toaen 510 Postad 13 Mars , 2014 Jag skulle bara............ monterat en omkopplare för varvtalsreglering av ett värmeggregat och kopplat in en cirkulationspump på en befintlig strömbrytare. Båten är från 1979 och strömbrytarpanelen är ombyggd en gång sen dess. En salig röra med kabelhärvor. Insåg att det var lika bra att göra om den delen av elsystemet när jag ändå höll på. Nu till frågan När jag installerade autopilot för en del år sen la jag den på en säkring. Det innebr ju att autopiloten har ström och instrumentet lyser så länge förbrukningsb Funderar på om jag skulle lägga den över en strömbrytare på strömbrytarpanelen. Nackdelen är ju att man av misstag kan slå från strömbrytaren medans man seglar för autopilot. Idag brukar jag bryta strömmen (eg spänningen) till autopiloten på säkringen men det är ju lite bökigare. Hur skulle ni gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piloten 1 Postad 13 Mars , 2014 Jag skulle lagt den som en strömbrytare på panelen, kanske tillsammans med annan navutrustning. Om det är stor risk att man av misstag kommer åt strömbrytarna under segling så kanske detta är ett problem som inte enbart är orienterat till autopiloten utan även andra förbrukare. Det är ett problem som man kanske kan/bör gör något åt i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Mars , 2014 Risken för att man råkar stöta till strömbrytaren om man tex tappar balansen är näst intill obefintlig. Panelen sitter mycket skyddad. Det är väl mest om man skall stänga av nått annat och tar fel strömbrytare. Sen bör autopiloten ligga på egen säkring och därmed egen brytare. Autopiloten skall va och är avsäkrad 16 A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Mars , 2014 Ett trix om du väljer vipp-strömbrytare kan vara att såga av dess handtag så att bara nån dryg halvcentimeter återstår. Man får ta i litet extra och undviker nog också misstag om de andra brytarna inte är modifierade eller kanske är av nån helt annan sort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pjolle 9 Postad 13 Mars , 2014 Jag har gått i samma tankar nu i vinter och kommer nog lägga både autopilot och och plotter, som sitter oskyddade för regn i sittbrunnen, på min automatsäkringspanel. Har även funderat på att lägga dom på automatsäkringar som är snäppet lägre än deras huvudsäkrigar, så att automatsäkringen går först om instrumentens vattentäta skal inte håller vad de lovar. Nackdelen kan ju vara om autopiloten går för fulla muggar och utlöser säkringen pga hög strömförbrukning istället för kortslutning.. samma risk borde inte finnas för plottern. Har skrivit om eldragningen här. Det finns även strömbrytare med skyddskåpa som man fäller upp innan brytaren slås på/av.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 Mars , 2014 Jag gjorde som du i praktiken har redan: Satte strömmatningen till autopiloten på en egen dedikerad kabel via en hängsäkring från huvudbrytaren. Nu har ju jag en pilot som sitter på rorkulten och då ser jag inte riktigt nån vits med att gå via en strömbrytare. Autopiloten tar jag ju bort och stuvar undan efter avslutad seglats och då finns ju inget kvar att bryta strömmen till s.a.s. Du kanske har en rattpilot och då är den väl isf fast monterad? Då kan det ju bli ett annat läge men som sagt, jag ser ingen vits med gå via ytterligare en brytare om piloten endast sitter på plats när den används Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Mars , 2014 Säkringen i säkringspanelen är ju inte till för att avsäkra autopiloten i första hand utan för att skydda ledningen. Att ha en mindre säkring före en större är ju tvärtemot vad man brukar sträva efter. Automatsäkringen till min rattpilot (som killerboo antog) är på 16 A. Sen sitter det ett par finsäkringar i autopilotens styrbox. Fast jag har haft ett par rorkultspioter med fast instalerad manöverpanel, som var spänningsatt även om man tog bort styrdelen. Jag har ju aft kostrar och där är det unte enkelt att monterta vanliga autopiloter. Eftersom rodret ofta köker hamnar ofta fästet i närheten av där rorkulten sitter fast i rodret. Dvs nästan bakom båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pjolle 9 Postad 14 Mars , 2014 Aha okej, varför brukar man sträva efter det? Jag kanske borde tänka om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2014 Nu är jag ju yrkesskadad, men man brukar alltid eftersträva selektivitet. Dvs att skyddet närmast felstället löser ut först. I ett vanligt hus är det ju en fördel om säkringen för den gruppen som man får problem i löser ut för huvudsäkringen. Elverket vill ju att huvudsäkringen, tex vid överlast, löser före servisledningsäkringen - för att slippa onödiga utryckningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Mars , 2014 Förstår vad du far efter toaen… Kan du inte använda en av/på knapp som är lite skyddad? Tex dessa, som idéer bara: http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Tandningslas-25234/ http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Batterifranskiljare-25876/ Finns också kontakter med en lucka där du måste lyfta/skjuta luckan åt sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2014 Tack för alla svar Jag valde att lägga Autopiloten på en av de befintliga strömbrytarna som sitter närmast upp under däcket. Den borde va mer skyddad där. Har monterat en lysdiod på varje strömbrytare som lyser när brytarna är till. Pluss lite special för vissa lanternor och fläktstyrningen. Dessvärre tog arbetet stopp. Beställde 100 meter 2x2,5 mm2 förtent koppar"kabel" (sladd). Den va restad hos Watski. Får den förhoppningsvis i slutet av nästa vecka. Har börjat att klippa häcken och göra lite annat trädgårdsarbete hemma. Har dessvärre ingen bild på panelen mer än från baksidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser