Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
JamesBond

Mercury 700 70HP 1978 Thunderbolt tändningsproblem

Rekommendera Poster

Förra säsongen gick den gå riktigt bra förutom att det ibland - när det bara startas första gången på dagen -  bara körde på 2x cylindrar . Den gick alltid igång på första eller andra försöket . Men efter en tids körande, kanske 3-4 minuter i måttlig fart så hoppade den bara igång ordentligt och gick på alla 3.

 

Resten av dagen det fungerade den alldeles utmärkt förutom om du stängt av den och sedan efter kanske 2 min efter ville köra igen så hoppade den igång på första försöket men sedan långsamt dog efter ca10 sekunder . Sen du var tvungen att prova 4-5 gånger innan starta igen , men efter att den kunde den köras direkt på alla 3 cylindrarna utan problem alls.

 

Hur som helst . Mitt problem är nu att Tändspole # 1 eller # 3 ( Om du tittar på från sidan så sitter de ju som i ett rack. Den översta då talar jag om nu ) inte ger någon gnista . Jag har kontrollerat tändstift - de är helt nya och fungerar , kablarna är också bra. Jag bytte runt bara för att kontrollera att allt är bra men ingen av stiften ger någon gnista när den ansluts till tändspolen som sitter överst. Jag bytte spolarna runt också. Jag kollade också ledningarna från spolen till switchboxen och de är OK . Kopplingsdosan(Switchboxen) ser också OK ut.

 

Så jag undrar vad nästa steg är. Jag får alltså gnista på mittenspolen och den nedersta, men inte den översta. Går det att koppla samman med att den kall bara gick på 2 cylindrar förra säsongen?

Efter switchboxen sitter ju triggern, stratorn och även någon fördelare va? (Kan inte de svenska namnen för trigger och stratorn). Hur som helst, börjar man skruva av svänghjulet och felsöka vidare? Läste någonstans att det kan räcka med att göra rent trigger anslutningarna ifall de blivit lite skitiga - men att få tag på delar är en marddröm om något är paj, och det börjar ju närma sig sjösättning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Saknar lite verktyg men det går ju med uteslutningsmetoden - fungerar, fungerar inte.

 

Om allting ser helt ut i boxen - från plint A till plint B så att säga, kan man ju tycka att det bör fungera.

 

Delarna om något är trasigt finns i praktiken inte i Sverige heller - det som finns är snordyrt, eller så får man importera för ännu mer pengar.

 

Var inne på verkstad idag och de avrådde i praktiken från att lämna in den - felet kan ligga i princip var som helst i eller efter boxen. Skruva av svänghjulet och torka av alla kontakter sålänge det ser helt ut... hoppas det går att lösa. Tack för schemat ovan, det kan vara behjälpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det brukar vara dyrt med delar till dessa äldre motorer.

Men jag har bra erfarenheter av Edsbyn Marin som har en hel ladugård full med gamla motorer som han säljer i delar till hyggliga priser.

Redigerad av Barton3000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan se tändsystemet som en trekanalig stereoförstärkare med tre mickar (triggspolar) ,tre förstärkare (kanaler i switchboxen) och tre högtalare (tändspolarna).

 

Statorn är ett kraftagregat som matar alla tre förstärkare. 

 

Skifta två triggspolar in till switchboxen (varav en hör till den trasiga cylindern) och samtidigt ledningarna till de två därtill hörande tändspolarna. Om samma cylinder fortfande felar, byt trigger. Om felet flyttar till annan cylinder, byt switchbox.

 

Men börja med att genomföra resistansmätning enl. tidigare beskrivning.

 

Min uppskattning med den info du givit.

 

Sannolikhet för statorfel 5 %

 

Sannolikhet för triggerfel 42 %

 

Sannolikhet för Switchbox 42 %

 

Sannolikhet för annat fel 11 %

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för inputen.

 

Jag skall kika på det idag. Efter att ha tittat under svänghjulet (som var enkelt att demontera) så ser i alla fall allting helt och rent ut. Ska göra rent alla anslutningar samt prova det som guestsson säger - att helt enkelt flytta runt.

 

Jag har jättesvårt att se att felet skulle ligga i Switchboxen dock, om nu inte några osynliga trådar är fel.

 

Jag återkommer med info hur det går senare.

 

 

Edit:

 

Har en fråga - hur får jag loss statorn/triggern? 

Svänghjulet satt med 8 muttrar, skall jag sätta tillbaka det , lossa centrumbulten och sen lossa muttrarna igen för att få loss allt?

Redigerad av JamesBond

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick bort centrumbulten och stratorn.

 

Stratorn ser OK ur, bra kablar ETC.

 

Vet dock inte hur jag ska få bort triggern, den sitter ju fast under navet/hjulet som svänghjulet satt fast på och stratorn runt och nu finns det inget att skruva på längre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ta bort triggern. Vet du att det är denna det är fel på? Sannolikheten att du skall kunna SE felet är mycket lite. Varför inte börja med att mäta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet ligger i Switchboxen

 

Kopplade om, och ja, nu går det som det går. Får byta den helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...