Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Dannedatdi

Mercruiser drev, spricka?e

Rekommendera Poster

Godkväll.

Jag är ny på de lite större båtarna och behöver eran hjälp. Jag inhandlade mig en Wellcraft Nova 23 XL med en Volvo Penta v8 med mercruiserdrev. Enligt förra ägaren skall det vara ett alpha one gen 2 drev med det har jag ingen aning om. Men längst upp på "locket" så har jag som ett jack in. Ska det vara där?... 

MVH Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden för att se om någon vet vad det jacket ska vara för, OM det ska vara där vill säga.?

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jacket ska vara där. Det används för att kunna "bryta" loss locket om man behöver öppna det efter att ha lossat skruvarna i locket. Man sätter in t.ex en skruvmejsel där för att bända loss locket.  Men, det där är inget gen II drev. Nu är bilden tagen från lite fel vinkel (ta en bild från sidan där locket och överhuset syns bättre) men vad jag kan se så är det inte ett Alpha drev överhuvudtaget utan det man brukar kalla prealpha. Alltså föregångaren till Alpha gen 1. Drevet är alltså från 1982 eller tidigare. Gen I kom 1983 och gen II 1991. De senare har också dessa "jack" för öppning av locket men med annan placering (på sidorna).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å underbart att veta. Nä det ser inte ut riktigt som en gen2 i alla fall. Bifogar fler bilder. Om det finns vanliga brister på de så får du gärna dela med dig av din kunskap:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...