Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
piraya2

Bryggbåt/flotte m pontoner

Rekommendera Poster

Hej, har köpt pontoner från Pollyflyt och ska bygga mig en brygga/bryggbåt på 5*3 meter. Den ska ligga i en insjö. 

Är det rimligt att driva en sådan med elmotor och hur kraftig motor bör man i så fall ha?

Fundering två: Det logiska är ju att ha motorn längst bak på klassiskt vis men skulle man kunna ha den i mitten om man gör hål med motorbalk och allt? Tänkte att man i så fall skulle kunna gömma motorn bättre genom att t ex ställa möblerna över när den inte används. Synpunkter på det? Hur skulle den bli att köra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant, nej dylika farkoster går tungt, stort vindfång.

Motorn i mitten kommer att göra flytetyget extremt svårmanovererat.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, hade just fått mail från tillverkaren som menar att det ska gå bra. Pontonerna är spetsiga och det kommer inte bli några heltäckande staket runt.

Hur svårmanövrerad petar vi? Den ska användas i en sjö med knappt någon trafik alls och där den ska angöras vid vår tomt är det också fritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok var för snabb tänkte en flotte med en stuga på, när du pratade om att gömma motorn under möbler.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elsnurror brukar vara ganska svaga, en “biltemasnurra” är på ca 0,5hkr. Så länge det inte blåser  för mycket så går det säkert bra. Skrovet är ju lättdrivet. Hur bra det fungerar i verkligheten är svårt att säga. Försök låna en snurra och prova! Men iden är kul, det borde gå att göra ett tak med solpaneler så att batterierna hålls väl laddade.

Visst kan man ha motorn mitt på båten, problemet är att båten kommer att ha svårt att svänga och måste troligen förses med ett roder i aktern. Men å andra sidan, vrider man snurran 90gr så kan man förflytta sig i sidled. Experimentet jag skulle vilja göra är två elsnurror, en varje akter (eller för) hörn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är att den ska bara funka som en brygga med möjlighet att åka ut med ibland. Inga direkt långa turer.

Sedan kom jag på att jag har en sån där hörnsoffa i plastrotting som ska stå på den och då föddes tanken på att man kanske kunde ha motorn under det lilla bordet som hör till.

Ska bli riktigt kul att bygga. Tänkte att den skulle bli tre gånger fem meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, kom ju på att jag glömt uppdatera. Så här ser bygget ut nu. Måste säga att det verkligen var lättbyggt. Den blev 3 gånger 5 meter och byggdes lätt på en helg.

post-92096-0-45233500-1402708763_thumb.jpg

post-92096-0-54789200-1402708778_thumb.jpg

post-92096-0-58229700-1402708874_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är den testad också. Med en lågpriselmotor på 54lbs så håller jag två knop på läge tre. Vrider jag upp till högsta (fem) så når jag ca 2,7 knop… Så inget man drar vattenskidor med men den nästan ljudlösa färden kompenserar gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Grattis, ser riktigt trevligt ut.

När jag blir "gammal" å inte kan segla skall jag bygga en likadan å smocka upp en liten röd stuga med vita knutar på den.

En 20 hästars diesel i baken å ståhöjd i duschen å sedan kan man läsa en god bok medan landskapet glider förbi i 2 knop.

Skitväder å motvind? Tja då ligger man för ankare som vanligt, kvar i viken i lä.

Gott om plats för både rent vatten å avfall samt stort pentry å riktiga sängar.

Ingen båt---nä...men man kommer ut på sjön å har det gott. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går visst att åka vattenskidor efter den, det beror bara på hur stora skidorna är!

Kul projekt och att det funkar med elmotorn. Gissar att du ligger runt 50A? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en fabriksny "noname"-motor på Tradera. Betalade en tusenlapp för 54lbs. Är faktiskt lite förvånad över hur länge batteriet ändå räcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en fabriksny "noname"-motor på Tradera. Betalade en tusenlapp för 54lbs. Är faktiskt lite förvånad över hur länge batteriet ändå räcker.

Biltema tar 2500 för en lika stor så grattis!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...