Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
tobbe52

Salongstaksbygge

Rekommendera Poster

Hej igen!

Ja tiden går och inte mycket blir som man har tänkt sig. Vi köpte vår båt i augusti och hade tänkt ha den kvar på platsen hon låg. Alteftersom dagarna gick och den torra sommaren blev allt blötare så kom diverse problem i dagen. Delvis på vår okunnighet och på andras klantiga arbete. Däcken och taken var plastade men när blötan kom så kom bristerna fram. Anslutningarna mot sargerna var under all kritik och vi fann röta i taket, underkant framruteram och underkant hörnstolpar. Nya beslut togs, vi tidigarela båthusbygget och körde isället hem båten. Detta medförde en del extraarbete så själva båtrenoveringen blev förskjuten. Men efter nyår så revs taket bort och nu börjar funderingarna, hur gå vidare? Vi har besökt båtmässorna i Göteborg och Stockholm och fått lite tips av varierande slag. Det gamla taket var 12 mm plyfa på ekbalkar c/c 430. Vi fick tips om att istället lägga 2 st 6 mm och epoxi limma dessa mot balkar och mot varandra. Funderingar finns även om ett från insidan sett ribbat  lite ljusare tak. Ett sådant brukar enligt mässtips dukas men hur ställer det sig hållbarhetsmässigt. Taket är såpass stort att det används att sitta och gå på. Färgen på taket ska även i fortsättningen vara vitt. Epoxibehandlat tak bemöttes med allt från absolut till absolut inte. Vi dras nog mer till det traditionella byggandet. Vi har mer funderingar i samband med detta arbete men det kommer säkert upp under trådens gång. Hoppas på lite ideer från folk med egna erfarenheter av liknande jobb. Tills dess ,ha en bra dag.

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt inlägg ger entligen fler frågor än tänkbara svar.

Vad är en båt!?

Dvs vad är det för båt du har köpt?

Vad är det som du har tänkt göra med den?

och framför allt

Har du några bilder på båten? och hur det ser ut idag.

Det går visserligen bara att lägga in en bild i varje inlägg, men man kan gora många inlägg.

Det finns som sagt många lösningar på de flesta problem.

Det gäller ju bara att välja det som passar en själv bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ibland blir det inte som man tänkt sig.Det här började som en fråga om inredningsbyte och ev träslag till detta  och där kom bakgrunden till allt. Detta hamnade tyvärr i en ny tråd,bristande vana från mig kanske men en snabb repris kommer här. Båten, en Otterbäckensnipa, 9,3x3,3 m,klinkbyggd lärk på ekspant med en mahognyöverbyggnad. Stuvutrymme och bäddplats för två i förpiken, därefter en salong och vidare ett doghouse med styrplats och pentry och en  toa med ingång från den aktre sittbrunnen. Båten byggd 1982 och i bra skick förutom de förut nämda skadorna. Inredningen i doghouset ska göras om men detta får flyttas till nästa år. Efter en veckas renskrapning  invändigt från gammal skit ska den linoljas med rå linolja och sedan ett par lager kokt. Jag vill dock ha det mesta av grovjobbet med taket gjort först.Överbyggnaden var ochså brunlaserad på utsidan (helgerån på mahogny) men denna är lätt att skrapa bort.

Vi som äger båten bor i Värmland och den kommer de första åren att ligga i sjösystemen runt Dalslands kanal.

Bilder kommer när jag satt mig in i hur jag  gör. Man tillhör ju den förlorade generationen så det tar sin lilla tid.

Så nu vet du lite mer om läget....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller bilder så är det egentligen ganska enkelt.

Har du en digital Kamera?

När du har "tankat ner" bilderna till datorn gör du dem mindre. I orginalstorlek är de för stora att lägga in på MG

Beukr göra dem 800x600 pixlar. Då blir de runt 100 Kbytes. Det fungerar alltid. Är bilden för stor går det inte all ladda upp. Dvs det händer ingenting.

Jag använder mig av ett program som heter Photo ELF. Det tycker jag är lättast av de jag provat.

Kan laddas ner för att använda gratis i en månad på prov 

http://www.photoelf.com/download/download.shtml

Sen finns det ju program som är helt gratis tex.

http://xnview.se.malavida.com/d567-ladda-ner-windows

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaens tips är som oftast klandeerfria, men här har jag en liten detalj att invända emot. Eftersom bilderna numer är kvadratiska, satsa istället på bilder som är 800x800.

Det går också att ladda upp direkt från mobilen, men då måste bilderna vara "liggande", annars kan de lätt hamna på fel ledd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade kameran och där finns ett läge för " litet format för epostbilagor". Skulle det kunna funka tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du tidigare haft ett tak i 12 m/m plyfa ser jag ingen anledning att lägga 2 st. 6 m/m den metoden passar om det gäller dubbelkrökta ytor, då det är lite lättare att få två tunnare skivor att forma sig. Detta kan du som tidigare plasta med polyester eller epoxy och någon matta eller väv, och måla med någon lämplig färg

Alternativ 2 är att lägga ett tak av spontad gran som du fräser en pärla på och målar vit, även detta kan du plasta som ovan, men du lutade lite åt det traditionella hållet vill jag minnas, så detta kan du med fördel duka med en traditionell däcksduk men glöm inte oceanpappen under duken, några lager spännlack och linoljefärg i lämplig kulör. på min förra båt låg ett sådant rufftak i 30 år då jag bytte det efter en malör med ett ankare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du tidigare haft ett tak i 12 m/m plyfa ser jag ingen anledning att lägga 2 st. 6 m/m den metoden passar om det gäller dubbelkrökta ytor, då det är lite lättare att få två tunnare skivor att forma sig. Detta kan du som tidigare plasta med polyester eller epoxy och någon matta eller väv, och måla med någon lämplig färg

Alternativ 2 är att lägga ett tak av spontad gran som du fräser en pärla på och målar vit, även detta kan du plasta som ovan, men du lutade lite åt det traditionella hållet vill jag minnas, så detta kan du med fördel duka med en traditionell däcksduk men glöm inte oceanpappen under duken, några lager spännlack och linoljefärg i lämplig kulör. på min förra båt låg ett sådant rufftak i 30 år då jag bytte det efter en malör med ett ankare.

 

Kalle

Hej igen!

Tack för det svaret. En liten undran bara. Då takbalkarna ligger på c/c 430 mm bör väl panelen vara skapligt tjock. Är det istället en framkomlig väg att först lägga ett tunnare ribbtak och sedan en 12 mm plyfa uppepå detta. Om detta skulle funka är det då lämpligt att limma och skruva hela kakan eller räcker det att skruva plyfan genom ribborna  och ner i balkarna. Man skulle ju på detta vis få en slätare yta på ovansidan. Är det sedan lämpligt att duka en sådan eller är det bäst att måla. En annan fundering, det blir ju en längsskarv på skivorna. Hur gör man bäst för att få den tät och snygg? Det fanns en lite mindre tacklucka på gångjärn i det gamla taket och det finns en tanke om att ha kvar en, men då helst en skjutlucka. Är det svårt att få denna tät mot taket vid en ev dukning?  Har tittat i Thomas Larssons bok och sett en variant på luckkonstruktion men fler ideer mottas gärna. Ja som ni ser , frågor finns och det kommer säkert fler. En till redan nu, vilken kvalitet på plyfan rekomenderas? Ha en bra dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej igen!

Tack för det svaret. En liten undran bara. Då takbalkarna ligger på c/c 430 mm bör väl panelen vara skapligt tjock. Är det istället en framkomlig väg att först lägga ett tunnare ribbtak och sedan en 12 mm plyfa uppepå detta. Om detta skulle funka är det då lämpligt att limma och skruva hela kakan eller räcker det att skruva plyfan genom ribborna  och ner i balkarna. Man skulle ju på detta vis få en slätare yta på ovansidan. Är det sedan lämpligt att duka en sådan eller är det bäst att måla. En annan fundering, det blir ju en längsskarv på skivorna. Hur gör man bäst för att få den tät och snygg? Det fanns en lite mindre tacklucka på gångjärn i det gamla taket och det finns en tanke om att ha kvar en, men då helst en skjutlucka. Är det svårt att få denna tät mot taket vid en ev dukning?  Har tittat i Thomas Larssons bok och sett en variant på luckkonstruktion men fler ideer mottas gärna. Ja som ni ser , frågor finns och det kommer säkert fler. En till redan nu, vilken kvalitet på plyfan rekomenderas? Ha en bra dag!

 

 

Jag är ju lite tjatig med det där med bilder och mått. 

