RogerU 0 Postad 15 Mars , 2005 Jag köpte ett drivankare för några år sedan och har haft det liggande i båten utan att använda det, eller ens testa det. Det vore bra att få lite praktiska råd, typ när, var hur. Längd på lina etc. Går det att använda till trolling, min båt har inte ställbar propeller. Båten=stålbåt vikt ca 3 ton, marschfart 6-7 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 15 Mars , 2005 Material: Armerad PVC Användning: Drivankare har två funktioner, dels att dra ned farten, dels att stabilisera gången. Speciellt viktigt vid trollingfiske vid agn. Stor båt = stort drivankare Liten båt = litet drivankare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CillaLu 0 Postad 16 Mars , 2005 Mitt drivankare har endast en säkerhetsfunktion. Om seglen skörar och motorn havererar kan jag med drivankaret få upp båten mot vind och sakta ned avdriften in mot land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RogerU 0 Postad 16 Mars , 2005 Jag är tacksam för era svar men vill gärna veta det där rent praktiska. Hur beter sig båten om jag kastar i ankaret när det håller på att gå åt h-e, typ? Osv. ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 16 Mars , 2005 Hmm... det är väl ingen nödbroms heller... Polaren har sitt drivankare till trollingfiske, för han har endast en större motor, som går lite för fort på tomgång. Där fungerar drivankaret mycket bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 16 Mars , 2005 Är det på ge åt hel...te så skulle jag sattsa på ett riktigt ankare ist, hellst ett jätte stort. Ett drivankare funkar som en fallskärm, det bromsar men stannar inte förens man tar mark. Hade jag vart dej så hade jag slitigt fram den mystiska saken du han i ruffen (drivankaret) och skickat i drickat, tagit fram stora noterings ögonen och i lugn och ro beskådat vad som händer..... Lycka till och trevlig sommar ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser