jensjakob 0 Postad 15 Mars , 2014 Blir lite förvirrad kring var man ska placera huvudsäkring. Jag har tänkt ha en polplint där man kan koppla på flera kablar, liknande den som som Skyllermarks marknadsför kraftigt. Men då sitter den direkt mot batteri och inte mot huvudsäkring. Hur ska jag placera de två? http://www.erlandsonsbrygga.se/SAKRING_250A_VETUS?id=07058 http://www.erlandsonsbrygga.se/SURECONNECT_4_-_BATTERIKA?id=05496 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 15 Mars , 2014 Hej! Kort svar, Huvudsäkringen skall alltid sitta så nära batteriets pluspol som möjligt, helst på polen (sk. polsäkring). Enkla anledningen är att du inte vill elda upp båten för att du fick en kortslutning i kretsen före säkringen. Koppla sedan alla förbrukare i båten med en säkring så nära strömkällan som möjligt, strömkällan i detta fall kan vara förutom batteriet även plinar m.m. Jag skulle väl sedan anse att det i de allra flesta fall är läge att koppla en huvudbrytare näst efter huvudsäkringen. Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Mars , 2014 Håller med föregående inlägg. Först efter batterier kommer säkringen. ( Ev en brytare kan vara bra? ) Dra en kabel från säkringen till din plint och koppla allt annat därifrån. Det vill säga matning till mindre säkringar som säkrar dina förbrukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 15 Mars , 2014 Huvudbrytaren är till för att kunna stänga av strömmen vid en kortslutning. Huvudsäkring ersätter huvudbrytaren på så vis. Jag skulle direkt slopa brytaren om det finns en Huvudsäkring pga ev. spänningsfallet över brytaren. Detta fallet skulle jag vilja ha till laddningen istället, den viktiga laddspänningen "14,4 volt". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 15 Mars , 2014 Håller inte riktigt med om att huvudbrytaren är till för att stänga av strömmen vid en kortslutning. Den som varit med om en kortslutning (utan huvudsäkring) vet att man knappast ens hinner fram till huvudbrytaren innan isoleringen smält bort från kablarna och huvudbrytaren svetsats ihop ! Huvudsäkringen (eller batterisäkringen) ersätter på intet vis batteribrytaren. Jag använder huvudbrytaren för respektive batteri till att göra båten spänningslös, till att bryta bort icke monterat batteri (för att slippa ha +12V baklänges från andra batterier på en lös kabelsko) o.s.v. Är man orolig för spänningsfall över huvudbrytaren har man valt fel huvudbrytare. Alternativt har man en som är så gammal att den överlevt sin beräknade livslängd. Lika mycket spänningsfall kan man få precis överallt där anslutningarna är bristfälliga och dåligt underhållna - i säkringshållare, batterikabelskor o.s.v. Kör själv både säkringar och huvudbrytare, samt separata brytare för bog/akterprop m.m. Trots flera brytare och säkringar har jag ytterst lite spänningsfall trots 500A i toppström. Största orsaken till spänningsfall och laddproblem i en båt är inte - som Skyllermarks lyckats pränta in i folks huvuden - kabeldimensionen. Det är istället de ofta eftersatta underhållen och bedrövliga skicket på kabelskor och skarvar. Men när man byter till monsterkablar måste man ju oftast byta kontaktpunkterna också. Angående "14,4V": Spänningsfallet är beroende av strömmen. Även en klenare kabel eller anslutning med spänningsfall ger fulladdat, eftersom strömmen snabbt sjunker och spänningsfallet därmed minskar slutligen till noll. Många räknar på spänningsfallet vid generatorns toppström, utan att veta att det är batteriet som bestämmer hur mycket ström det vill sluka i sig. Och denna, verkliga strömmen är oftast långt, långt under generatorns påstämplade amperetal, varvid spänningsfallet inte heller alls blir så mycket som de teoretiska skrämselvärden som används för att motivera groteska kablar så skruvarna nästan går av på den stackars generatorn. Se istället till att hålla alla anslutningar rena och fina och byt huvudbrytaren om den börjar verka skum. Men behåll den ! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 15 Mars , 2014 Oj, vilken hetsk reaktion det blev! Går nog inte in och diskuterar detta mera, skapar nog bara irritationer, men... Huvudbrytaren som dom flesta kallar den är egentligen "säkerhetsbrytare". Håller med till fullo, det är ingen som hinner med att bryta säkerhetsbrytaren innan båten brinner upp, men däremot hinner säkringen brinna av förhoppningsvis. Själv har jag soppas ordning på min el så att jag lugnt kan lämna min båt utan att bryta någon brytare. Precis, du behöver inte ha överdimensionering, bara ha iordning kopplingarna. Jo, du har väldigt rätt, batteriet bestämmer. Nio av tio kontrollerar nog inte sina brytare regelbundet utan det är nog först när det är för sent, när man står där utan startström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 16 Mars , 2014 Hätsk ? Inte alls. Då läste du det med fel glasögon på . Övertygelse om att man har ordning på elen utesluter i mina ögon inte en huvud/säkerhetsbrytare. Du och jag har nog inga problem med den bedömningen, men frågar man båtägare har de i allmänhet en mycket mer positiv uppfattning om sitt elsystem än den verkliga statusen. Det är ju det som är t ex Skyllermarks affärsidé - "jag bytte bara till grövre kablar i mitt redan fina elsystem och OJ, vad bra det blev". Vi är dock nog alla överens om svaret på TS grundfråga: Först batteri, sedan säkring/brytare och därefter polplint för att förgrena ut till förbrukare. Kort och gott - säkringen så nära strömkällan som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jensjakob 0 Postad 16 Mars , 2014 Jag kan med andra ord inte använad den typ av polplint som jag lagt in som bild? Eftersom den ska anslutas direkt mot batteri, utan huvudsäkring först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Mars , 2014 När jag köpte min båt fanns det en gammal batterifrånskiljare. Eftersom jag vet att dessa ofta är en felkälla plockade jag bort den och ersatte med en huvudsäkring. Jag har en upplevelse från en båt där kabeln från batteri till elcentral brann upp och det vill jag inte uppleva igen. Efter en diskussion med Seawolf fick jag klart för mig att gör man väsentliga förändringar i elsystemet så ska det byggas efter dagens regler och då SKA det sitta en batterifrånskiljare direkt efter batteriet. En liknande diskussion finn i tråden “Polaritet"). Jag fick alltså sätta in en batterifrånskiljare, dessutom ganska dyr för annars håller de inte. En frånskiljer är till för att kunna göra systemet spänningslöst, tex när man ska byta huvudsäkring! Efter frånskiljaren har jag idag två ANL-säkringar, en för elcentralen och en för invertern, den senare tar ju ganska mycket ström och då vill man ha korta kablar. Säkringen är till för att skydda kablarna så att dessa inte brinner om det skulle bli en kortslutning på väg till eller i elcentralen. Tänk på att dimensionera huvudsäkringen rätt så att det inte blir kabeln som är huvudsäkringen. Jag har idag 100A säkring och 35 mm2 kabel, det är egentligen för mycket så nu blir det 50A istället. Säkringen i länken såg ut som någon slags mini-ANL. Välj hellre en vanlig ANL säkring den är enklar att få tag på, tex Biltema, bilstereobutiker mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 16 Mars , 2014 Intressant! Det hör kanske inte så mkt till tråden men intressant fråga. Var kan jag läsa dessa regler ang. att det är ett krav på säkerhetsbrytare. Borde vara försäkringsbolaget som ställer dessa krav i så fall, eller... Jag har försökt att läsa igenom mina villkor men där kan jag inte finna något krav. Kanske Ce direktivet? Huvudsäkringen borde väl fungera som en ypperlig frånskiljning om man vill så. För att avlasta vid säkringsbyte är det ju bara att rycka polskon. Finns det flera som har synpunkter, är det någon mera som hävdar att det är ett krav på speciell huvud/säkerhetsbrytare i fritidsbåt. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad 16 Mars , 2014 Här finns en marknadsnisch. Vore det inte praktiskt med en batteribox som har huvudsäkring på insidan och en huvudbrytare som är tillgänglig från utsidan? Då kunde man skilja från elsystemet med belastningar innan man öppnar locket på boxen. Dessutom skulle man slippa oisolerade delar utanför batterilådan. Något som man ofta ser, tex huvudbrytarens polskruvar med oisolerade kabelskor som ligger tillgängliga för oavsiktliga kortslutningar när man meckar i batteriutrymmet eller motorrummet där dessa grejer ofta finns. Det mesta som finns att köpa när det gäller huvudbrytare, säkringar och polbultar är ju illa isolerade och det är lätt att komma åt i misstag med tex en skiftnyckel när man jobbar med annat, med effektfulkla kortslutningar som resultat. Har själv sett hur en 21 mm fastnyckel nästan försvann när den i misstag lades över polerna på ett lasbilsbatteri. Själv jobbar jag i elbranschen och har tillgång till proffskabelskor och krympslang. Kvalitetsskillnaden mellan dessa och vad man hittar i båt/biltillbehörshyllan är stor. Behöver man rejäla dimensioner och vill ha kabelskor som är pressade med riktiga grejer kan man höra med någon elentreprenör. Då får man det gjort "på riktigt" och med bra grejer och till en bråkdel av priset som Skyllemarks tar för samma grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2014 Jag håller med om att det saknas väl isolerade batterikoppel. Jag har isolerat med silvertejp alla metalldelar på polskor och shunt för Battmetern. Ser för jäkligt ut men känns bättre ändå med allt naket. Vad tänker tillverkarna på? Vi saknar huvudsäkring för grova kabeln till batteribanken och jag skulle gärna köpa en isolerad polsko med inbyggd 70A säkring. Bara att byta och en fem minuters jobb. Tillsvidare litar jag på isolerade polskor modell fula silvertejps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 16 Mars , 2014 Jag håller med om att det saknas väl isolerade batterikoppel. Jag har isolerat med silvertejp alla metalldelar på polskor och shunt för Battmetern. Ser för jäkligt ut men känns bättre ändå med allt naket. Vad tänker tillverkarna på? Vi saknar huvudsäkring för grova kabeln till batteribanken och jag skulle gärna köpa en isolerad polsko med inbyggd 70A säkring. Bara att byta och en fem minuters jobb. Tillsvidare litar jag på isolerade polskor modell fula silvertejps. Det du efterfrågar finns inom bilstereo branschen, http://shop.seastreamsgarage.se/bbc-41pf-p-224.html?cPath=67_88 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2014 Om båten är CE-märkt så ska ändringar följa standarden. Det är enkelt och solklart. Bygger man nytt så ska man följa CE-reglerna, där finns heller inte någon tvekan. Man övertar då det sk producentansvaret och det kvarstår, även om man sålt båten. Ändrar man i en icke CE-märkt båt så är det inte lika självklart. Gör man “väsentliga” förändringar så är det att betrakta som nybyggnation. Problemet är då vad “väsentlig” innebär. Det finns massor skrivet om detta men någon generell skrivning finns inte. Byter man ut alla delarna mellan batteri och elcentral så är det troligen en “väsentlig” ändring. Men, i det värsta scenariot så får frågan avgöras i en domstol. Observera nu att när det gäller CE-regler så “väsentlig ändring” inte i förhållande till hela båten utan i förhållande till området som ändringen avser, i detta fall elsystemet. Försäkringsbolagen gör det enkelt för sig, de skriver typ att man har “skyldighet att följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet”. Jag valde att sätta in en huvudbrytare/batterifrånskiljare för att slippa hamna i en diskussion om anläggningen "uppfyller gällande krav” vid ett ev försäkringsärende. Sen tror jag att finns en anledning till att kravet finns i CE-direktiven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Mars , 2014 (redigerade) Jag håller med om att det saknas väl isolerade batterikoppel. Jag har isolerat med silvertejp alla metalldelar på polskor och shunt för Battmetern. Ser för jäkligt ut men känns bättre ändå med allt naket. Vad tänker tillverkarna på? Vi saknar huvudsäkring för grova kabeln till batteribanken och jag skulle gärna köpa en isolerad polsko med inbyggd 70A säkring. Bara att byta och en fem minuters jobb. Tillsvidare litar jag på isolerade polskor modell fula silvertejps. Jodå Forgus, känner gott igen detta med batteri-anslutningars bristande egenskaper, alltså inte bara rent "milliohm-mässigt" till själva den grova koniskt utformade batteripolen. [Traditionella bil/båt-blybatterier har olika dimension på sin "uppskjutande stolpe" vad gäller plus&minus, de går helt enkelt inte att förväxla åtminstone vid inköp eftersom klämkopplingen inte passar. Att sen sekundkort felpolarisering oavsett kontakttyp kan ge skador lämnar jag därhän.] Tja, silvertejp - eller i mitt fall omlindade plastpåsar med biltemas icke-klibbiga och fiffigt öppningsbara BUNTBAND kan nog gå på ett ut som nödlösningar betraktat? (Vill ju bekvämt kunna koppla in och ur min uråldriga batteriladdares käftkontakter direkt på polerna vid de få enstaka bryggladdnings-tillfällena, två tre gånger per år bara samt inkludera inbyggd säkringfunktion i själva batteripolen. Och alltså därtill bekvämt kunna återställa isolationen efter käftarna.) En batterianslutning med inbyggd säkring, öppningsbar isolering för gammaldags laddar-käftklämma (utan silvertejp eller plastpåse-omlindning etc) skulle i.a.f. jag välkomna? Edit: förtydligande; har inga "pressade kontakter" á la skyllermark, tänker inte heller skaffa sådana utan avser gammaldags anslutningar. Redigerad 20 Mars , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser