Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
patrikflink

Ta bort grönt lim!

Rekommendera Poster

Jag tror att det sitter cascoflex golv och väg lim (eller något liknade) på mina väggar.

Det är grönt och jäkligt kladdigt. Finns det någon lämplig metod för att få bort gegan?

Varmluft pistol?

Lösningsmedel?

Övrigt?

Mvh Patrick Flink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roterande stålborste på borrmaskin brukar fungera bra för att ta bort lim på skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det fungar pga. det gröna geggan är som snor eller tuggummi.

Drar jag med en kniv så smetas det nästan bara ut.

Fick tips av varvet att värma och dra med en mjuk spackelspade.

Men tack för tipset, fler förslag önskas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också tänkt det, risken blir nog att jag smetar ut det mer, men vad ska man göra, köpa MYCKET papper iallafallsurprise.

Blir nog att slita hårt för att få bort det, varmluft och lösningsmedel av den starkare varianten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LeFant har en färgborttagningsprodukt - Paint Remover - tror jag den hete.

Den är neutral och vattenbaserad och luktar inte mycket.

Ring till LeFant och kolla vad de tror om att ta bort ditt lim.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns jag rätt från en liknande behandling så blir limmet som noppor som man sen kan skrapa bort, det kladdiga försvinner. Sen behöver du kanske inte ta bort allt om du ska klistra ny skrovbeklädning över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk dig bara för! Varmluftspistol tilsammans med flera olika lösningsmedel, speciellt aceton i stora mängder i ett litet begränsat utrymme medför stor explosions- och brandrisk. Någon skriver om Le Fants vattenbaserade färgborttagning. Skulle testa med den plus ev. varmluft. Eventuellt behöver du en kolfiltermask också, vet inte hur den soppan är sammansatt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står att man ska använda handskar, skyddskläder och skyddsglasögon. Lukten är inte farlig, men det betyder ju egentligen inget.

Täck med plast så kan Paint Removern sitta längre och verka djupare och så slipper du en hel del av den lilla lukt som är.

Gladpack eller annan tunn livsmedelsplast funkar bra,

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta gick bra, limmet bara rann av. Helt miljövänligt, naturligt, inga skyddsmasker osv.

Inte helt billigt, men vad gör man...

Fattar inte hur man lägger ut bilder på det nya forumet.

Det heter iallafall Paint & Glue remover.

Saxat ifrån sidan:

Paint & Glue remover är en rapsoljebaserad gelé som gör färg och limborttagning (även kontaktlim) enkelt. Denna produkt innehåller inga lösningsmedel så man kan sitta i båten utan krav på ventilation. En annan fördel är att det inte blir något slipdamm som annars är ett problem vid slipning/skrapning.

Innehåll: 1-liter

*Baserad på NATURLIGA OLJOR
*INGA skadliga LÖSNINGSMEDEL.
*INGA FARLIGA ÅNGOR.
*Idealisk för TRÅNGA UTRYMMEN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att det gick bra och kul att du talade om hur du gjorde.

Vad kostade burken?

Paint Ramover från LrFant kostade nästan 300:- kr för en knapp liter, men den var dryg och det var inga problen att få bort alla färglager - ca. ett kg - på rodret med en påstrykning.

Mackey

Ps

Bilder får du in om du väljer fullständig editor nedanför svarsinmatningsrutan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att det gick bra och kul att du talade om hur du gjorde.

Vad kostade burken?

Paint Ramover från LrFant kostade nästan 300:- kr för en knapp liter, men den var dryg och det var inga problen att få bort alla färglager - ca. ett kg - på rodret med en påstrykning.

Mackey

Ps

Bilder får du in om du väljer fullständig editor nedanför svarsinmatningsrutan.

Hela 529kr/L.

Nackdelen är även att det blir oljigt på väggarna, måste använda typ t-röd efteråt.post-103203-0-49850900-1395026090_thumb.jpg

Gick åt ca en liter till 4x2 meter. Nu återstår bara akterruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LeFant Paint Remover ger inget oljigt kvar, men man måste tvätta ordentligt innan man målar. I mitt fall ska jag slipa så tvättningen behövs inte. Ska man måla eller limma direkt utan slipning så ska man ju ändå tvätta.

Burken räcker nog till ca. 4 m2 med tjock bottenfärg i minst fem lager. Vikten på färgen jag skrapade bort i ett svep var som sagt ett kg på ett roder på en dryg m2.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så här blev resultatet, hela vägar och golv hade detta kontaktlim efter skrovisoleringen.

post-103203-0-53357000-1395560375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...