Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Mauritx

Hur mycket är en Albin Vega värt? Prissättning!

Rekommendera Poster

Hej

 

Låt säga en Vega med nya Segel och motor

Autopilot, peke, kartplotter, badplattform, ny modernare bom med snabb

revsystem, men som inte har toalett med tank, ej kylskåp, och ej fyna dynor där inredningen känns som inte färdigställt och där det

inte har gjorts mycket utanpå vad det gäller gelcoaten, däcket mm?

 

Tack på förhand

 

MVH

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny motor, inombordare? Alltså ny, installerad 2013?

70-80 kanske? Om allt är i toppskick (inredning, skrov, tågvirke, block etc) vill säga

 

Däremot brukar "ny" motor ibland kunna betyda tio år gammal motor. Då är den inte ny, och frågan är om en tio år gammal modärn dieselmotor eller trettio år gammal stånka är att föredra att äga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... jämfört med vad? Värdet är ju vad någon vill betala...

Jag brukar bara summera allt som jag vill ha, kolla vad som finns redan och sedan vad det kostar att fixa. Det är den verkliga kostnaden för båten. En billig båt är ofta ganska dyr då?

Det som saknas på den båt du talar om kostar nog 35´- 50´ att fixa. Så frågan du måste ställa dig är om det är värt för DIG att lägga ut de pengar som du vill för att få det skick du önskar... Eller ur en framtida köpares synvinkel? Vad vill DE betala? 

Slog lite snabbt på blocket. Det finns i alla fall ett knappt 20-tal Vega till salu. Priser från 20´ upp till 120´ faktiskt men det sista är någon som satt i en helt ny motor och har kvitto på nästan 60´ vilket nog innebär att han/hon bara lagt på 60´ på båtens värde innan?

Men Vega är för många en kult-båt så det kanske håller andrahandsvärdet uppe?

Måste du ha en Vega? En annan kultbåt är IF. Det finns även där ett knappt 20-tal till salu idag på blocket. IF har inte inombordsmotor vilket antingen är en nackdel eller en fördel beroende på hur du resonerar ( bra med inombordare tills du måste byta den? ) Och priser som verkar lite lägre än Vega eller i vart fall ganska stabila runt 35-50´. Det bör väl också vara en genomsnittlig Vega-nivå tycker jag. Men allt beror på skicket.

Sedan finns det båtar som seglar lite bättre. Accent till exempel är ritad av en erkänt duktig konstruktör och seglar finfint. Sådan finns t.ex. för 85´ på blocket här i Stockholm. Om några år, kommer dina tilltänkta köpare att prioritera Vega eller en Accent? Och till vilket pris...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis, man får inte glömma att försäljningspriset på Blocket är en idé från en säljare. Inte det faktiska värdet. Att npgon vill ha 120 kkr för en med ny motor är ju som sagt inte säkert att man få det bara för man vill. För tio år sedan hade säljaren kunnat fått den summan kanske, men priserna har rasat på äldre och mindre familjeseglare de senaste åren, så det är nog ett önsketänkande att få ut den summan.

 

Dessutom ser inte världen ut så att man får igen alla nerlagda kronor, bara för att man har kvitto, något som säljaren förmodligen kommer att upptäcka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, håller helt med om det du säger... det var därför jag skrev att denna annonsör kanske hade lagt på motsvarande summa som motorn kostat? Det får man aldrig igen helt enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om vi tittar på samma annons för 120', men en motor från 2008 kan väl ändå inte anses vara ny? 6 år är rätt lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, ny motor... med en timmes gångtid? Ganska ny i min värld.

Men du menar att den skulle rostat eller förfarits hos generalagenten om det var en 2008:a som legat i lager och sedan installerats 2013? Ja, kanske om det är kall-lager och man inte fyllt på olja och kylvätska och fabriken helt glömde att spruta i transportoljan? Allt är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att svara på i kronor och ören.

Min Vega t.ex. är uppenbarligen, på marknaden, värd mindre än jag har som lägsta smärtgräns. Därför är den inte til salu längre.



Bestäm vad du är beredd att betala för din Vega med den utrsutningen och det skick du vill ha. Försök hitta något min/max-krav-värde. Sen är det väl bara att ställa frågan.

Viktigast är väl varför du köper båten.

Ska du ha den för din skull att använda eller som investering?

Kommer du ha båten länge?

Hur som helst så är det en otroligt rymlig och trevlig båt med massor av stuvutrymmen och som seglar bättre än sitt rykte.

Good luck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt sailguiden statistik ska vara medelpriset runt 57000SEK.  Man ser också att prisen har rasat det sista 10 år. 

I vilken fall som helst tror inte att många skulle vara bered att betala 100KSEK för en Vega eftersom man kan få ta på en scampi, ballad, murena (en 30 fotare) för runt 100KSEK. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart har priserna rasat. När jag köpte min Scampi kostade dom som var i hyggligt skick runt 180-220" och då hade priserna gått ner en del, et år senare hade dom gått ner 30% till.

På nåt sätt känns det som att förra säsongen nog var botten. DOm som varit "tvingade" att sälja har sålt och dom som väntat i många år har väntat klart. 

Intressant har väl historiskt sett varit att en båt egentligen aldrig tappat värdet.

Kostnaderna för den hobby, fritidssyssla, det är ligger ju inte i kapitalkostnaden men det är ju trevligt att man "bara deponerar" kapitalet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappat värde, nja... du glömmer bort inflationen som var runt 15% under under många år på 70-80-talet. Värdeminskningen har alltid funnits, fast den har inte synts i siffror.

 

Problemet är att många båtar är halvtaskigt underhållna. Om man tex tittar på den aktuella Vegans bilder (den med entimmes-motorn) så anar man att inredningen är rätt äcklig på bilderna. En åttametersbåt är ingen familjebåt längre, en sjumeters medioker seglare vill ingen ha alls. Jag tror priserna kommer fortsätta rasa på dessa, och att vissa måste bort från marknaden. För vem vill idag betala för en ful, trång, sjumeters dålig seglare med gamla segel och 40 år gamla dynor och sliten inredning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inflationen är ofta bortglömd, både när det gäller hur båtar håller värdet år efter år och i diskussioner om hur hutlöst det är att ta så mycket betalt för en så gammal båt som bara kostade 50 000:- kr för 40 år sedan.

Jag bifogar ett diagram som visar Vegans pris, fram till 1980 är det nypris och efter år 2000 är det begagnatpriser på Sailguide. 1980 kostade en ny Vega nära 400 000:- kr i dagens penningvärde.

Mackey

post-1126-0-26435700-1395401435_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEj det är klart att det finns inflation!

OCh om en VEga kostade 128"kr 1980 så motsvarar det ca 400"kr idag.

Kastar man bort den så har den kostat en tusing i månaden plus lika mycket i ränta kapitalmässigt.

Så "tappa i värde" var helt klart fel i sak. Priserna har inte rasat på lån sikt, skulle det vara. Många båtar har ju högre prislapp nu än när dom byggdes.



Det är väl bara öl och sprit på krogen och elektronik som relativt inflation gått ner rejält.

Bensin står sig.

Öl på krogen på tidiga 80-talet ca 3st för en vanlig dagslön efter skatt

Bensin ca 10liter för en hyfsat normal timlön före skatt

BEnsin håller måttet

Bira får man ju ungefär lika mycket för en timmes jobb, jämfört med en dags  jobb, i dagsläget.

Vad båtar och andra fordon och deras värde beträffar så är det väl som bostäder. Du betala ju för det du ska ha den till, vilken nytta/ glädje du får ut av den. Som investering är kanske bostad att föredra, som rekreation är det väl smaken som avgör.



Håller med om att det är dumt att betala lika mycket för en sunkig, dåligt underhållen med skabbig utrustning som för en med bra segel, väl underhållen och i bra skick.

Kan det finnas någon som i det fallet vill annorlunda?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - många säljare vill annorlunda. Det är de personerna som hävdar att marknaden är död, och att en tio år gammal motor och lika gamla segel är nya, och tror att de ska få jätte-massor för sin båt och sedan undrar varför ingen ringer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... det är lika bra att köpa en helt ny, då får man ju vad man betalar för =). inga låtsasvärderingar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor båt tappar mycket pengar i värde under årens lopp.

Liten båt tappar mindre pengar i värde under årens lopp.

Jag har i mitt arbete sett sunkiga båtar 5-10 år gamla. 

Också fint underhållna gamla båtar.

Att köpa båt med hjälp av näsan är inte så dumt.

Skicket är det som sätter priset, kalla det gärna bruksvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska göra ett tillägg på Caribic410.

Får man inte alltid vad man betalar för?

Oavsett vad man köper, allt från segel till dynor eller motor eller båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan alltid råka ut för minor. Minorna när man köper begagnat beror ju ofta på just det faktum att det är just begagnat, använt och därav slitet och trasigt just som följd av begagnandet.
Om man går på en mina beror ju på en massa olika saker, som i sig skulle ta en uppsats i anspråk.
Är man osäker på om man klarar av att göra en vettig bedömning på en begagnad pryl  och om osäkerheten grundar sig i själva skicket i förhållande till hur mycket och hur den varit begagnad. Då finns alternativet att köpa nytt kvar.
Köper du nytt faller ju risken för "begagnat-mina" man kanske får garanti osv.
Kvar finns "bara" dom minor som nyköp kan föra med sig, som i sig åxå tar en uppsats i anspråk.
Hyr båt så slipper man mycket risker.
Hyr den båten som du tänkt köpa. Jag är övertygad om att den som vill sälja kan tänka sig att hyra ut båten en period och dra av hyresbeloppet vid köp. Då har du ju fått en bra chans att testa om det är rätt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska göra ett tillägg på Caribic410.

Får man inte alltid vad man betalar för?

Oavsett vad man köper, allt från segel till dynor eller motor eller båt.

Jo viss får man väl egentligen alltid det man betalar för eftersom det ju sällan är så att man blir tvingad att köpa något och då finns det ju två parter som vid köptillfället är överens. Om ett förslag eller erbjudande är sådant att bara den ena accepterar så blir det ju ingen affär.

Sen kan det i efterhand dyka upp saker som gör att man tycker att man fått annat än man förväntat sig, både positivt och tvärt om.

Allt e relativt, sa den långskäggige flintskallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... det är lika bra att köpa en helt ny, då får man ju vad man betalar för =). inga låtsasvärderingar där.

Men om man nu vill ha en Vega så är det ju inte så lätt...

 

...eller om man nu har ca. 100 000:- kr för ett båtköp så får man ju inte mycket ny båt för de pengarna idag.

 

Om man kan tänka sig något annat än en Vega och att pengar inte är något problem att skaka fram så kan det ju vara tryggt att köpa en ny båt. Däremot får man inte vad man betalar för (bildligt tolkat) utan man får betala det säljaren vill ha för det man får även vid köp av ny båt.

 

Lite filosofiskt kanske, men sant.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja... det är lika bra att köpa en helt ny, då får man ju vad man betalar för =). inga låtsasvärderingar där.

Men om man nu vill ha en Vega så är det ju inte så lätt...

 

...eller om man nu har ca. 100 000:- kr för ett båtköp så får man ju inte mycket ny båt för de pengarna idag.

 

Om man kan tänka sig något annat än en Vega och att pengar inte är något problem att skaka fram så kan det ju vara tryggt att köpa en ny båt. Däremot får man inte vad man betalar för (bildligt tolkat) utan man får betala det säljaren vill ha för det man får även vid köp av ny båt.

 

Lite filosofiskt kanske, men sant.

 

Mackey

 

Nu fattar jag inte kopplingen.

Om du köper begagnat så måste du ju åxå betala såpass att säljaren blir nöjd?

Om säljaren inte av någon anledning blir tvingad att sälja pga. konkurs eller så.

Exakt så är det väl om du köper nytt åxå.

Filosofiskt ja... Frågan från början var väl typ. "vad ska en.... kosta"

Vad saker kostar beror väl alltid på vad den som köper är beredd att betala och vad säljare är beredd att "släppa" för. Oavsett om varan e ny eller gammal.

Ta konst t.ex. där en ny kostar vad duken, färgen, penslar och tiden för att göra målningnen. Vad kostar samma tavla när den är BEGAGNAD??

=)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden har ju blivit lite trasslig.

Det jag kanske menar - vet inte riktigt, därför kommentaren om filosofiskt... - är att det blir en låtsasvärdering även när man köper nytt.

 

Det är ju fortfarande säljaren som hittar på hur mycket han eller hon är beredd att släppa båten för precis som alla säger. Det behöver ju inte alls ha med vad det kostar att tillverka båten att göra eller hur mycket den faktiskt är värd, utan var säljaren tror att smärtgränsen för vad det går att få ut för båten ligger.

Samma resonemang som vid affärer med begagnade båtar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det korta svaret är väl eg vad Mackey lindade in i sitt senaste inlägg: Värdet är relativt.

 

Vegan är väl precis som en Comfortina, Maxi, Bavaria eller vilken båt/bil som helst värd exakt vad köparen är villig att betala. Om utgångspriset är vettigt eller inte har ju inte så mycket med det faktiska värdet/slutpriset att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...