Linkin603 1 Postad 12 Mars , 2014 Det är så att jag köpte en Micore 500 CC nu under vintern och satte på min Evinrude 60 hk e-tec som jag köpte i slutet av sommaren. Nu idag så var jag ute och testade ett par timmar då jag inte haft någon möjlighet att se hur dem går i vattnet med den motorn, vid WOT så ligger jag på 5300rpm när jag är SJÄLV i båten med 30L soppa. (specs säger 5500-6000rpm) Idag har jag en vanlig alu-propp 13.25x17", bör jag gå ner eller stanna kvar i pitch om jag byter till stålpropp t.ex? :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 12 Mars , 2014 Tror inte du har någon större nytta av en stålpropeller på en så liten motor, den kostar mycket mer samt du riskerar större skador vid ev grundkörning. Du borde behöva gå ner minst 2'' i stigningen (beroende vilka propellerstorlekar finns att tillgå). Ta en propellet på öppet köp så att du kan byta om det fortfarande är fel varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 12 Mars , 2014 Prata med Göran på Drev.se . Han hjälpte mig blev jätte nöjd . Mvh Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 12 Mars , 2014 Tack för svaren, ska åka ut till firman där jag köpte motorn. Dem kunde låna ut en med 15" stigning i alu och en 17" stål, får se om de blir nån skillnad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 12 Mars , 2014 Kanske en skröna, men den säger att på fabriksnya e-tec så är effekten nedställd de första timmarna. Dvs att varvtalet/effekten kommer att öka i så fall efter ett antal timmars "inkörning". Oavsett om detta är sant eller ej, så bör du välja en propeller där toppvarvet bör ligga på ca 5800 vid sådan lätt last som du beskriver. Är motorn hissad/monterat på ett optimalt sätt? Är du van att köra en planande båt med trimfunktion så du har trimmat ut motorn optimalt när du gjorde dina tester? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 13 Mars , 2014 Det är så att jag kört en del med den motorn, hade den på en annan båt innan och då låg varvtalet på 5850 vid WOT från att jag köpte den. Kollade mer nogrannt idag när jag var ute och det första jag la märke till att antikvaitationsplattan inte låg helt synlig ovanför vattenytan vid 50% uttrimmning. (Den optimala trimningen just nu) Var dessutom en passagerare till när jag var ute idag och då kom jag som mest upp i 5200rpm. videoklipp i slowmotion med 50% trim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 14 Mars , 2014 Kundedu mäta toppfarten, och i så fall vad blev den? Min erfarenhet ät att en 5-meters båt med 60 hk borde nå knappt 30 knop med 2 personers last. Men varvar motorn inte mer än 5200, får du inte ut motorns fulla effekt. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 14 Mars , 2014 Med 2 pers var toppfarten 29 knop @ 5200rpm Ensam i båten med 30L soppa var toppfarten nästan 32knop @ 5300rpm Antikavitations plattan är inte helt synlig heller såg jag så det bör göra ett par rpm's skillnad tycker jag. Har trimmat ut motorn ca 50% där. Video i slowmotion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasorebro 2 Postad 14 Mars , 2014 Har en HR 440sc med e-tec 50 som hade kom upp i 5200-5300 varv med samma propeller som du har på din. Böt till en fyrbladig 13 tums Solas med en stigning på 15 tum. Nu kommer jag upp i 5900 varv. Tappade en knop på toppen men vilken acceleration. Helt otroligt grepp i vattnet och planingströskeln är bortblåst. Låter som den skulle vara rätt för din båt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser