Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
riny

Oxiderad Buster

Rekommendera Poster

Har skaffat mig en gammal Buster som har ca 25 år på nacken. Den tidigare ägaren har tagit bort orginaldekalerna och satt dit nya.

Där orginal delkalerna suttit har inte aluminiumen oxiderat eftersom det inte kommit i kontakt med luft och vatten på samma sätt som den fria ytan.

Nu funderar jag på att snygga till sidorna så de blir i samma skick som där dekalerna suttit.

Är det möjligt? Hur bör jag gå tillväga?

Slipa?

Polera?

Använda syror?

Rönnqvist båttvätt?

Någon som har erfarenheter av liknande åtgärder?

Tacksam för alla ideér och tankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På oxiderade aluminiummaster brukar man stryka och polera in paraffinolja. Med tanke på att det räcker med några tior till hela båten kan det kanske vara värt att testa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

hej,

jag har två Bustrar en R från -83 och en XS från 2011, bägge är matta av oxid.

jag tror oxiden är gynsamm för att hindra syret från att komma i kontakt med aluminiumet.

I vilket fall så har båtarna bara bara oxiderat till en viss gräns, jag tror inte dom går att få blanka som t e x ett rostfritt kylskåp.

Det är lite bruks finish över dom, på gott och ont.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

oj, förlåt.

jag missförstod dig, du vill bara ha bort konturerna av gamla emblem.

skotchbrite och autosol kanske?

i vilket fall, så bortse från mitt tidigare inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, slipa inte i onödan utan bevara oxiden och vänj dig vid anblicken. Varför göra skrovet tunnare med polerande och samtidigt tillfälligt sabba det skyddande oxidlagret, tar tid och ännu mer av-ätet alumaterial för att på naturlig väg återuppbygga det goa oxidskyddets tjocklek. Hellre lägga på nåt skyddsmedel än att slipa bort skrovtjocklek. Typ så? ;)

Googlade oxidens skyddande egenskaper enligt DESSA söktermer och ingen tycks väl tvivla på att oxiden är av godo?
Knappast den HÄR sajten iaf. [Peter_K:s förslag angående parafinolja verkar bra, skyddseffekten varar nog max nån månad efter sjösättning men det är ju inte illa med tanke på hur lätt det är att applicera (läs slafsa på rikligt med en trasa) och den ringa kostnaden. Haha, blir i.a.f. superblankt på min eloxerade gyllengula segelbåtsmast ett tag efter sjösättning (men masten blir hal som en ål, så seglare rekommenderas att gnidtorka bort överflöd inför mastresning - till skillnad mot hösten då överflödsoljan kan få verka ostört i mastskjulet). Råkar f.ö. själv använda DENNA färdiggjorda oljeblandning från Hempel. Misstänker att det är en skitbillig blandning av parafin och fotogen, men en flaska räcker tio år eller mer i mitt fall så varför bry sig. Ps. "eloxerad" betyder väl f.ö. "avsiktligt el-oxiderad", sagt bara för att ytterligare framhäva oxidens skyddsverkan. ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta en kommentar på vad du skriver, "till skillnad mot hösten då överflödsoljan kan få verka ostört i mastskjulet". Min egen erfarenhet av det är droppar av bruna fläckar från master som ligger ovanför min i ställaget. Ett satans otyg att smörja in sin mast utan att bry sig om andras master som blir nerfläckade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pseudonym: Har aldrig märkt av sådana problem, lägger alltså på oljan helt tunt med trasa. På hösten eftergnider jag inte med en torr trasa till skillnad mot på våren. Kanske har du båtgrannar som gör på nåt annat sätt, kanske slafsar på med pensel så olja samlas i spalter och håligheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...