Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Torpedo

Konvertera till etanoldrift.

Rekommendera Poster

Jag funderar på att konvertera om min bensinmotor mercr 454 magn carb till etanoldrift. Mest på kul, coolt med en alkieburner. Finns det någon på forumet som prövat tidigare eller går i samma tankar? Har tagit reda på lite: OKQ8:s E85 kostar 7.83 kr/l och har ett oktantal på 104. Det högre oktantalet innebär att man kan höja förtändningen utan att få detonation (knackning). Det i sin tur ökar effekten. Bränsleförbrukningen ökar något med motoralkohol. Motorn behöver fetare blandning. På en förgasare bestyckar man om och på en insprutare finns det lite olika varianter. (Skämt om spritmissbruk osv. kanske vi har hört förut...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande... Jag har en mercr 350 med förgasare... Är det mycket som måste bytas? Vänligen, skriv lite mer om hur det hela går till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har en rochester quadrajet. (4-ports rockorkester) Hansen Marine har munstycken och nålar till den förgasaren så jag tror inte att ombestyckningen är något problem. Jag är inte särskilt påläst men det här bör man tänka på: Täthet bränslesystem. Motoralkoholen kan vara lite styggare mot tätningar. Eventuellt behöver man byta någon packning om det börjar läcka. Bränslesystem Pga olika energiinnehåll och viskositet mellan bensin och alkoholen behöver alkieburnern mer soppa. Som sagt en förgasare behöver bestyckas om och hur mycket är lite svårt att säga. För fet blandning: hög bränsleförbrukning. För mager blandning: Hög förbränningstemperatur och motorskador. Tändsystem. Tändningen kan ställas upp till mer förtändning. Hur mycket är jag osäker på. Man får nog pröva med några grader i taget och kolla att motorn inte knackar. Jag tror man kan behålla befintlig tändkurva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant... Jag var iväg till en fd. Volvo utvecklare och pratade med honom. Han menade på att han aldrig skulle göra det. Anledningarna var ett antal men han menade på att motorn får mycket mindre tid på sig att ta upp energy vilket skulle belasta både rotativa och dynamiska lager, förbrukningen ökar vilket resulterar i att man får köra runt på mera bränsle och i och med att förbrukningen ökar trode inte han att vinsten skulle bli stor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul snack Vicke! (Volvo mannen vet säker vad han talar om) mycket mindre tid på sig att ta upp energy vilket skulle belasta både rotativa och dynamiska lager Jag tror han menar att förbränningen blir mer okontrollerad med alkohol som innebär stor tryckderivata i förbränningsrummet som i sin tur ger vad man kallar hård gång. Jag tror dock att OKQ8:s E85 (85% alkohol) är ett bränsle som ger ganska stabil förbränning. förbrukningen ökar vilket resulterar i att man får köra runt på mera bränsle och i och med att förbrukningen ökar trode inte han att vinsten skulle bli stor... Förlåt, men det tror jag inte ett smack på. Har kollat lite på bränsleförbrukning och jag tror inte det skiljer mer än ca 10-15%. Om man får släpa på 10% mer soppa betyder inte så mycket för prestandan. Hälsningar Torpedo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saab har en bil som fungerar på både bensin och etanol (2.0T BIO). Det spelar ingen roll hur mycket bensin/etanol du har i tanken, motorn justerar sig själv beroende på blandning. Kan Saab lösa det med bensin och etanol i samma tank måste det väl gå att konvertera till etanol utan att lager tar stryk? Som Torpedo säger så borde ju Etanolen OKQ8 säljer vara rätt stabil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig menade Saab att motorn utvecklade 150 hk med bara bensin och 180 hk med bara etanol. Isf är det ca 20% effektökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Törs man prova? ;-) Det kan bli dyrt!! En skodaförsäljare menade på att det lönar sig att tanka med etanol om bensinpriset ligger över 10kr/l. Volvomannen menade på att motorer som är anpassade för både bensin och etanol har överdimesionerade lager vilket en vanlig motor saknar. Men det skall väl säkert gå att byta ut... För några år sedan såg jag ett program på TV som handlade om att förr i tiden fanns det ett konverteringssätt att köpa till bla. Volvo-bilar så att man kunde köra runt med någon slags gas... Någon kanske vet vad jag pratar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dan, jag tvivlar inte på att du har rätt men din båt har ju en dieselmotor?! Har du erfarenhet av etanol på sjön med marina motorer, filter, packningar och allt vad det heter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får börja med bilen... Björn, har du någon susning om det är möjligt att bygga om min förgasarmotor till en insprutare (MPI) ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det går. Om jag fattade rätt har du ev GM motor på 350 ciu. Samma basmotor för Mercruiser Volvo mm. För att byta till MPI är det främst insug med förgasare som byts till motsvarande MPI-system. Det kan vara lite pyssel med gränsytan mot topplocken. Det är nog ruskigt dyrt att köpa ett nytt komplett system. Däremot kanske det går att få tag på något beg från bil. Det finns även en snikvariant där endast förgasaren byts ut. Holley tillverkar ett sådant system. http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/Products/C950/C950TB/950-23S.html Ett minus är dock att det blir ingen pulserande insprutning som man har med en spridare per cyl. Holley har även kompletta system i likhet med MPI med de är väldigt kostsamma tror jag. Ett litet alkoholinlägg: Har man förgasare går det inte att höja bränsletrycket. Förgasaren har flottör som reglerar nivån i förgasaren. Ett höjt tryck påverkar inte nivån. Däremot kan det höga trycket göra så att flottörnålen pressas ner och förgasaren börjar flöda. Flödande förgasare=> oljefilmen tvättas bort från cylinderväggarna=>cylinderskärningar=>paddla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Här kommer ett förtydligande: Det gäller att ge en fetare blandning, på insprutare gör detta genom att förlänga insprutningstiden ( = via elektronikenheten) eller genom att höja bränsletrycket (= högre flöde per tidsenhet). På en förgasare byter man munstycken, mycket enklare när man väl vet vilka det ska vara men krångligare för den förste som gör det. En motortekniker borde kunna räkna fram bra munstycket från energiinehållet. Dessutom är inte olja lösligt i alkohol, vilket betyder att den aldrig kan tvätta bort oljefilmen, inte heller späda ut oljan. Detta leder till minskat motorslitage. När man byter bränsle SKA förbrukningen öka med ca 30%, annars går motorn för snål = för varmt och det ger skador! Viss reduktion av bränsleförbrukningen kan man få om man kan ställa om tändningen så att man får effektivare förbränning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, ställa om tändningen påverkar knappast förbränningen i sig. Däremot går det att utvinna mer arbete i processen med mer förtändning. (Ökar arean i ett tryck/volymdiagram.) Det är riktigt att det är svårt att hitta rätt blandingsförhållanden direkt närman bestyckar om förgararen. Arean på munstycken och nålar är inte direkt propotionellt mot bränsleflödtet. Tex. ökar man arean på munstyckena med 30% innebär det inte 30% ökning av bränsleflödet. För mager blandning ger för hög förbränningstemperatur som kan ge motorskador i form av brända ventiler, spräckta toppar eller smälta kolvtoppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst racerman

Kola på zatzy.com, i forumen finns det folk som vet vad de snackar om när det gäller etanolkonvertering av stygga bilar. Sök i forumen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

asså i nån av länkarna stog det att motorn drar 30 % mer så de e inte så svårt å räkna ut hur många % större munstyke manska ha... (30%..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt det var inte riktigt så det fungerade... 30% större munstycken ger inte 30% större flöde. Det är mer komplicerat än så. Jfr.Bernoullis ekvation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är lustigt att det aldrig pratas om etanol på sjön från högre håll t.ex regeringsnivå. Det vore ju suveränt att kunna köra på etanol på sjön (kör på inblandning ibilen) Men det finns ju knappt att få tag på. Speciellt på sjön. Vi har bara en sjömack och han skaffar aldrig etanol det kan jag lova. Men jag tycker diskussionen är intressant och kan helt klart tänka mig att gå över helt till etanol om det finns tillgängligt och kostnaden för att konvertera den inte går över styr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper sällan bensin på sjömackar pga priset.... För mig lönar det sig att kånka dunkar och tänkte även göra så med etanolen. (Jag har dock hört mig för om det finns möjliget för sjömacken hemma att ta hem fat el motsv.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Jag har provat att blanda i 30% etanol i min B230F (Volvo 240) och den går som vanligt. Inga förberedelser gjorda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läs på www.etanol.nu och bilda er en uppfattning själva . är det intressant så anmäl er hos mej . kolla min tråd ( Intresse för etanol i tanken E85) Ju fler som anmäler sig ju större är chansen att det lyckas .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu om någon gång kommer etanol bli ett alternativ för många. Nu när bensinen skjutit i höjden. Undra vad priset på bensin vid min sjömack kommer att ligga på. Den ligger ju alltid några kronor över det normala bensinpriset. Kört på lite etanol inblandning i bilen bytte bränslefilter nu pga av att han hoppade vanligt fenomen sägs det. Blir det samma problem i en båt eller kan man köra på 10% inblandning tror ni???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kånkar oxå på dunkar!! Skiljer upp till 3-4 kronor på macken och sjömacken så visst lönar det sig när man har en tank 175 liter. Brukar tanka på macken någon gång under sommaren för att jag tycker det är bra att den finns och försöker gynna honom lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst det går bra. Lite bökigt bara med 400 törstiga hästar .... Man blir i alla fall stark i armarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...