 

är ruffraket bautastort som du skall bygga?

 

Längd och bredd?

 

Det jag skriver är mina spontana tankar.

 

Om du skall lägga panel under plyfan så är det väl enbart för utseendets skull. Furupanel

 

Det måste ju va ett väldigt stort rufftak om inte en 12 mm plyfaskiva skulle va tillräckligt för bärighet och hållfasthet. Att lägga 2x6 mm är kanske inte så dumt om rufftaket kröker mycket. En 12 mm skiva kröker du inte hur som helst. Limmar du då mellan skivorna så får du ju en typ av lamellimning som ju i sig ökar styrkan.

 

Sen är det väl inte praktiskt att lägga hur tunna ribbor som helst. Nånstans 8-12 mm kanske. Fast lägger du bara panel och lägger duk ovanpå måste de ju va tjockare. 22 mm kanske? (hyvlad 1 tum)

 

Men du måste nog fästa ribborna i däcksbalkarna, så att de ligger kvar medans du jobbar. 

 

Små rostfria spik, eller om vi skall svära i kyrkan - galvade dyckert. Såg att det fanns 25 mm när jag googlade hastigt, men jag har faktiskt kortare hemma. 12 mm tror jag, så det borde finnas ca 18 mm.

 

Skulle jag gjort på det viset hade jag nog limmat plyfaskivan mot panelen med polyuretanlim http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/ytbehandling-lim/lim/cascol-polyuretanlim-pid1570.

 

Det är väl kanske inget jag använder normalt, men det är vattenfast och skummar och fyller ev hålrum som bildas. 

 

Däcksbalkarna skulle jag lamellimmat av tunnare ribbor. Ger mycket större styrka än om man sågar ur en hel träbit.

 

Tidigare var jag "träskalle" men jag har ju med åren mer och mer blivit "plastgubbe", Så jag hade nog byggt ett nytt rufftak i sandvich/glasfiberlaminat. Fast det är nog ett "helgrån" på en träbåt - förstås. :wacko:  

 

Det där med längsskarven. Lägger du en 12 mm skiva kan du kanske skara skivan halvt i halvt om du vill undvika rörelser i fogen. Lägger du två skivor på 6 mm så förskjuter du skarvarna. Hel skiva plus en stump och nästa lager en stump plus en skiva. Polyuretanlim emellan. Skruvar sista skivan ordentligt. spcklar de försänkta skruvskallarna med epoxyspackel och sen ett par lager 300 gramsväv i epoxy (Bitema)

 

Man kan ju alltid spåna när man inte behöver ta nåt ansvar för jobbet.  ;)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då du tidigare haft ett tak i 12 m/m plyfa ser jag ingen anledning att lägga 2 st. 6 m/m den metoden passar om det gäller dubbelkrökta ytor, då det är lite lättare att få två tunnare skivor att forma sig. Detta kan du som tidigare plasta med polyester eller epoxy och någon matta eller väv, och måla med någon lämplig färg

Alternativ 2 är att lägga ett tak av spontad gran som du fräser en pärla på och målar vit, även detta kan du plasta som ovan, men du lutade lite åt det traditionella hållet vill jag minnas, så detta kan du med fördel duka med en traditionell däcksduk men glöm inte oceanpappen under duken, några lager spännlack och linoljefärg i lämplig kulör. på min förra båt låg ett sådant rufftak i 30 år då jag bytte det efter en malör med ett ankare.

 

Kalle

Hej igen!

Tack för det svaret. En liten undran bara. Då takbalkarna ligger på c/c 430 mm bör väl panelen vara skapligt tjock. Är det istället en framkomlig väg att först lägga ett tunnare ribbtak och sedan en 12 mm plyfa uppepå detta. Om detta skulle funka är det då lämpligt att limma och skruva hela kakan eller räcker det att skruva plyfan genom ribborna  och ner i balkarna. Man skulle ju på detta vis få en slätare yta på ovansidan. Är det sedan lämpligt att duka en sådan eller är det bäst att måla. En annan fundering, det blir ju en längsskarv på skivorna. Hur gör man bäst för att få den tät och snygg? Det fanns en lite mindre tacklucka på gångjärn i det gamla taket och det finns en tanke om att ha kvar en, men då helst en skjutlucka. Är det svårt att få denna tät mot taket vid en ev dukning?  Har tittat i Thomas Larssons bok och sett en variant på luckkonstruktion men fler ideer mottas gärna. Ja som ni ser , frågor finns och det kommer säkert fler. En till redan nu, vilken kvalitet på plyfan rekomenderas? Ha en bra dag!

 

Ok ska försöka få med så mycket jag kan bidraga med.

Beträffande val av material till taket, du får nog bestämma dig för antingen plywood eller masivträ, då de har olika egenskaper som inte samverkar vid fukt torka och värme.

c/c 430 bör räcka till vilken metod du än väljer och en tjocklek som tidigare på 12 mm är tillräcklig.

Bara färg som ytbehandling vill jag inte rekommendera, utan den ska kombineras med endera glasfibermatta/duk och polyester eller epoxy eller traditionell däcksduk. Skarven mellan skivorna spacklas innan vald ytbeläggning.

Ja det blir ju alltid lite "pilligare" att få tätt och snyggt runt luckor. Gångjärnsluckor är betydligt lättare att få till, skjutluckor kräver mer av sin man.

Kvalite på plywood, enligt mitt svar innan så ska den vara av ett material som funka att måla på på undersidan,som gabon, sapeli  eller liknande om du vill ha taket vitt på undersidan. Du behöver inte köpa marinplywood, då all ply idag är limmad med vattenfast lim.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej igen!

Tack för det svaret. En liten undran bara. Då takbalkarna ligger på c/c 430 mm bör väl panelen vara skapligt tjock. Är det istället en framkomlig väg att först lägga ett tunnare ribbtak och sedan en 12 mm plyfa uppepå detta. Om detta skulle funka är det då lämpligt att limma och skruva hela kakan eller räcker det att skruva plyfan genom ribborna  och ner i balkarna. Man skulle ju på detta vis få en slätare yta på ovansidan. Är det sedan lämpligt att duka en sådan eller är det bäst att måla. En annan fundering, det blir ju en längsskarv på skivorna. Hur gör man bäst för att få den tät och snygg? Det fanns en lite mindre tacklucka på gångjärn i det gamla taket och det finns en tanke om att ha kvar en, men då helst en skjutlucka. Är det svårt att få denna tät mot taket vid en ev dukning?  Har tittat i Thomas Larssons bok och sett en variant på luckkonstruktion men fler ideer mottas gärna. Ja som ni ser , frågor finns och det kommer säkert fler. En till redan nu, vilken kvalitet på plyfan rekomenderas? Ha en bra dag!

 

 

Jag är ju lite tjatig med det där med bilder och mått. 

 

är ruffraket bautastort som du skall bygga?

 

Längd och bredd?

 

Det jag skriver är mina spontana tankar.

 

Om du skall lägga panel under plyfan så är det väl enbart för utseendets skull. Furupanel

 

Det måste ju va ett väldigt stort rufftak om inte en 12 mm plyfaskiva skulle va tillräckligt för bärighet och hållfasthet. Att lägga 2x6 mm är kanske inte så dumt om rufftaket kröker mycket. En 12 mm skiva kröker du inte hur som helst. Limmar du då mellan skivorna så får du ju en typ av lamellimning som ju i sig ökar styrkan.

 

Sen är det väl inte praktiskt att lägga hur tunna ribbor som helst. Nånstans 8-12 mm kanske. Fast lägger du bara panel och lägger duk ovanpå måste de ju va tjockare. 22 mm kanske? (hyvlad 1 tum)

 

Men du måste nog fästa ribborna i däcksbalkarna, så att de ligger kvar medans du jobbar. 

 

Små rostfria spik, eller om vi skall svära i kyrkan - galvade dyckert. Såg att det fanns 25 mm när jag googlade hastigt, men jag har faktiskt kortare hemma. 12 mm tror jag, så det borde finnas ca 18 mm.

 

Skulle jag gjort på det viset hade jag nog limmat plyfaskivan mot panelen med polyuretanlim http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/ytbehandling-lim/lim/cascol-polyuretanlim-pid1570.

 

Det är väl kanske inget jag använder normalt, men det är vattenfast och skummar och fyller ev hålrum som bildas. 

 

Däcksbalkarna skulle jag lamellimmat av tunnare ribbor. Ger mycket större styrka än om man sågar ur en hel träbit.

 

Tidigare var jag "träskalle" men jag har ju med åren mer och mer blivit "plastgubbe", Så jag hade nog byggt ett nytt rufftak i sandvich/glasfiberlaminat. Fast det är nog ett "helgrån" på en träbåt - förstås. :wacko:  

 

Det där med längsskarven. Lägger du en 12 mm skiva kan du kanske skara skivan halvt i halvt om du vill undvika rörelser i fogen. Lägger du två skivor på 6 mm så förskjuter du skarvarna. Hel skiva plus en stump och nästa lager en stump plus en skiva. Polyuretanlim emellan. Skruvar sista skivan ordentligt. spcklar de försänkta skruvskallarna med epoxyspackel och sen ett par lager 300 gramsväv i epoxy (Bitema)

 

Man kan ju alltid spåna när man inte behöver ta nåt ansvar för jobbet.  ;)  

 

Ja det hade ju underlättat om man finge jobbet gjort med lite spåning, men å andra sidan så är ju spåning ganska trevligt det också. Som du skrev så är ju innertaksribben endast för utseendet. Om taket är bautastort, det tycker jag nog inte , måtten är 2900 x 2500. Det har ju hållit förut men hur styvt det var från början vet jag ju inte. Plastningen som gjordes förstärkte väl taket en del, den var ca 5-6 mm tjock. Tankar har väl funnits om att göra liknande plastning igen men det finns ju delade meningar om detta.Vi får väl ta ställning till detta så småningom, men dukning tilltalar ju mig lite mer. Huvudsaken är ju att taket blir tätt och att hållbarheten är bra.

Kupningen på taket är väl inte så mycket, ca 100 mm på mitten. Det kupar bara åt ett håll så det borde gå att forma en 12 mm skiva. Den gamla satt ju där men den kan ju ha varit kupad före montering.

Jag hade tänkt panelen skulle hyvlas till 8 mm och fästa den med 18 mm dubbelspik. Det brukar funka bra med den elektriska häftpistolen.Har du några ideer om ytbehandlingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om vi menar samma med ordet "spåning"!? I vår moderna tid skall det väl heta "Brainstorm", men jag är en gammal stofil som, likt Gunnar Emanuell,  inte förstår varför vi skall använda en massa krångliga utrikisk ord, när det finns en adekvat inhemsk vokabulär.

 

Lite mer spåning.  ;)

 

Bautastort är det väl inte, men jag visste ju inte måtten. Ett "aber" i sammanhanget är att plyfaskivor i regel brukar va 1x2m. Det finns även skivor som är 1,22x1,44 m. Sen finns det säkert att specialbetälla

 

Ingendera räcker ju riktigt till. Jag lutar nog mer åt att iden att limma 2 lager med 6 mm plyfaskiva inte är så dumt. 

 

Att den 12mm skivan skulle va förformad tror jag inte. Måste du skarva den på den ledden den kröker är det risk att du inte kan få skarven bra om du inte skarvar ihop skivan halvt i halvt. En misstanke från min sida. Men jag har haft fel förr.  :huh:

 

Spännband runt båten är inte så dumma skruvtvingar. Man får bara ha lite fantasi och några reglar tex 2x4 tum ( eller 45x95 mm som man säger idag)

 

post-53310-0-20268300-1395249910_thumb.jpg

 

En annat syfte på bilden, men samma princip.

 

Har du då 8 mm ribbor under för dekor och limmar mot dem så blir rörelsen mellan det rena virket och den stumma plyfan obetydlig. Fast man skall kanske inte sätta ribben för stumt och täta skarven på ovansidan med en smal maskeringstape. För limmets skull. Det är ofta bättre att tänka efter före och tex täck, än att få lägga ner en oändlig tid på rengöring efteråt - som dessutom kanske aldrig blir riktigt bra.

 

Hur du skall behandla ribborna! Vad är det för träslag du tänkt?

 

Ett laminat på 5-6 mm bär ju ganska kraftigt om det plastats utanpå en 12 mm plyfaskiva. Många av de relativt stora båtar som byggs idag har väl inte så mycket tjockare skrov. :wacko:

 

Jag har lagt ett par dukdäck. Det passade ju bra in i stilen på den tiden. Att jag har lagt två på samma båt beror på att det hände en olycka och jag fick riva bort det knappt årsgamla däcket och lägga ett nytt, våren därpå.

