Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Zer0

vator 14r 30hk

Rekommendera Poster

har köpt en vator 14r utan motor hur många knop gör den med 30hk tror ni? vi vill ha till både fiske o vattenlekar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett troligen bra båtköp! 30 hk är inte mycket att leka med om 'vattenlekar' för dig innebär att dra skidor eller bräda med annat än småglin. Jag har dragit ring med 30 hk styrpulpet, men det är inget vidare skoj för personen där bak om denne inte är en riktigt lättviktare.

Utsikterna för effektiva fisketransporter för 2 personer ser däremot mycket ljusare ut! Kom ihåg att fixa en snurra med kort rigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, eftersom dom säger att den är byggd för 25hk vågar jag inte riktigt gå på för stort, alltid haft överdrivet stora på mina båtar o alla har gått sönder tänkte ta det lite försiktigare denna gång :) vi tycker om o fiska o iaf dra ring :) 35hk då eller 40 kanske funkar? hittade en 50hk men antar det kommer gå väldigt ostabilt med, 50hk är från 83 så kanske inte jätte tung men vet ju inte om båten kommer klarar trycket vid hög gas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All speglar är ju olika beroende på hur väl man förvarat och tätat bulthål från förr - knacka, rucka, dra och känn efter och bedöm själv, du bör ju rimiligtvis vara i en ganska bra position med dina flertalet erfarenheter genom att ha ett eget biliotek av hur det känns innan en akterspegel ger upp. 50 hk skulle jag aldrig våga mig på. Jag har en tvärs över viken med 2 cyl 40 hk Yamaha modell gammal (~80), den väger nog ungeför så lite en 40 hk kan tänkas ha väga. Inte överdrivet baktung med den vad jag har sett, men skulle inte häkta på mer.

Skönt att höra att det är ring och inte skidor/bärda - då ser det ju ljusare ut vadän det blir mot <40 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo vi klarar aldrig åka skidor hehe, men ring skulle va skoj o dra inte hela tiden kostar ju endel, men blir fiske o utflykter, då skall jag leta efter 40hk då:) tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite ring går kanske dra endå inte så fort bara va tror du det kan tänkas göra (knop) med säg 30-35hk? jag vill ha lite tryck, tycker om när det går lite fortare även om det drar lite mer bensin då, dom andra båtarna jag haft har gjort ca 30knop senaste om den inte var så tung hade säkert gjort mer men låg 25 kändes sakta, men kanske man vänjer sig vid :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I tråden som jag länkade till ovan spekuleras det väl kring 25 som minst och strax över 30 som mest. Tror du själv var med på ett hörn med ett par inlätt med lite farterfarenheter från Vator-båtar. Leta efter en snurra som ger intrycket av att vara gubbkörd och välskött och se sedan till att inte tappa (anti)kavplattan under "bottenstocken" vid montering så har du gjort allt du kan för att jaga fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo men har aldrig haft en styrpulpetare innan hade en vator 15dl innan med 70hk vägde lite överdrivet mycket, inte svår planad men trycktes ner rejält baktill, så blir ju o fundera nu då:P vill ju inte knäcka akterspegeln, dessutom måste jag byta in min 70hk mot en mindre då med eller sälja den verkar inte värd nått, medans alla andra är värda massor, så måste lösa den delen med :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...