Gå till innehåll
onsdag 17 december 2025
Mizzarrogh

MD-17 i Allegro 27?

Rekommendera Poster

Går detta?

Har nu efter mycket letande äntligen hittat en A-27 som verkade realistisk att utgå från inför mitt långfärdsprojekt jag skrivit om här vid ett flertal tillfällen tidigare.

Motorn som sitter i nu är dock pytteliten, en MD-5 som väl mer är tänkt för navigering vid brygga, stiljtje, mm annars en fin liten motor som duger bra att komma igång med, men för mer seriös motordrift är den ju dock för liten för att orka dra, vilket även bekräftades av personen jag tänkt köpa båten i fråga av.

Han föreslog därför att man om man ville det kunde sätta i en Tvåcylindrig diesel istället och en fembladig propeller iställetför den nuvarande, men jag har sedan tidigare länge funderat över om det inte borde gå att ta ett steg till och peta i en MD-17 istället.

Tror att det kan gå men verkar väldigt precist att det går, denna motor känns ju också som en vettig balans om man vill kunna maximera motorstyrka (har planer på att ta mig uppför floder i Europa i framtiden, därav tankarna på denna i sammanhanget extrema motor då motorstyrka i vissa lägen i allafall är markant skönare att förlita sig på tycker jag.)

Är detta realistiskt eller kommer det att medföra orealistiska ombyggnader?

(eller göra skutan för obalancerad i sjön)

-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket svårt för att motivera bytet till en ca. 40 år gamal maskin, som under hela sin levnad varit mer eller mindre skakig, och med de priser man tar för begangnade delat Nej!

Byt in din MD5a mot en modern 4 cylindrig maskin så ska du få en helt annan gång på båten, motorn blir lite dyrare men arbetet är exakt det samma som byte till en föråldrad maskin.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MD 17 är en robust och stryktålig motor, men i den mån delar finns är dom dyra. Det var så jag tänkte när jag bytte min MD17 mot en 4 cylindrig Vetus som tog lika mycket plats och vägde 105 kg mindre. Vill du ha en Volvo Penta av äldre modell räcker nog MD11.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med de ovan. Utan att veta exakt vad du kan ha kvar och vad som måste bytas så bedömer jag att en MD17 kommer att väga ungefär 150 kg mer än vad du har nu.

En modern motor har egentligen bara en nackdel ( priset ) men sedan bara fördelar - samma vikt som idag - jämnare gång - större generator - mer vridmoment - lättare hitta delar ute i världen - du får en helt tillförlitlig installation osv osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fyrcylindrig maskin!!

Det är väl ingen jättebåt en 27 fots Allegro. Köp en lagom stor maskin avpassad för båtstorleken.

En trebladig fast propeller räcker säkert gott, om pengar finns välj en flöjlande typ av propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ts har en lagom maskin men vill byta till en större, att då byta till en skakig 40 år gammal är inget alternativ.

En modern maskin med 4 cylindrar väger mer än 100 kg mindre än TS föreslagna, och har en helt annan skakfri gång.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok, tackar för svar.

Har inte råd med en ny snurra just nu, men låter med andra ord som att det bara är att bita i det sura äpplet och börja spara :) (Känns ju i så fall vettigast att spara till en motor av bra kvalitet menar jag då det för mig är en väldigt stor investering).

Till dess får väl enpetaren hänga med i så fall.

Behöver en motor som är avsevärt starkare, därav frågan.

Redigerad av Mizzarrogh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...