Summersail 0 Postad 15 Mars , 2005 Hallå allihopa... Nu börjar sjösättningen närma sig sakta men säkert...Väldigt sakta måste ja säga... Jag har några små idéer om att bygga en ankarfällare till båten. Jag har en DC på 5.1 meter så jag behöver ingen egentligen, men det kan ju vara lite kul o ha ;-) Är det någon som har några idéer hur man kan bygga en enkel ankarfällare som går att montera bort lätt och inte behöver skruvas fast i båten. Biltema säljer en draggfällare, i vilken man drar i en tamp, så släpps draggen till botten. Det är något sådant jag tänkt på. Antingen att man själv drar i en tamp, eller att man trycker på en knapp, och med hjälp av en elektromagnet så släpps ankaret i. Är det någon som har nån idé eller är det bara jag som är lat? Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 15 Mars , 2005 Man ska va lat.....onödiga grejer o kanon att ha Men jag undrar ju vad de e för fel på biltemas variant som du nämde? Allt går att bygga men de rostar ju o jävlas bå en båt. Annars kan du ta ett rör med konade ändar och en solinoid, tryck på en fräsig knapp och vips så är ankaret på väg mot botten...... Skruva fast? skulle rekomendera att den just är fastskruvad, liggandes lös på badbryggan gör den juh inte mer nytta en om den ligger kvar hemma i en låda i garaget ¿ ? Mer info så ska vi nog komma på nåt bra, sånt här e skit kul att klura på.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RogerU 0 Postad 15 Mars , 2005 Titta på inläggen från den 12 mars 05, Ankarupphängningar Bruce linan väckt av WALK-AROUND, där får du lite tips. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summersail 0 Postad 15 Mars , 2005 Hallå igen! Det är säkert inget fel på biltemas produkt, men det är ju halva grejen att ha byggt den själv ;-) Här är två bilder på hur båten ser ut i aktern. Jag har inte så mycket till badbrygga att sätta fast den i. Jag skulle helst inte vilja skruva så mycket i akterspegeln men jag blir väl tvungen till det :-) Jag har funderat lite på att fästa ankarlinan/kättingen i ett schackel och ha en konformad sprint som man rycker ut med hjälp av en tunn tamp...Men då får ja dra tampen från förarplatsen o hela vägen bak, med hjälp av block kanske...Men för att detta ska fungera någorluna måste chacklet sitta fast ordentligt någonstans i aktern. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summersail 0 Postad 15 Mars , 2005 bild2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 15 Mars , 2005 En jätte basic grej du kan göra är att trä in ankarlinan dubbelvikt i ena akterknapen och sedan designa en kanonfin pinne med ett snöre i.tryck in pinnen i öglan som uppstår och dra fram linan lämplig väg till förarplatsen..... problemet är att det är mer jobb att riggaupp ankaret på detta vis än att släpa med skiten fram och slänga i skiten från förarplatsen.....men de e ballare att lite halv osynligt rycka till i ett liten snöre.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 15 Mars , 2005 Hej! Här är tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=32932 Mvh Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddie 0 Postad 11 April , 2006 Hej på er Varför bygga en fällare när den som Biltema har i rostfritt funkar perfekt. Numera slipper frugan och jag få hjärtsnörp vid tilläggningar!! Mvh Nimbus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 11 April , 2006 Teddie, berätta litet mer....har Du den på badbryggan eller en egen konstr.? Har Du gömt snöret eller drar Du fram det varje gång? Nämligen köpt en och funderar på att vidareutveckla till en egen konstruktion typ liggande i en ränna med fällaren i överkant, ligger i denna permanent som riktiga ankarspelen.Vi får se vad det blir....skruvad på badbryggan blir det säkert någon som som trampar i piggen eller i värsta fall, sätter sig på den!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddie 0 Postad 11 April , 2006 Hej Jag har den skruvad på badbryggan och vi har inte haft nått problem med placeringen. Är man orolig kan man ju alltid sätta på nån typ av skydd över armen. Det bästa är ju om man kan placera den bredvid nån ankarbox eller nåt. Mvh Nimbus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddie 0 Postad 11 April , 2006 PS Jag glömde nämna att jag drar fram linan när jag skall använda fällaren, linan ligger annars i draggboxen. Min kompis funderar på att lägga linan i nån typ av rör el. liknande för att snabbt kunna ladda fällaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser