Jobhurt 11 Postad 13 Mars , 2014 Byter topplockspackning på Albin 022:an men vet inte i vilken ordning de åtta bultarna ska dras. Åtdragningsmomentet finns i instruktionsboken men som sagt ingen inbördes ordning. Hittar inget på Vegaklubben så jag undrar därför om det är någon här som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 13 Mars , 2014 Man brukar börja i mitten och gå i cirklar utåt. Kanske i ett par omgångar med ökat moment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 13 Mars , 2014 Tack för svar! Praktiskt båtägande (mars nr) råkar ju ha en artikel om motorrenovering (B18) där det finns med en bild som visar dragföljden vid packningsbyte. Ungefär som du skrev, inifrån och ut, omväxlande på båda sidor, gånger två. Bara att dra åt då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Mars , 2014 Smörj gärna de långa pinnbultarna med värmetålig kopparpasta, locket kan fastna som berget annars. Gjorde i.a.f. själv så på min gamla O11:a för mitt gamla topplock lossade knappt med supervåld innefattande slägga och huggmejsel. (Lossandet av muttrarna var alltså inget problem utan att sen få upp locket längs pinnbultarna eller alternativt skruva loss pinnarna.) Har visserligen inte lyft locket sen dess men numera har jag färskvattenkylning så eventuellt läckage borde inte ge allvarlig rost? Fast egentligen borde jag kanske valt aluminiumpasta istället med tanke på galvanisk korrosion, gjutjärn&aluminium verkar ligga närmare varann än gjutjärn&koppar i bildens* spänningstabell? Gjutjärnet offrar sig alltså enligt teorin hellre till koppar än aluminium, hur det är med stålbultarna framgår inte. *) Bilden norpad HÄR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WF26 0 Postad 14 Mars , 2014 Hejsan! Om det är en kopparpackning så smörj gärna anlägningsytorna med lite motor olja så att den flyter ut ordentligt. Och varmkör och sen efterdrag toppen. Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 14 Mars , 2014 Hej. Det föreligger ingen större risk att bultarna på en O-22 fastnar, då bultarna är smalare och hålen har samma diameter som O-11/O-21. Det är dock viktigt att efterdra muttrarna efter varmkörning som någon påpekade. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Mars , 2014 Sanktanna (Ingemar) har som proffs till skillnad mot mig lyft många albintoppar. Glöm mitt tidigare inlägg där jag nog beskrev en rätt extrem rostholk! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 15 Mars , 2014 Inga problem att få loss toppen men kylkanalerna var helt tilltäppta. Förmodligen en bidragande orsak till att packningen inte ville vara med längre. Har rensat och dragit enligt förslag. Gjorde det innan pasta och olja kom på tal men gissningsvis funkar det ändå!? Får vänta med varmkörning till efter sjösättning i slutet av nästa månad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser