toaen 510 Postad 13 Mars , 2014 Har för mig att nån tippsade om ett enkelt ritprogram för att rita elschema för ett tag sen. Hittar det inte. Några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 14 Mars , 2014 Visio, TinyCad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Mars , 2014 Visio har jag inte gjort mer än provkört. Gillade det inte men det är säkert en fråga om vad man föredrar vad gäller GUI. TinyCad däremot gillar jag skarpt även om det ibland inte är helt intuitivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 14 Mars , 2014 intressant, min erfarenhet är precis den motsatta. Jag testade TinyCad efter att ha läst lite trådar här. Men blev aldrig kompis med det. Den drog ledare på sitt sätt - som inte var så jag ville ha det. Och att flytta på dom var inte heller lätt. Symboler finns inga som passar mig, och jag räknade aldrig ut hur jag skulle skapa egna som såg vettiga ut och som hade anslutningar där man kunde fästa ledningar (typ en kopplingsplint). Jag kanske inte gav programmet en tillräckligt lång testperiod? Men om man måste skapa de flesta symboler själv (förutsatt att man inte bara vill ha elektroniksymboler som motstånd, kondensatorer, IC-kretsar, mm) så tar det ju en evig tid att rita något ? Att bara rita en elcentral och några saker runt den tar minst en timme. Eller missade jag något?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 14 Mars , 2014 Hej! Jag använde TinyCad när jag ritade och visst tog det en stund innan man kom på hur allt fungerade, men när man väl gjorde det tycker jag att det var fantastiskt bra och erbjöd alla verktyg och symboler jag behövde. Stämmer ju inte helt överens med vilka symboler som skall användas men JAG förstår dem och det räcker för mig . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Mars , 2014 Tack för svaren. Laddade ner de föreslagna, men de var så krångliga att använda, speciellt för en bohuslänning som nästan inte kan svenska - för att inte tala om andra utlänska språk. Det ena var ju dessutom inriktat på elektronik. Jag tog till det simplaste programmet som jag redan hade i datorn - "Paint" - och ritade enlinjesschema som jag har kopplat. Bifogat är relativt färdigt. Kan ju bli justeringar efter hand som arbetet framskrider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Mars , 2014 Fr btterikretsrna har jag en gammal skiss som jag gorde när vi resonerade om batteri addningskretsr och skiljereä här på MG för nåt år sen. I grunden stulen från Skyllermarks, där jag suddat och kompleterat i "Paint" som jag har kopplat. Inte heller det kanske så vackert - men det passar då ju bra ihop med han som ritat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Mars , 2014 Jag har jobbat i några olika CAD-program men ritar idag i Illustrator. Gemensamt för dessa program är att de har en viss inlärningströskel, helst ska man lära sig dem på betald arbetstid. Därför är det många gånger enklare och snabbare med papper och och olikfärgade pennor. Sprider man ut ritningen på flera papper blir det enklare att ändra. Sen finns ju alltid tricket med sax och limstift. Idag ärret ju också enkelt att ta en bild med mobilen och spara bilderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Mars , 2014 Det är synd om oss som inte har nåt arbete. Dessvärre låt jag min beredare lära sig rita i olika datorprogram. Själv gjorde jag de ritningar som jag behövde göra, med blyertspenna på ett kolegieblock. Tuchpenna på en servett var heller inget ovanlig metod vid riktigt akuta jobb. Fast det är i alla fall inte så dumt att rita i datorn även om man använder ett simpelt program. Det är heller inte så dumt att få noterat det man har gjort medans man kommer ihåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Mars , 2014 Det är synd om oss som inte har nåt arbete. Dessvärre låt jag min beredare lära sig rita i olika datorprogram. Själv gjorde jag de ritningar som jag behövde göra, med blyertspenna på ett kolegieblock. Tuchpenna på en servett var heller inget ovanlig metod vid riktigt akuta jobb. Fast det är i alla fall inte så dumt att rita i datorn även om man använder ett simpelt program. Det är heller inte så dumt att få noterat det man har gjort medans man kommer ihåg. och dessutom få noterat va de olika märkningarna betyder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser