Gedda 24 Postad 14 Mars , 2014 Jotun drev/propellerfärg. Fungerar den? Tycker att det jag provat innan bara släpper. Provat med grundfärger och allt möjligt men inte just denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 14 Mars , 2014 Bra fråga. använt både vanlig färg och proppodrev utan framgång, förra året använde jag Jotuns motsvarighet på propellern och upplevde nog att det var mindre färg som flagnat men ändå flagnat. Att det skall vara så svårt att få fram en färg som sitter..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 14 Mars , 2014 Jag har provat den (Jotun) de senaste två åren. Dessförinnan använde jag Internationals Prop o Drev. Skillnaderna är marginella, men till Jotuns fördel. Båda flagar av och behöver avsevärt arbete vid bättring på våren. Såg att Seawolf kommenterade avflagning i en annan tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=532810 Han skrev där: "Så länge du har kvar offeranoden så kommer dess galvaniska samverkan med propellern att medföra att allehanda giftfärger du försöker med gärna vill flagna av....." Skulle vara intressant att veta mer om det. Fast att ta bort offeranoden är inte ett alternativ när man har S-drev som jag. Jag trodde nog att släppningen berodde på propellerns rotation, men det kanske är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 Mars , 2014 Det har även vart min teori också. Det är ju ett jäkla fläktande på den. Nu har jag ju ingen direkt anod på propellern men på axel och hylsa har jag ju ordentligt med anoder. Läser just nu Praktiskt båtägandes artiklar om bottenfärger i deras marsnummer. Men blir inte så jättemycket klokare! Jag beräknar ligga i minst tre år så får väl spraya ett gäng lager och låta det hålla så gott det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser