Gå till innehåll
söndag 30 mars 2025
gladius

Dynema shackel

Rekommendera Poster

Hej!

Kan man ha dynema shackel till förstaget istället för metall shackel?

Det verkar ju i alla fall hålla om man läser max arbetslast och brottgräns men hur är det med töjningen? Andra nackdelar?

mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart man kan ha dynemashackel, men varför? Jag känner mig tryggare med stål.

Töjningen är större för dynema än för stål i samma dimension, men det kommer inte att märkas på en 2 cm stump.

Dynama slits både mekansikt och av uv-strålingen. Det gäller att ha koll på grejorna. Det är ju oftast lite trist om förstaget lossnar... ;-)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja visst vore det trist om förstaget lossnade :-) Varför jag funderar på att ha dynema shackel till förstaget är att det är ganska "trångt" uppe i masttoppen för en metallshackel. Idag har jag en vriden metallshackel men den sitter som sagt en aning trångt och då tänkte jag att en shackel av dynema skulle sitta mindre ivägen eftersom den är mjukare.

Men jag håller med om att en metallshackel nog är bättre, den bör ju hålla längre i alla fall.

mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter förstaget med ett vridet shackel i masten? Hur tusan ser det beslaget ut på masten egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...