Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Summersail

Hjälp - motornummer?

Rekommendera Poster

Hallå, nu är ja här igen, med ett annat litet problem. Försäkringen på båten går ut vilken dag som helst, och försäkringsbolaget tror inte på mig när jag säger att min båt har en utombordare. De säger att den endast finns med volvo inombordare som det står i deras papper. Nu skulle jag behöva hitta motornumret o berätta det till försäkringsbolaget. Är det någon som vet var detta sitter. Jag har tittat lite snabt men inte hittat något som ser rimligt ut. Jag har en 85 hk Yamaha, årmodell 84 (eller där omkring). Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan sitta ingjutet på motorblocket, kan va svårt å se då blocket och numret e lackat i samma blåa färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per

hEJ! Numret brukar väl stå på en liten plåt som sitter vid fästet till motorn. Kolla hemsidan www.marinshopen.se och sedan under modellguide så tror jag att du löser det. Grejen är den att det inte står just -90 tex utan det står typ en bokstav istället. kolla hemsidan så förstår du nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp håller med per, kollade mitt motor nr senast för en månad sedan då jag skulle beställa en ny instruktions bok till den. min satt om du står bakom båten på vänster sida på fästet som man hänger över akterspegeln. Jag har också en Yamaha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för svaren! Va nere o kikade på motorn i natt men hittade ingen sådan skylt. Tror dock att ja hittade platsen där den suttiti tidigare...Såg ut som om den hade suttit nitad där men nu va borta...Antingen har den slitits bort, eller tagits bort med flit...Och varför det i sånt fall? hmm ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kanske har du en stulen motor? Du kan kolla med ditt f-bolag om de godkänner att du skickar några fotografier på både båt och motor. Med lite tur goddkänner dem det. Kolla även upp vad som händer (gör detta först av allt!) OM du nu skulle ha en stulen motor i dina ägor. Kanske det i sådana fall kan vara skillnad på NÄR du köpte motorn eftersom köplagen har ändrats. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en stulen motor tycker jag du ska polisanmäla den som sålde den till dig. Jag tycker inte vi ska gynna häleri på denna sida!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller självklart med dig om att ingen ska gynna häleri varken här eller någon annan stans! Men först måste man ta reda på om motorn är stulen och OM den är det ska man självfallet polisanmäla och lika självklart avstå från köp. Egentligen ska ju sådant göras innan köp, men det KAN ju hända att någon har köpt en motor i god tro och därför besitter en stulen motor. I sådana fall får man ta reda på hur man ska bära sig åt. Detta är extra viktigt idag då köplagen är ändrad. Bl.a. finns det inget som heter köp i god tro längre! Men frågan är i så fall hur man ska bära sig åt om köpet skedde innan lagen ändrades och att upptäckten görs sedan den nya lagen är införd. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns en frostplugg på blocket som du kan utläsa motornummret på mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...