Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Johan-z

Vårfixa motorn

Rekommendera Poster

Hej,

Ska för första gången göra iordning en inombordare, Yanmar YSE-8, inför säsongen. Är det något speciellt som jag ska göra? Byta olja och impeller antar jag, något med propelleraxeln?

Tack för alla tips. 

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med en dieselmotor men på en bensinare behöver du byta oljan i slutet av säsongen för att slippa ha en massa onödiga avlagringar och eventuella andra skadliga ämnen som bildats under säsongen i motorn under vinterförvaringen. Detta ligger annars och skadar motorn inifrån.

Med vänlig hälsning, Hellix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt hellre i samband med vinterkonservering, "gammal" olja är inte det bästa att ha motorn fylld med. Sen är ju frågan hur gammal en olja hinner bli på en säsong. Sannolikt, i allafall om du seglar, är att du inte under motorns livslängd hinner skada motorn på grund av oljebyten eller uteblivna dito.

Själv är jag trots detta övernoga. Tömmer gammal olja, kör runt ren olja i motorn, tömmer igen och fyller på ny olja som jag kör ett par varv.

Trevligt att dra upp en oljesticka och du knappt ser nivån för att det är så rent.

Sen brukar ju oljan inte hinna bli direkt färgad under sommaren heller.

Vet inte varför, om det finns någon fakta eller om det är rena myterna men det verkar som att den gängse uppfattningen om just båtmotorer är att dom inte håller mer än några tusen timmar.

En industridiesel även tok-körd, byts ut efter 30000-60000 timmar

Byt olja i ev. drev osv, åxå helst på hösten.

Propelleraxlar kan ha lite olika varianter av smörjning, ofta nipplar där du pressar i fett men det är klar bra att fylla dess åxå på hösten så du pressar ur ev vatten. 

Vattenlager måste du fylla med vatten så fort du fått båten i sjön annars kan du bränna lagret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så som skrivs ovan, byt hellre på hösten. Men om det inte är gjort, byt nu. Och byt varje år, det behöver inte vara en märkvärdig olja, Biltemas mineralolja med rätt specar duger fint. Gamla dieslar skitar ner oljan rätt bra. Byt också filter, kosta på ett originalfilter, brukar ibte vara många tior dyrare än kopia.

Ny impeller, ja.

Kolla propelleraxeltätning, typ? Vad kan/ska göras?

Lite fett på rörliga delar. Lite spray typ 5-56 på elekronik, vajrar. Brukar jag göra, spraya över motorn på hösten, torka ren på våren. Jag inbillar mig att det hjälper mot korrossion.

Hur är det med olja i backslag? Är det separat smörjning, eller sitter det ihop m motorns olja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, oljan byttes i slutet av säsongen så det ser jag som gjort.

Dum fråga kanske, men vad är vattenlager för något?

Ska kika på axeln om det finns några nipplar.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns en offeranod i motorn tycker jag du bör byta den när motorn är ny för dig, du vet ju inte när den senast byttes ut. Sedan kan du kolla i höst och göra en gissning hur ofta du måste byta annoden.

Kolla bränslesystemet; ta bort vatten och ev. "biologisk sörja" i bränsletanken, töm ur vatten ur vattenavskiljaren, byt bränslefilter.

Kolla kylsystem; slangar hela utan sprickor, kylvattennivå (om sötvattenskyld motor), sjövattenfilter inte igensatt.

Kolla drivremmar, hela och rätt remspänning.

Kolla kablar så att allt ser helt och rent ut.

Kontrolla att olja, filter, impeller mm. finns i reserv.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEt finns lager som istället för ett mekaniskt rull eller glidlager är fyllda med vatten och vattnet bli då själva lagret. Ser ut som en stor axiallagertätning.

När man lägger i båten pressar men ihop den och pumpar på det sättet in vatten i lagret, när det är fullt sipprar lite vatten in mellan lagertätningen pch propelleraxeln.

FUnkar fantastiskt fint, kan inte skära ihop, behöver aldrig smörjas, eftersom själva lagret är vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns en offeranod i motorn tycker jag du bör byta den när motorn är ny för dig, du vet ju inte när den senast byttes ut. Sedan kan du kolla i höst och göra en gissning hur ofta du måste byta annoden.

Jag har en likadan motor i min snipa men lyckas inte, trots letande och användande av handboken, lokalisera anoden, Skulle gärna få hjälp med det (bild t.ex.), 

Har också upptäckt en detalj på undersidan som av cylindern som jag inte begriper mig på - någon som vet (se bifogad bild . ej med då uppladdning misslyckades trots byte av format och storlek)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-105385-0-31899500-1405295651_thumb.jpg

Jag har en likadan motor i min snipa men lyckas inte, trots letande och användande av handboken, lokalisera anoden, Skulle gärna få hjälp med det (bild t.ex.), 

Har också upptäckt en detalj på undersidan som av cylindern som jag inte begriper mig på - någon som vet (se bifogad bild . ej med då uppladdning misslyckades trots byte av format och storlek)

Med den "enkla" uppladdaren funkade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning vad det kan vara, men det ser ut som en givare av något slag, som skall vara ansluten med en kabel, Oljetrycksgivare, tempgivaare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tempgivaren skulle det kunna vara , har ett instrument för det som inte visar något (detta skulle ju kunna vara skälet. Har dock inte "hittat" en kabel men heller inte letat särskilt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...