Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
ciaraud

Grab-bag

Rekommendera Poster

Hallå!

Vi lever och seglar som vanligt. Jag har bara inte ägnat mig åt MG på länge.

Vi har fått vår efterlängtade långsegling (nåja 12 veckor) med start i början av juli och planerar just nu som bäst. Ska ner mot kontinenten men vet inte riktigt var vi hamnar. Holland är i alla fall gansska givet. Men det får väder mmm avgöra. Jag vill ju helst ner till Engelska kanalöarna så är vädret gott kommer jag arbeta för det.

Men nu har jag en fråga till er som långseglar . Vad har ni i er grabbag?

Vi har beställt en livflotte med en del utrustning ombord men inte allt man behöver (tex kattmat)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att höra från er.

Bröjade faktiskt bli lite orolig att det hänt nåt, när det varit så tyst runt er, speciellt på bloggen.

ha´t sô pen´t

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som toaen tycker jag det är kul att höra av er...

Sedan har jag själv inte långseglat, än. Men funderar ju en hel del... Jag tror man ska ha inte bara en GRAB bag utan kanske två eller tre stycken. Det baserar jag på att du skall ha en bag med skeppspapper, pass, pengar, batterier till VHF och ev personliga nödsändare, ficklampa, manuell watermaker... , sololja, muggar att dricka vatten i, extra nödljus ( en del gillar laser nu) och ... ja listan kan nog göras väldigt lång ( av det skälet tror jag TVÅ bags är bra? Den tredje bagen är proviant och vatten, det ska inte läggas i samma bag som passen? Sedan har du en lina med hakar, det antal hakar som du planerar antal bags? Det säkerställer att alla sitter ihop och att alla kan krokas i flotten som första åtgärd, då flyter de inte iväg om det är hög sjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen - kul att ni svarar.

Solskyddsmedel hade jag helt glömt bort. Tack för det. Vi hade tänkt ha 3 grab-bags. Två till oss och en som gäster kan ha sin ev nödvändiga medicin, pass och så i.

Linan med krokar var ett smart tips.

Magnus kom häromkvällen på att det är bra att vi har en speciell ryggsäck att bära katten i. Då kan han följa med när vi winchas upp i helikoptern. Jag är inte så säker på att det kommer att winchas upp i någon helikopter alls men jag är ju lite mer positivt lagd laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast ryggsäck att bära katten i är väl bra annars också. Vi hade katt ombord några år. Den hade sele och gick i ett snre när vi gick från båten. Då fick den bestämma vart vi skulle gå. På tillbakavägen var det i det närmaste omöjligt. Den bara trassalde in snöret i allt möjligt. En ryggsäck att bär den i hade inte varit fel.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grab-bags.....vad man ska ha med kan göras lång men jag har två

1 saker som man ska ha tex pass, skeppspappper, plånbok, kontokort, och sådant som man inte behöver till havs utan vad som behövs när man räddas eller kommer iland.

2 solskydd, energikakor, energidrycker, vatten, rökfacklor. I denna fästes med band plb, kniv, vaatentålig VHF och spegel.

Förutsätter att man har flotte men diverse annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I flotten ska det redan finnas en uppsättning fallskärmsbloss och andra nödsignaler, fiskedon, vatten, lite mat, spegel, lampor, sjösjukepiller, kniv. regnvattensamlare mm mm. Vet inte riktigt vad den innehåller - får se när den kommer.

Kattryggsäcken har också hjul så blir det för tungt på utflykterna kan vi dra honom. Han är som en ettåring när vi vandrar - ska lukta på allt och provklättra så det tar en evig tid. När tålamodet är slut stoppar vi honom i säcken och bär alternativt drar hem honom - funkar finfint

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratulerar Cia! Turen till England är trevlig. Inte minst tycker jag Holländska kanalerna inte bara var transportsträcka. Mycket trevligt folk de där Holländarna och bra på engelska.

Vi hade några chokladkakor i grabbagen och godisråttor som vi är önskade vi att gå lite grand i kvav när godissuget var som värst.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår livflotte är utrustad med vatten, torrfoder, fiskelina, spegel, sjösjukepiller, foliefilt, ficklampa o batterier och antagligen en hel del mer som jag glömt.

Vi har 3 färdigpackade grab-bags och en som vi packar om det behövs. I de färdigpackade finns det mat för 10 dagar för 2 personer och 3 ggr/dag, fiskelina, krokar, spegel, dynamoladdad ficklampa, ljusstavar som aktiveras när man bryter dem, första hjälpen och en handdriven watermaker som kan fixa 4 l vatten/timme, om man orkar pumpa så länge förståss. Men det gör man nog. Vi har även portions vattenpåsar.

Den bagen som skall packas om det blir dags innehåller redan nödljus och kommer att fyllas på med bl a Epirb, handhållen VHF och vår bärbara satellittelefon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar bra. Jag skulle lägga in mer sjösjukepiller. Och mer vatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Har skrivit ut mer sjösjukepiller och köpt foliefiltar. Dynamo-ficklampa och ljusstavar var en bra ide. Handdriven watermaker är nog överkurs i Engelska kanalen men något att tänka på inför riktigt långa seglingar. Vi har tänkt ägna en del av semestern åt Holländska kanaler då vi hört från flera andra att de är trevliga.

Har en seglingsblogg: www.säsong 2014.blogspot.com för er som blir nyfikna på vad vi har för oss. Byggbloggen trampar så smått igång igen den också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Har skrivit ut mer sjösjukepiller och köpt foliefiltar. Dynamo-ficklampa och ljusstavar var en bra ide. Handdriven watermaker är nog överkurs i Engelska kanalen men något att tänka på inför riktigt långa seglingar. Vi har tänkt ägna en del av semestern åt Holländska kanaler då vi hört från flera andra att de är trevliga.

Har en seglingsblogg: www.säsong 2014.blogspot.com för er som blir nyfikna på vad vi har för oss. Byggbloggen trampar så smått igång igen den också.

Något verkar vara fel på länken till bloggen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provar igen www.sasong2014.blogspot.com . Köpte grab-bags på Claes Olson i dag. fint lysande oranga med en genomskinlig del så man ser vad som är inuti. kostnad 119 kr. Kan rekommenderas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår Grab bag som vi har när vi seglar i Östersjön finns: nödraketer, nödbloss, burk med orangefärg(pulver) som ska hällas i vattnet för att synas bättre, handhållen VHF, GPS, extra batterier, EPIRB.

I livflotten finns dessutom det som ingår enligt standarden ISO9650-1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

… och istället för handbloss kanske en lasermojäng? Lite lägre synbarhet/räckvidd men räcker i timmar istället för fåtal minuter. Däremot är de där små behållarna man startar och släpper ner i vattnet - som ger en rök i vindriktningen - mycket bra för hkp och flyg att se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Vad sägs om en PLB?

Jag skulle vilja säga att om man ska ha någon utrustning där som används för nödsignal så är det en PLB.

men bäst är om var och en har en i sin överlevnadsdräkt.

PLBer är numera billiga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PLB ska man naturligtvis ha, en per person

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...