fick ganska snart att det idag heter "Enkla listan".

​Blev lite orolig eller ganska nöjd till att börja med. Jag kunde inte logga in - precis som med "betaversionen" .  Hade det inte fungerat hade jag nog lagt ner projektet Maringuiden. Men plötsligt var jag inloggad utan att jag förstår varför.

Bra att det finns en fungerande rättstavningsfunktion.  "Enkla listan".

Dels stavar jag som en kratta och dels ligger jag alltid när jag skriver med en laptop op magen och ser tangentbordet väldigt dåligt.  Sen bökar ett par tangenter på min dator. "A" har fungerat dåligt länge och nu har även "Ö" börjat bli "svårflirtad".

En liten detalj - Jag kopierade  ordet  "Enkla listan", och efter det blir bakgrunden till texten gråmarkerad och jag förstår inte hur jag skall få bort det.

I betaversionen kunde jag inte lägga in bilder - under den korta stund "betaversionen" fungerade för mig. Får se om det går bättre här- I så fall blir det en bild på en av de få segelbåtarna på "Allt för sjön 2014" som det var värt att ta ett kort på med den digitala kameran.  :P 

post-53310-0-12885300-1395053319_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mackey

Ps

Saknade "bryggsnacket till att börja med. Jag kollar aldrig någon annan stans. Fick ganska snart att det idag heter "Enkla listan".

​Blev lite orolig eller ganska nöjd till att börja med. Jag kunde inte logga in - precis som med "betaversionen" .  Hade det inte fungerat hade jag nog lagt ner projektet Maringuiden. Men plötsligt var jag inloggad utan att jag förstår varför.

Dels stavar jag som en kratta och dels ligger jag alltid när jag skriver med en laptop op magen och ser tangentbordet väldigt dåligt.  Sen bökar ett par tangenter på min dator. "A" har fungerat dåligt länge och nu har även "Ö" börjat bli "svårflirtad".

En liten detalj - Jag kopierade  ordet  "Enkla listan", och efter det blir bakgrunden till texten gråmarkerad och jag förstår inte hur jag skall få bort det.

I betaversionen kunde jag inte lägga in bilder - under den korta stund "betaversionen" fungerade för mig. Får se om det går bättre här- I så fall blir det en bild på en av de få segelbåtarna på "Allt för sjön 2014" som det var värt att ta ett kort på med den digitala kameran.  :P 

Massor av gamla bilder har ju försvunnit ur inläggen. Förödande för forumet och oss skribenter om trådar blir till rappakalja för att nån viktig bild försvunnit! Avbryt detta tvångsförsök och ge oss det gamla fungerande forumet tillbaks under tiden.

Prova gärna att bildgoogla dina egna gamla bilder, skriv t.ex. "thomas-1" site:maringuiden.se i googles bildsökningsruta och klicka på bilderna för sajtbesök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Håller med dig, Thomas-1. Det här är precis den typen av problem som man som forummedlem har varit orolig för. Det nya forumet är definitivt en ren katastrof jämfört med det gamla. Bilder har försvunnit här och där, och tråden om Navionics har tappat runt 5 inlägg (127 idag mot cirka 132 när jag tittade senast). Värdet på hela forumet devalveras när den kunskapsbank som gamla välskrivna trådar utgör helt plötsligt förvandlas till rena mischmaschet när bilder och inlägg försvinner.

Försvunnen bild i http://www.maringuiden.se/forum/topic/71042-köptips-inombordare
Tappade inlägg i http://www.maringuiden.se/forum/topic/70884-navionics-sjökort-är-en-allvarlig-säkerhetsrisk

MG är inte det första forumet som har råkat ut för problem i samband med uppgraderingar eller teknikskiften. För ett antal år sedan skulle några av de mest kända forumen för volvobilar uppgradera, dock i mindre skala än MG. Åtminstone ett av dem tappade hela medlemsregistret och låg nere i flera dagar...

Kan inte låta bli att ironisera över alla glada tyckare och plattformbytesivrare som naivt har trott att de relativt små fördelar en uppgradering skulle ge skulle vara värda besväret och riskerna:

"Säkerligen åker man på några gremlins som ställer till det lite men det är det värt för att komma i kapp utvecklingen."

Citatet ovan hämtat från
http://www.maringuiden.se/forum/topic/59464-bilder/

Frågan är om inte det enklaste vore att behålla den gamla plattformen parallellt med den nya, och endast konvertera över trådar där det senaste inlägget är högst 6 månader gammalt. Äldre trådar får ligga kvar på den gamla plattformen, som körs i något slags read-only läge (som ett sökbart arkiv). Alla nya inlägg hamnar i den nya plattformen. Om admin kan begränsa sig till att konvertera ett mindre antal nyare trådar - konverteringen verkar vara både svår och tidskrävande, och kräva en hel del manuell handpåläggning - så finns chansen att allt blir rätt. Om en enskild medlem vid något senare tillfälle har ett trängande behov av att importera en gammal tråd in på den nya plattformen får man kanske utveckla antingen en datorstödd rutin för detta eller be admin om hjälp. Med tiden förlorar så den gamla plattformen och dess arkiverade trådar sin aktualitet och kan så småningom kanske helt tas bort.

Att skriva ovanstående inlägg krävde jag vet inte hur många försök, med time out:er, hängningar, mm. Jag hoppas verkligen att inte detta fortsätter, risken är att folk överger forumet för att det inte längre fungerar. Ge oss gamla MG åter!

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja detta var ju alldeles hopplöst, jag märker direkt att jag undviker att läsa MG överhuvudtaget för att det är mer tungnavigerat än tidigare. Fortfarande för många ämnesrubriker, svårare att direkt gå från en ämnesrubrik till en annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På slutet kunde jag inte lägga in länkar i gamla forumet. IE gick det inte att klistra in i, mobil och surfplatta gjorde att länkarna inte var klickbara. Jag vill INTE tillbaka till gamla. Låt istället admin försöka återställa bilderna som saknas.

Angående navigera mellan kategorier, jag kollar bara senaste inlägg-listan, då slipper man navigera och hoppa mellan kategorierna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ledsen, Peter_K, men problemen i gamla MG var marginella i jämförelse med den nuvarande katastrofen. Apropå länkar, så här ser det ut på plattan när jag ska öppna en tråd:

www.maringuiden.se/forum/topic/71281-volvo-penta-43l-gl-m%C3%83%C2%A5ste-bli-varm-f%C3%83%C2%B6r-att-k%C3%83%C2%B6ras/#entry494481

Jag måste för hand redigera ovanstående länk och göra om alla konstiga %-koder till å ä ö innan jag ens kan öppna tråden. Helt oacceptabelt. Rena skämtet.

Risken är att folk överger MG om detta får pågå länge till. Den risken är nog mycket större än den så omtalade risken att folk skulle överge gamla MG pga att plattformen var omodern. Det här är en av de konsekvenser som det varnades för. Tyvärr. Den som har varit med förr vet att det kan bli såhär.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mackey

Ps

Tästar en annan mässbild ;-)

post-93948-0-31281700-1395127807_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tydligen fattas mängder av bilder :-(

Annars? Vet ej.

Kollar bild anpassning och redigering. Funkar.

post-93948-0-30176500-1395128084_thumb.jpg

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag saknar att de trådar jag varit inne i markerades med en annan färg så jag lätt hittade dom. Men den funktionen kanske finns här ockå utan att jag sett det.

Finns bättre fungerande forumupplägg. Bland annat ett där man bredvid trådnamnet ser en symbol om det finns nya svar i den sedan man tittade in där sist. Då fungerar det att inte gå in varje dag utan att missa för mycket. Vill inte behöva få en massa mail från "trådar jag följer".

Provar också att lägga in en bild.

EHH! det gick inte alls - måste ha ett url, jag vill bara kunna lägga in från mitt skrivbord!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Testar lägga in en länk med min iPhone...

http://www.svensksegling.se

Verkade ju funka, utan %, utan redigering. Klickbar blev den också. Markerade och kopierade texten i url-fältet.

Testar lägga in en bild från skrivbordet (nu med PC...)

...eeeh, ja nu blev det svårare - hur gör man?!!

Ahaaaaaaa... man klickar på "Fullständig Editor"!

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fullständig editor - provar

Här en bild på undertecknad i nyinköpt vårrustnings-stass :)

Hmm... uppladdningen misslyckades

Kanske är filen för stor?

Redigerad av ciaraud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testar m bild, 500x500, .jpg.

...nähä, varken avancerade eller enkla funkar... 

:(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mackey

Ps

Har ändrat så att 3 tecken är den minsta söklängden på ord. Lägre är inte att rekommendera eftersom det kan kväva mysqlservern. Men nu hittas AMT i alla fall.

//stavhammar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Massor av gamla bilder har ju försvunnit ur inläggen. Förödande för forumet och oss skribenter om trådar blir till rappakalja för att nån viktig bild försvunnit! Avbryt detta tvångsförsök och ge oss det gamla fungerande forumet tillbaks under tiden.

Prova gärna att bildgoogla dina egna gamla bilder, skriv t.ex. "thomas-1" site:maringuiden.se i googles bildsökningsruta och klicka på bilderna för sajtbesök.

Just den tråden är nu återställd. Bilderna syns nu. Det är problem med en hel del "indexeringar" som gör att trådar med bilder ibland inte visas. 

Det är enkelt att lösa. Bara att redigera med fullständig editor sedan syns dom. Lite omständligt att hitta dom som det är fel på så jag håller på att rotar i databasen för att hitta en generell lösning på det. Men bilderna "finns" och är importerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Testar med ett ämne med ÅÄÖ i...

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71179-segla-göta-kanal-ett-håll/#entry493487

Tillägg; funkade utmärkt m iPhonen. Vad har du för surfplatta, och hur gör du?

Jag har inte ens testat att lägga in länkar. Mitt exempel handlade om att öppna och läsa en tråd i forumet. Många gånger upptäcker jag att så fort det är å ä eller ö med i trådnamnet så kan jag inte ens öppna tråden utan får ett felmeddelande i stil med "för många omdiringeringar". Jag försöker alltså bara läsa tråden, inte editera. Läsning är ju det mest basala och fungerade i gamla MG iaf... Jag gör inget speciellt eller konstigt, "klickar" bara på tråden, precis som tidigare och precis som på andra forum. Skillnaden är att nu fungerar det inte på plattan. På PC:n går det bra. Överhuvudtaget verkar den nya MG väldigt dåligt uttestad, både vad gäller konverteringen och driften. Att lägga upp testplaner är inte rocket science, precis.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och hur får man in nya bilder numer? Det verkar som om det ska gå att ladda upp i Fullständig Editor, men det går inte. I mobilversionen verkar inte funktionen ens finnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testar m bild, 500x500, .jpg.

...nähä, varken avancerade eller enkla funkar... 

:(

Vad får du för fel vid uppladdningen?

Maila mig bilden så skall jag testa det. 

Det skall ju gå att ladda upp bilder liksom....

mikael.stavhammar på maringuiden.se är  mailen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag saknar att de trådar jag varit inne i markerades med en annan färg så jag lätt hittade dom. Men den funktionen kanske finns här ockå utan att jag sett det.

Finns bättre fungerande forumupplägg. Bland annat ett där man bredvid trådnamnet ser en symbol om det finns nya svar i den sedan man tittade in där sist. Då fungerar det att inte gå in varje dag utan att missa för mycket. Vill inte behöva få en massa mail från "trådar jag följer".

Den funktionen finns. Se detta inlägg http://www.maringuiden.se/forum/topic/71268-navigation-mellan-inl%C3%A4gg/#entry494412 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahaaaaaaa... man klickar på "Fullständig Editor"!

Har ändrat så att man alltid använder Fullständig editor nu. Detta bör lösa en del problem med ny postning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick här, precis som i beta versionen - under den kort tid den fungerade för mig - meddelande att jag inte fick lägga in fler bilder.

Visst jag är en tjötpelle och lägger in bilder i var och vart annat inlägg jag gör, för att illustrera. En bild säger ju mer än tusen ord - påstås det.

Som jag ser det är det i regel nödvändigt med bilder när man försöker förklara och kan man inte lägga in bilder blir det nästan ointressant att skriva.

Fast jag har väl ändå skrivit allt för mycket. :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick här, precis som i beta versionen - under den kort tid den fungerade för mig - meddelande att jag inte fick lägga in fler bilder.

Visst jag är en tjötpelle och lägger in bilder i var och vart annat inlägg jag gör, för att illustrera. En bild säger ju mer än tusen ord - påstås det.

Som jag ser det är det i regel nödvändigt med bilder när man försöker förklara och kan man inte lägga in bilder blir det nästan ointressant att skriva.

Så skall det inte vara. Vad får du för felmeddelande?

Bilder håller jag med om att dom är viktiga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bara för att gå in i denna tråd från plattan måste jag först genomlida felmeddelandet "sidan innehåller för många serveromdirigeringar" och sedan för hand redigera adressen www.maringuiden.se/forum/topic/71273-tyck-till-om-nya-bryggsnack-innan-du-v%C3%83%C2%A4njer-dig/#entry494539 och ändra %C3%83%C2%A4 till ä innan jag öht kan öppna tråden. Kör teckenkoden iso latin 1 men samma trassel med utf-8. Oanvändbart som det är nu.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så skall det inte vara. Vad får du för felmeddelande?

Bilder håller jag med om att dom är viktiga!

Har hittat en inställning som kan ha med det att göra. Testa igen och se om problemet är löst. Det har med serverutrymme att göra och någon gräns måste vi ha....

Men den går att justera. Nu är det satt till 500MB per medlem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att vissa(s) problem tas på allvar iaf...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att gå in i denna tråd måste jag först genomlida felmeddelandet "sidan innehåller för många serveromdirigeringar" och sedan för hand redigera adressen www.maringuiden.se/forum/topic/71273-tyck-till-om-nya-bryggsnack-innan-du-v%C3%83%C2%A4njer-dig/#entry494539 och ändra %C3%83%C2%A4 till ä innan jag öht kan öppna tråden. Kör teckenkoden iso latin 1 men samma trassel med utf-8. Oanvändbart som det är nu.

Konstigt. Detta skall ju en webbläsare lösa av sig själv.

Vad är det för webbläsare och operativsystem du använder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att vissa(s) problem tas på allvar iaf...

Alla problem tas på allvar och jag håller på att jobba igenom dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...