Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Linkin603

Antikavitationsplattan inte helt synlig?

Rekommendera Poster

Varit ute i två dagar på sjön nu med nya båten, testdagar skulle jag vilja kalla det.

1. Varvtalet ligger under rekommenderat varvtal (5500-6000), jag ligger på 5200 med en passagerare i båten WOT

2. Antikavtitationsplattan inte helt synlig vid uttrimmning 50%

Kan det var så att jag endast behöver höja motorn något hål för att komma till det rekommenderade varvtalet? vill helst ligger runt 5800 WOT. 

Eller måste jag även gå ner från 17"-15" pitch??

Video i slowmotion 

där man kan se att antikavitationsplattan inte är helt synlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämnt med lägsta nivå på botten brukar vara en generell "regel", men ofta hissas motorn 0-30 mm över det måttet, då blir motståndet mindre vilket kan ge högre varvtal och fart.

Om du har möjlighet att ta upp båten, så kontrollera samt se vilka möjligheter du har att justera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontaktat båtfirman där jag köpte båten, dem kunde höja motorn åt mig. Men samtidigt funderar jag på om jag inte ska hänga på en bracket som jag har ligger och skräpar? på så vis kan jag ju enkelt justera höjden själv beroendes på last, propeller osv senare? Nackdelen är ju att motorn hamnar 15cm bakom båten då och då går den fan inte in i garaget längre :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I valet mellan att montera en Bracket och få plats med båten i garaget, hade jag valt garaget:)

Kontrollera först monteringshöjden med båtfirman, den ska ju vara rätt även vid val av annan propeller senare. Om jag inte minns fel är min 25 mm hissad och då fick jag ut 6.300 varv (max) med 1 person och lätt last på min Suzuki. Tyvärr ingen trycklogg på denna båt, men plotter ska monteras till denna säsong.

Sedan är det som jonasorebro skriver i annan tråd att den 4-bladiga propellern verkar fungera fint på E-tech. Kan vara så att en mindre propeller också hjälper dig att få rätt på varvet - är i så fall bra vid vattensport och när båten ska lastas med mer personer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev en kommentar i tråden om att välja propeller. Jag hade nog valt att byta propeller och gå ner i stigning. Gärna till fyrbladig eftersom jag jag tycker att grepp är viktigare än toppfart. Just fyrbladig i kombination med vridet hos en e-tec är rätt mäktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårt att göra det när man bor i ett lägenhetsområde, alternativet är att kapa av draghandsken och sätta i ett något mindre rektangulärt rör med 2 sprintar som man lossar varje gång man ska in med den i garaget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny bra båt/motor och ett garage som passar idag - rätt hissning och rätt propeller samt passande trailer så har du en fin kombination på sjön och vid förvaring!

Bara att justera så har du en fin säsong till rätt pengar att se fram emot.

Lycka till med valet och justering (om det behövs)!

PS! Kika på youtube "proper hight outboards" så finns det fler som testat olika inställningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny bra båt/motor och ett garage som passar idag - rätt hissning och rätt propeller samt passande trailer så har du en fin kombination på sjön och vid förvaring!

Bara att justera så har du en fin säsong till rätt pengar att se fram emot.

Lycka till med valet och justering (om det behövs)!

PS! Kika på youtube "proper hight outboards" så finns det fler som testat olika inställningar.

Har en båtvagn som båten står på dygnet runt då jag hellre förvarar båt/motor i garage även sommartid för att minska risken för stöld. Tar knappt en kvart för att ta ut den ur garaget tills den ligger i vattnet så. Förhoppningsvis räcker det med att höja motorn 25-35mm så att man iaf ligger runt 5500rpm utan att gå ner i pitch på propellern. 

Men det visar sig, ska ner till båtfirman när de blir lite stabilare väder istället för snön som drog in över natten.... 

Men ska kika mer på youtube efter lite videos, tack för tipset :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...