 

Idag hade jag valt att lägga 2 lager 300 grams glasfiberväv i epoxy. Lagt utan överlappning och målat ser det ut som ett riktigt dukdäck - åtminstone nästa. Det är garanterat tätt och hållbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om vi menar samma med ordet "spåning"!? I vår moderna tid skall det väl heta "Brainstorm", men jag är en gammal stofil som, likt Gunnar Emanuell,  inte förstår varför vi skall använda en massa krångliga utrikisk ord, när det finns en adekvat inhemsk vokabulär.

 

Lite mer spåning.  ;)

 

Bautastort är det väl inte, men jag visste ju inte måtten. Ett "aber" i sammanhanget är att plyfaskivor i regel brukar va 1x2m. Det finns även skivor som är 1,22x1,44 m. Sen finns det säkert att specialbetälla

 

Ingendera räcker ju riktigt till. Jag lutar nog mer åt att iden att limma 2 lager med 6 mm plyfaskiva inte är så dumt. 

 

Att den 12mm skivan skulle va förformad tror jag inte. Måste du skarva den på den ledden den kröker är det risk att du inte kan få skarven bra om du inte skarvar ihop skivan halvt i halvt. En misstanke från min sida. Men jag har haft fel förr.  :huh:

 

Spännband runt båten är inte så dumma skruvtvingar. Man får bara ha lite fantasi och några reglar tex 2x4 tum ( eller 45x95 mm som man säger idag)

 

attachicon.gifIsolerat BB.jpg

 

En annat syfte på bilden, men samma princip.

 

Har du då 8 mm ribbor under för dekor och limmar mot dem så blir rörelsen mellan det rena virket och den stumma plyfan obetydlig. Fast man skall kanske inte sätta ribben för stumt och täta skarven på ovansidan med en smal maskeringstape. För limmets skull. Det är ofta bättre att tänka efter före och tex täck, än att få lägga ner en oändlig tid på rengöring efteråt - som dessutom kanske aldrig blir riktigt bra.

 

Hur du skall behandla ribborna! Vad är det för träslag du tänkt?

 

Ett laminat på 5-6 mm bär ju ganska kraftigt om det plastats utanpå en 12 mm plyfaskiva. Många av de relativt stora båtar som byggs idag har väl inte så mycket tjockare skrov. :wacko:

 

Jag har lagt ett par dukdäck. Det passade ju bra in i stilen på den tiden. Att jag har lagt två på samma båt beror på att det hände en olycka och jag fick riva bort det knappt årsgamla däcket och lägga ett nytt, våren därpå.

 

Idag hade jag valt att lägga 2 lager 300 grams glasfiberväv i epoxy. Lagt utan överlappning och målat ser det ut som ett riktigt dukdäck - åtminstone nästa. Det är garanterat tätt och hållbart.

Hej igen! Ja vi spånar väl vidare då, dvs bollar lite med ideer hit och dit. Ang plyfa så har jag hittat skivor med måttet 1525x3050 och då bli det ju bara en längsgående skarv som säkert blir bättre med en halvt i halvt skarv. Jag har sett en annan variant  där man hade lagt en täcklist eller snarare sagt en syggt rundad täckbräda över skarven. Den var då inte vitmålad utan lackad mahogny och satt emellan vindrutan och tackluckan som satt i framkant av taket. Det var ganska snyggt men om detta är ytterligare ett känsligt område man skapar eller om det är till det bättre rent av. Jag jobbar ibland på ett snickeri och har där tillgång till riktigt fin fura så det är väl det som är tanken.  Det ska ju målas vitt så det finns ju även andra alternativ. Man kanske kan gå ner någon mm på tjockleken för att få mindre fuktrörelse. Ang epoxi så kanske möjligheterna att få det helt tätt vid anslutningen mot vindrutesargen blir bättre. Det lutar åt att jag tar bort den gamla rutsargen och renoverar den separat . . Då kan jag lägga det nya taket och ytbehandla det först och sedan ställa på den nya sargen. Har du någon uppfattning om var epoxi ligger kostnadsmässigt gentemot glasfiber och plast?

En annan ide jag haft är att ev göra nya takbalkar, lägga dom något tätare och fräsa en fals motsvarande tjockleken på ribborna på var sida balkarna och på så vis kan dom röra sig fritt från plyfaskivorna och dessa kan limmas direkt på balkarna. Bra eller dåligt? Nu doftar det kaffe så ...pausdags!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...