Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
fippe1

Plasta igen hål

Rekommendera Poster

Jag har monterat bort strålkastaren som bilden visar då den ändå inte fungerade (trasig lampa)

Nu tänkte jag att jag skulle plasta igen hålen efter den, ett hål är ca 5cm i diameter och resten är skruvhål,

min fundering är hur i hela friden plastar man igen när ytan runt om ser ut som den gör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt tex en ventilator i stället och täck hålet. Allra enklast är naturligtvis är att byta gldlampan -om det nu är det som är felet - eller bara låta strålkstran va som den är.

Visst går det att återställa halkskyddet, men det är inte enkelt, även om man kan det här med plastning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade personligen åkt till en smed, låtit honom göra en rostfri platta med lagom långa gängstänger i samma hålbild som strålkastaren har. Lite klet emellan och bulta fast!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som att det sitter på ett peke Tommy så ventilatorn går nog bort där men annars bra tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda Det stämmer att den sitter på peken. Jag kanske får göra som du skrev att limma dit någon form av platta istället, då skulle jag enkelt kunna återmontera strålkastaren om jag känner att jag saknar den.

Anledningen till att jag tagit bort den är lampan är trasig, manövreringsfunktionen fungerade inte sidleds och tätningen är slut, sitter någon form av skumgummi som skall täta vilket det tydligen inte gör längre då det var fuktigt i trät i hålet och att placeringen av den gör att man sparkar på den ibland.

Tog hem lampan och lyckades få igång motorn som styr sidledsfunktionen men en ny lampa hittade jag inte och då jag endast behövt använda den 1 gång (då fungerade den inte) så känner jag att ovan nämnda anledningar väger till fördel för att ta bort den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man börjar bli lite skummögd. indecision

Det skulle va nåt liknande dessa då - fast polerade så det rostfria blänker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bilderna är borta, men om det gäller att återskapa mönster på ett halkskyddsknottrigt däck så jag jag lyckats ganska bra genom att använda häftlera eller trolldeg. Jag tror nästan trolldegen var bättre. Du får prova dig fram.

Gör så har efter att du lagat skadan och bara ytskitet återstår att fixa.

1. Tryck leran/degen mot däcker där du har lämpligt mönster som du vill ha så att alla små håligheter fylls ordentligt.
  2. Lägg på gelcaotspackel på skadan.
  3. Fyll i gelcoatspackel i mönstret i leran/degen.
  4. Tryck leran/degen mot lagningen på däcket och låt härda.
  5. Ta bort leran/degen och gör rent.

Öva först, det är inte helt lätt, men efter lite övande och prövande blir det rätt bra faktiskt.

En större lagning är säkert svårare att få snygg än en mindre.

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man börjar bli lite skummögd. whatchutalkingabout_smile.gif

Det skulle va nåt liknande dessa då - fast polerade så det rostfria blänker.

Bilden följde tydligen inte med över i den nya versionen.

post-53310-0-39162400-1395053844_thumb.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...