Amanda31 21 Postad 11 Mars , 2014 Både teak och mahogny blir ju rätt dyrt om man ska göra större kompletteringar eller renoveringar i inredningen. Vad vet ni om alternativa träslag med liknande utseende och egenskaper som lämpar sig för marin inredning? Erlandson trade säljer exvis Ramin. (Är dock osäker på om det blir billigare...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 12 Mars , 2014 Meranti är ganska lik mahogny , men är nog ganska svår att få tag på, (sök hos företag som tillverkar faner) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 Mars , 2014 Lauan eller meranti finns ofta hos lokala byggvaruhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Mars , 2014 Kanske inte fullt ut så dyrt som mahogny eller teak, och nu menar jag riktig, inga ersättningsträ som det finns massor av. Men det kommer definitivt att se billigt ut! Rami skulle jag närmast jämföra med Koto, som ni säkert sett på fanerade innerdörrar i de flesta lägenheter från 60/70 talet, lite svagt gulaktigt med en enhetlig struktur, rami förekommer även som skaft på verktyg som brukar komma från sydostasien, bara så ni ska få en hum om hur rami ser ut. Det förekommer endel variationer på utseendet då rami är ett handelsnamn på diverse lövträd förekommande i sydostasien. Liksom de "mahognysorter" som tidigare nämts här i tråden vilka brukar få namn efter utskeppningshamnen i syd och mellanamerika. Ett litet tipps om det är någon mindre bit mahogny som ni behöver, titta runt på upplagsplatsen brukar ligga durkar i fin mahogny i sopkontejnern ibland, eller kastad i någon skräphög i närheten. Vill ska man renovera/bygga om varför inte göra som görs ofta i USA, måla inredningen vit, och behåll lite lister lackade, jag tycker att det är snyggt, och lyser upp en annars ganska mörk och murrig båt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 12 Mars , 2014 Bra tips, men jag behöver inte byta ut inrdeningen (alternativt måla vit) utan jag behöver komplettera med hyllor och lister i förpik och akterruff som är mycket sparsamt inredda, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser