Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Aquavit26

Korrekt monterad bogpropeller?

Rekommendera Poster

Kolla in bilden av infästningen för bogpropellern på min båt.

 

Köpte förra året och noterade inga konstigheter då men nu ser det lite mysko ut med "mellanrum" mellan skrov och tunnel. Juste monterad tätt och fint på insidan men känns som att man bara "spacklat" på utsidan av skrovet. Borde det inte vara en ordentlig anslutning med glasfibermatta och utanpåliggande gelcoat? Eller är det tillförlitligt som det är gjort. Vad är bäst - att "bara" spackla i de håligheter som finns eller ska jag slipa ner och en gång för alla lägga ett juste glasfiberlager oh gelcoat?

Tacksam för kommentarer! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser onekligen lite konstigt ut. Är den varvsmoneterad eller monterad i efterhand?

Hur ser det ut på insidan? Där är ju oftast här som den kraftigaste infästningen till röret måste göras.

Jag skulle defintivt undersökt det noga och vid behov förstärkt utvändigt och eventuellt invändigt.

Gelcoat kan du hoppa över för det är under vattenlinjen. Du kommer ju ändå att täcka med epoxy väl? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vara varvsmonterat som jag förstått det. Insidan är som sagt helt OK. Bara utsidan som ser skum ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största styrkan ska ju sitta på insidan. Men det känns ju inte bra om det kommer in vatten i springan, som fyller tomrum, med ev frostsprägning till vintern. Känns spontant som att man skulle vilja slipa ner/öppna upp, torka ut ordentligt och sedan fylla upp/spackla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Blir nog till att öppna upp och kontrollera för att sedan fixa "på riktigt".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste definitivt åtgärdas. I teorin kan det ju sänka båten...

Slipa ner ordentligt laminera, spackla och måla.

I detta läget hade jag nog övervägt epoxy även för lamineringen i stället för polyester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det får bli lite jobb under våren :-)

Funderar på att låna in mig på en fiberkamera för att kunna se hur det ser ut innanför utan att behöva ta upp mer än nödvändigt. Andra idéer hur jag i möjligaste mån kan säkerställa att det inte stängs in vatten? Fast risken borde kanske inte vara så jättestor - eller vad tror ni? Kanske lika bra att öppna upp i alla fall så att man vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, detta måste åtgärdas.

Vet inte var men jag har sett skisser på hur området utanför tunneln ska se ut. Ska vara en utbuktning på framsidan för att flödet av vatten ska bli rätt. Lika bra att fixa när du ändå är igång. Sök lite så hittar du säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, har inte sett några "utbuktningar" utan vad jag kunnat se på bilder och instruktioner så slipas det jämnt med övriga skrovet. Var hittar jag mer detaljer på hur detta ska utformas i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten utbuktning brukar man göra på framsidan av tunneln för att få ett mindre vattenmotstånd - på segelbåtar.

Men nu är det väl en planande motorbåt du har och bogpropellern är väl inte i vattnet vid marchfart.

Om du slipar ner gelcoaten runt om hålet  och laminerar därifrån så du kommer upp i samma höjd igen så borde det bli hållbart. Sedan kan du ju spackla och slipa så ytan blir plan.

Sedan måla några gånger med epoxyfärg.

Gelcoaten behövs ju som sagt inte där nere...

Här är en annan bra beskrivning.

http://www.pmi.nu/zefyros/bogprop.html

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som monterat bogpropellern har verkligen gjort det enkelt för sig.

Även på en planande båt finns god anledning att göra en liten "spoiler" framför hålet och gärna även en "urgröpning" bakom. Även planande båtar körs ju emellanåt i deplacementsfart och då finns en risk, framför allt vid sidsjö, att vatten pressas igenom tunneln. Detta medför att propellern börjar rotera och det håller den inte för i längden, dessutom kan det låta ganska illa. Jag hade sett till att bygga upp ordentlig tjocklek från insidan med polyester och glasfiber, om det håller som det är idag behöver du knappast den extra styrkan från epoxy, och sedan slipat en ordentlig radie baktill och byggt upp en liten spoiler framför hålet. Visst bör man även plasta från utsidan om ska vara noggrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl ta en liten rundvandring på varvsplan och studera hur andra installationer ser ut - och därefter ta ställning till hur jag går vidare. Att något bör göras är väl ganska uppenbart men inte lika klart i vilken omfattning. Viktigast dock att kontrollera att inget vatten finns i skrovet och det kan väl bara göras genom att öppna upp så att jag kan kika in - eller möjligen skicka in en fiber för att titta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt slipa ner och plasta om från utsidan och då också först öppna upp så att du säkerställer att allt vatten kommer ut. Kan inte tänka mig att detta är professionellt gjort. Att plastningen lossat lite där vid glipan tyder på att röret inte sitter helt stumt i skrovet. Det är rejäla krafter när bogpropellern sliter båten i sidled och dessutom får vattnet grepp i glipan när du kör i planade fart med följd att den kan vidgas ännu mer.

Bifogad bild visar hur ett dåligt jobb kan se ut efter några veckor i Göta Kanals slussar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir en fiber för att kunna kika in, därefter åtgärd beroende på vad som framkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...