rudstrom 0 Postad 15 Mars , 2005 är på gång att köpa en sweden yachts 36 från mitten av 80-talet! är det något man ska tänka på förutom teakdecket (bra Skick). är också intres av vilken prisnivå ungefärligt dom ligger på och hur attraktiva dom är på andrahandsmarknaden, samt för o nackdelar rent generellt får denna modell. tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst /Pelle Svarslös Postad 17 Mars , 2005 En helt fantastisk båt! Seglade en för 10 år sedan. En 7-tons båt livlig som en jolle. Storskotet bör vara på skena i sittbrunnen för vettig kontroll. Den grunda sittbrunnen är perfekt för aktiv segling, men kan kännas lite oskyddad i hamn. Allt är väl dimensionerat och av högsta kvalitet, men tung båt och mycket segel kräver starka armar. Ett djupgående på dryga 2 m kräver viss planering... Rymlig inredning med underbart hantverk. En fantastisk bobåt. Min absoluta drömbåt, men tyvärr alltför dyr. Snegla på 340:an, den kan nog vara ett vettigt alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 17 Mars , 2005 Har du kollat komentarerna om båten på http://www.sailguide.com/ Det fins 2 st ägar kommentarer som behandlar för och nackdelar om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rudstrom 0 Postad 17 Mars , 2005 jag tatckar för dessa inlägg..så nu är det bara att gräva djupt i börsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fagelbla 0 Postad 18 Mars , 2005 Hej! Har en vän som har haft både en 340 och en 38:a och jag har seglat med dem båda flera gånger. Kan bara instämma i det som sagts ovan, att de är båda fantastiskt livliga och snabba seglare byggda i högsta kvalitet och god komfort. Min kompis hade en del pyssel med dels teaken och med värmeaggregaten som nog var orginal om jag minns rätt. Därtill var det en dyr historia med seglen, men det är det ju alltid om de har några år på nacken och är sådär på gränsen till förgamla. En egenhet som jag kommer ihåg var att de båda hade en egenhet att vara förvånande lättbroachade. Kom det en tryckare så var ibland det korta men djupa rodret inte fullt tillräckligt. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Gräsbeck Postad 6 April , 2005 Hej, Gratulerar till gott val. SY 36 är ju Sveriges svar till Swan. Båten är av bästa kavlitet och konstruktion. Visserligen skulle man idag bygga in två akterhytter (2*2 personer) men om du inte behöver är stadard layouten lyxig (du kan ju bygga om, öppna dörr till pentryt). Salongen är enorm, rymmer 10 personer på grogg med tilltugg. Sittbrunnens ryggstöd är lite låga och obekvämä. Träarbetet gediget. Priset ligger i Finland/Europa på 120.000 eur. Seglar bra och tål hårt väder, Stor genua kanske lite jobbig på långa kryssar, men denhär båten kryssar man gärna tack vare bra fart och litren avdrift (2,05 djup). En 80-talsbåt behöver nog säkert lite ny teknik småningom (motor, mätare, kyl, värmare) räkna med dom kostnaderna .Själv har jag en 85a och nu bytt ut allting utom VDO mätarna som förefaller eviga. Hälsningar Sy Svea - Helsingfors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 13 April , 2005 Har seglat en 38a, från 1986. Det största problemet var vattenintag via däck, samt motor läckage.. Var noga med att kolla däcket , antingen får man nåta om eller så får man lägga ett nytt, inte billigt men lönsamt i längden om man har tänkt att ha båten i några år, minst 3-4 mm är ok för något år framöver. Motorn är ett kapitel för sig ,kolla upp att den är i ett gott skick. Det finns faktiskt ett billigare sätt att få ett nytt teakdäck via experter utan att anlita de dyrare varven. Mina erfarenheter baserar sig från en 38a, men är ägare till en Comfort 34a där jag har gjort både motorbyte och nytt teakdäck utan att ångra, båten är som ny. Jag menar givetvis att nyrestaureringen på Comforten har varit till det bästa. Mvh/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Gräsbeck Postad 20 April , 2005 Teakdäcket är ju Sweden Yachts varumärke. Urspruglig tjocklek 12mmm (dagens båtar har c 8mm) både limmat och skruvat. Om det börjat läcka har den nog misshandlats rätt så ordentligt. Eller så har den tillbringat flera år i Medelhavet/Karibien utan normal skötsel. Det är normalt att teakpluggarna på skruvarna ploppar upp och skall då ersättas. Eventuellt måste man dra till skruven lite och tätä med lämplig massa/lim. Omnåtning är tidsödande eller dyrt men lönar sig om nåtarna börjar stå upp (teaken nersliten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser