patrikflink 808 Postad 13 Mars , 2014 Jag tror att det sitter cascoflex golv och väg lim (eller något liknade) på mina väggar. Det är grönt och jäkligt kladdigt. Finns det någon lämplig metod för att få bort gegan? Varmluft pistol? Lösningsmedel? Övrigt? Mvh Patrick Flink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 13 Mars , 2014 Roterande stålborste på borrmaskin brukar fungera bra för att ta bort lim på skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 808 Postad 13 Mars , 2014 Tror inte det fungar pga. det gröna geggan är som snor eller tuggummi. Drar jag med en kniv så smetas det nästan bara ut. Fick tips av varvet att värma och dra med en mjuk spackelspade. Men tack för tipset, fler förslag önskas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 13 Mars , 2014 Aceton bör fungera. Finns också limtvätt, dock är det dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 808 Postad 13 Mars , 2014 Har också tänkt det, risken blir nog att jag smetar ut det mer, men vad ska man göra, köpa MYCKET papper iallafall. Blir nog att slita hårt för att få bort det, varmluft och lösningsmedel av den starkare varianten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 13 Mars , 2014 LeFant har en färgborttagningsprodukt - Paint Remover - tror jag den hete. Den är neutral och vattenbaserad och luktar inte mycket. Ring till LeFant och kolla vad de tror om att ta bort ditt lim. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 14 Mars , 2014 Minns jag rätt från en liknande behandling så blir limmet som noppor som man sen kan skrapa bort, det kladdiga försvinner. Sen behöver du kanske inte ta bort allt om du ska klistra ny skrovbeklädning över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Mars , 2014 Tänk dig bara för! Varmluftspistol tilsammans med flera olika lösningsmedel, speciellt aceton i stora mängder i ett litet begränsat utrymme medför stor explosions- och brandrisk. Någon skriver om Le Fants vattenbaserade färgborttagning. Skulle testa med den plus ev. varmluft. Eventuellt behöver du en kolfiltermask också, vet inte hur den soppan är sammansatt. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 14 Mars , 2014 Det står att man ska använda handskar, skyddskläder och skyddsglasögon. Lukten är inte farlig, men det betyder ju egentligen inget. Täck med plast så kan Paint Removern sitta längre och verka djupare och så slipper du en hel del av den lilla lukt som är. Gladpack eller annan tunn livsmedelsplast funkar bra, Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 808 Postad 16 Mars , 2014 Detta gick bra, limmet bara rann av. Helt miljövänligt, naturligt, inga skyddsmasker osv. Inte helt billigt, men vad gör man... Fattar inte hur man lägger ut bilder på det nya forumet. Det heter iallafall Paint & Glue remover. Saxat ifrån sidan: Paint & Glue remover är en rapsoljebaserad gelé som gör färg och limborttagning (även kontaktlim) enkelt. Denna produkt innehåller inga lösningsmedel så man kan sitta i båten utan krav på ventilation. En annan fördel är att det inte blir något slipdamm som annars är ett problem vid slipning/skrapning. Innehåll: 1-liter *Baserad på NATURLIGA OLJOR*INGA skadliga LÖSNINGSMEDEL.*INGA FARLIGA ÅNGOR.*Idealisk för TRÅNGA UTRYMMEN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 Mars , 2014 Härligt att det gick bra och kul att du talade om hur du gjorde. Vad kostade burken? Paint Ramover från LrFant kostade nästan 300:- kr för en knapp liter, men den var dryg och det var inga problen att få bort alla färglager - ca. ett kg - på rodret med en påstrykning. Mackey Ps Bilder får du in om du väljer fullständig editor nedanför svarsinmatningsrutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 808 Postad 17 Mars , 2014 Härligt att det gick bra och kul att du talade om hur du gjorde. Vad kostade burken? Paint Ramover från LrFant kostade nästan 300:- kr för en knapp liter, men den var dryg och det var inga problen att få bort alla färglager - ca. ett kg - på rodret med en påstrykning. Mackey Ps Bilder får du in om du väljer fullständig editor nedanför svarsinmatningsrutan. Hela 529kr/L. Nackdelen är även att det blir oljigt på väggarna, måste använda typ t-röd efteråt. Gick åt ca en liter till 4x2 meter. Nu återstår bara akterruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 17 Mars , 2014 LeFant Paint Remover ger inget oljigt kvar, men man måste tvätta ordentligt innan man målar. I mitt fall ska jag slipa så tvättningen behövs inte. Ska man måla eller limma direkt utan slipning så ska man ju ändå tvätta. Burken räcker nog till ca. 4 m2 med tjock bottenfärg i minst fem lager. Vikten på färgen jag skrapade bort i ett svep var som sagt ett kg på ett roder på en dryg m2. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 808 Postad 23 Mars , 2014 Så här såg skiten ut: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 808 Postad 23 Mars , 2014 Och så här blev resultatet, hela vägar och golv hade detta kontaktlim efter skrovisoleringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser